InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Zeno zweeft (over een jongetje met ADHD)
recensie

Boekrecensie: Zeno zweeft (over een jongetje met ADHD)

Boekrecensie: Zeno zweeft (over een jongetje met ADHD) Zeno zweeft gaat over een jongetje met ADHD. Het is vaak moeilijk om gepast materiaal te vinden om het thema ADHD met jonge kinderen te bespreken. Zeno zweeft is een geschikt boek om het onderwerp te bespreken, het is gemaakt in samenwerking met Centrum ZitStil. De tekst is geschreven door Inne Van den Bossche en ook de illustraties zijn van haar hand. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of zes.

Gegevens van het boek Zeno zweeft

  • Tekst: Inne Van den Bossche
  • In samenwerking met: Centrum ZitStil
  • Illustraties: Inne Van den Bossche
  • Uitgeverij: Abimo
  • Gepubliceerd: 2007
  • Genre: kinderboek/prentenboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 978 90 5932 363 6
  • Geschikt voor: kinderen vanaf circa zes jaar
  • Prijs: 11,95 euro

Over Inne Van den Bossche

Inne Van den Bossche is illustrator van kinderboeken. Ze tekent en schildert graag maar werkt het liefst in de stijl die ze gebruikt in haar prentenboeken. Ze heeft meerdere kasten vol papier, snippertjes, vodjes en speciale motiefjes en texturen. Ze snijdt figuurtjes met een cuttermes uit het papier. Grote vormen gaan gemakkelijk, maar kleine handjes en neuzen zijn een hele klus voor Inne. Ze lijmt daarna alle stukken aan elkaar en op elkaar met een lijmstift. De figuurtjes, meubelstukken en achtergronden scant ze apart in en op haar computer puzzelt ze alles rustig in elkaar. De grootste wens van Inne is dat ze kinderen blij kan maken met wat ze tekent.

Het boek Zeno zweeft

In de klas, maar ook thuis is Zeno snel afgeleid. In de klas denkt hij dat hij in het oerwoud is en de cijfers van zijn rekenblad veranderen in aapjes die van zijn blad afspringen. Juf praat met de vader van Zeno en vraagt of Zeno thuis ook zo druk is. De vader en moeder van Zeno gaan met hem naar een psychiater, hij denkt dat Zeno ADHD heeft. De vader van Zeno vertelt dat hij vroeger ook wel een druk kind was.

De dokter vertelt dat ADHD niet over gaat, maar het kan wel verbeteren. Zo zijn er pilletjes die goed helpen. Zeno gaat ook iedere week naar de pyschologe. Zij legt uit waarom Zeno zo snel is afgeleid. Elk kind heeft een zeefje in zijn hoofd waar alleen belangrijke dingen doorheen gaan. Bij Zeno werkt dat zeefje niet zo goed. Zeno denkt dat er misschien een aapje met zijn zeefje vandoor is gegaan.

Het gaat steeds beter met Zeno en daarom geniet hij extra van het schoolreisje naar de dierentuin. Als hij aan het einde van het bezoek het antwoord weet op de vraag van de gids wint hij iets: hij mag een aapje voeren dat honger heeft!

De tekst en de illustraties

Een mooie illustratie op de voorkaft die doorloopt op de achterkaft. Je ziet Zeno, hij slingert aan een liaan, tussen de apen, in een oerwoud. De titel staat in een royaal lettertype. Op de achterkant korte uitleg over de inhoud van het boek. Op de schutbladen zie je aapjes in allerlei poses. In het boek vind je grote illustraties die een enkele of een dubbele pagina vullen. Voor de illustraties is gebruik gemaakt van collagetechniek. Bij iedere illustratie hoort tekst, drie tot zeven zinnen per illustratie. Het zijn korte zinnen, een paar woorden moest ik uitleggen zoals: bladerdak, rekenblad en muskiet. Soms zijn woorden groot geschreven, soms klein, dit wisselt zich af in één zin. De tekst staat in de tekening maar op een rustige achtergrond.

Een fragment uit het boek

Met een rotvaart landt hij op een tak… en wankelt.
Oef, bijna gevallen!
‘Jammer…’, denkt een krokodil
die een eindje verderop dobbert.
Maar… wat krijgen we nu?
Wat doet de juf daar in de bosjes?

Meer boeken over Zeno

  • Kijk, Zeno biept