InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Stephen King - Aardedonker, Zonder Sterren
recensie

Boekrecensie: Stephen King - Aardedonker, Zonder Sterren

Stephen King heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 64 jaar bereikt, maar schrijft nog vrolijk elke dag een paar uur en blijft maar publiceren. Eind 2010 kwam Full Dark, No Stars (Nederlandse vertaling: Aardedonker, Zonder Sterren) in de boekwinkel te liggen. Een nieuwe verhalenbundel van de meester die met dit boek eens te meer aantoonde dat hij zijn pensioen gerust nog even uit kan stellen. Ook Full Dark, No Stars is weer een prachtige verhalenbundel.

Boekgegevens

  • Uitgever USA: Scribner
  • Uitgever Nederland: Luitingh-Sijthoff
  • ISBN: 978-1439192566
  • Aantal pagina's: 368

Vier verhalen

De bundel bevat vier korte verhalen: 1922, Big Driver (Grote Trucker), Fair Extension (De Verlenging) en A Good Marriage (Een Goed Huwelijk). De verhalen zijn vrij typerend voor King's oeuvre: ze zullen door de "kenners" gekenmerkt worden als horror, maar de horror is doorgaans weer 'tussen de regels' te vinden. Expliciet wordt het zelden, want King kiest in alle vier de verhalen voor de hoofdpersonen in plaats van de horror. Elke hoofdpersoon krijgt een relatief uitgebreide introductie, waarna er vervolgens dingen gebeuren die uiteraard niet horen te gebeuren. King kruipt weer knap in de hoofden van zijn hersenspinsels en vertelt vanuit daar vier bijzonder vermakelijke verhalen.

De titel is ook veelzeggend: voor de hoofdpersonen in het boek is er even geen sterretje aan de hemel te zien. Zij maken dingen mee die als pikzwart in hun geschiedenisboeken genoteerd zullen worden. Het zijn opnieuw gewone personages die in ongewone situaties terechtkomen; een gegeven waar King vaak wat mee doet en die maar blijft werken.

1922

Het boek trapt af met 1922: een man vermoordt zijn vrouw vanwege een ruzie over het landgoed en verstopt haar in de put op het erf. Dit is natuurlijk een geweldig uitgangspunt; elke keer als er iemand op het erf komt schiet je als lezer weer naar het puntje van je stoel. Ze zullen haar toch niet vinden?

En ondanks dat het vermoorden van zijn vrouw een verschrikkelijke gebeurtenis is, ging ik toch meeleven met hoofdpersoon Wilfred en zijn zoon Henry. Dat is precies de kracht van King: hij krijgt het ontzettend vaak voor elkaar om mee te leven met de personages, hoe slecht hun daden soms ook mogen zijn. Het lukt natuurlijk niet altijd, maar in 1922 slaagt hij daar zonder twijfel met verve in. De plotwendingen deden mij ook echt wat en het einde bezorgde me kippenvel, zeker gezien de symboliek die je erin ontdekt. Het verhaal heeft qua neerwaartse spiraal veel overeenkomsten met Pet Sematary.

Big Driver

Big Driver heeft niet zulke sterke personages als 1922 en teert als enige verhaal in de bundel iets meer op spanning dan op de personages. Dit keer draait het verhaal rondom Tess Jean, schrijfster van meerdere spannende boeken. Na een wat saaie lezing in een bibliotheek, wil ze zo snel mogelijk terug naar huis. De bibliothecaresse geeft haar een tip: in de buurt is een sluipweggetje die Tess sneller thuis zal brengen.

Tess vond ik niet zo interessant, maar de plot is dat zonder twijfel wel. Het is een soort thriller met de daarbij behorende (vele) plotwendingen. Het einde is bovendien spannend en erg sterk uitgewerkt door King. Niet zo goed als 1922, maar absoluut de moeite waard en met recht in deze bundel opgenomen.

Fair Extension

Het derde verhaal, Fair Extension, is het kortste in de bundel, maar wel mijn favoriet. Centraal in dit verhaal staat Dave Streeter; hij heeft kanker en is aan zijn laatste fase begonnen. Zijn lijdensweg lijkt eindelijk te eindigen, totdat hij de duivel in levende lijve ontmoet. Een ieder die ook maar enigszins op de hoogte is over de folklore omtrent de duivel, zal weten dat de duivel iets geweldigs aan te bieden heeft, maar dat de 'betaling' voor zijn dienst nogal apart is. In dit verhaal wijkt King niet van dat principe af, maar erg is dat absoluut niet.

Het verhaal zit boordevol met (zwarte) humor en zet aan tot nadenken. De keuzes van Dave Streeter zijn walgelijk, maar anderzijds ook weer voor een deel te begrijpen. De spagaat waarin hij zit, is weer fantastisch beschreven door King. Bovendien speelt het verhaal zich af in een stad die elke trouwe King-lezer zal kennen. In dit verhaal wordt ook een groot geheim achter die stad duidelijk. De duivel in het verhaal is voor de 'Constant Reader' zonder enige twijfel iemand die wel héél erg veel op een van King's eerdere bad-guys lijkt. Dit stukje herkenning, in de vorm van de stad en de duivel, maakt dit verhaal zo leuk en King zo'n goede schrijver. Talloze verhalen staan met elkaar in verbinding, waardoor er met recht van een 'King-universum' gesproken mag worden. Dankzij een ijzersterk plot, de zwarte humor en het stukje herkenning, is Fair Extension mijn favoriet in de bundel.

A Good Marriage

Als afsluiter komt King met A Good Marriage. Net als 1922 een verhaal dat absoluut op de personages drijft, alleen zit er in A Good Marriage nog net wat meer spanning en suspense. Darcy Anderson komt in de garage een oude doos tegen met documenten over haar man. Na twintig jaar huwelijk komt ze in die doos plots iets heel opzienbarends tegen, wat hun hele verhouding op de kop zet. Opnieuw een geweldig vertrekpunt voor het verhaal en opnieuw gaat King daar goed mee om. Ook in dit verhaal moet de hoofdpersoon een lastige keuze maken, net als in de eerdere drie verhalen in het boek, en ook in dit verhaal weet King de toon weer te zetten. Meeslepend en spannend tot en met; een waardige afsluiter!

Laat King maar lekker schrijven!

Ondanks zijn 64-jarige leeftijd blijft King gelukkig lekker actief. In november 2011 ligt 11.22.63 in de schappen; een nieuwe pil van meer dan achthonderd pagina's. Ik kan niet wachten, maar dat zal helaas toch moeten. Voor mensen die ook naar dat boek uitkijken, is Full Dark, No Stars, een prachtige bundel om de wachttijd te verkleinen. King brengt, ondanks dat de verhalen niet bijzonder lang zijn, sterke personages naar voren en laat hen zeer lastige keuzes maken. De verhalen zijn meeslepend en bijzonder spannend; vaak met verwijzingen naar eerder boeken van King. Kortom: een bundel die gelezen moet worden!
© 2012 - 2019 Marcofr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Films Stephen KingFilms Stephen KingDe wereldberoemde "master of Horror" Stephen King heeft een groot aantal bestsellers op zijn naam staan. Veel van zijn b…
recensieBoekrecensie: De vervloeking - Stephen KingDe vervloeking is een roman van Stephen King uit 1985 over de wraak van een zigeuner. Oorspronkelijk werd de roman uitge…
recensieDe zeven zonden van Poema Pocket (Gemakzucht)De zeven zonden is een unieke serie van uitgeverij Luithing Sijthof. De hoofdzonden zijn bekend uit de Katholieke kerk,…
recensieBoekrecensie: Dolan's Cadillac - Stephen KingDolan's Cadillac is een ijzersterke novelle van Stephen King uit 1989 over de wraak van een onderwijzer.
De bekende schrijver Stephen KingStephen King is geboren op 21 september 1947 in Portland. Hij is bekend geworden door zijn vele horrorverhalen. Zijn boe…

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Stephen King - Aardedonker, Zonder Sterren"

Infoteur: Marcofr
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!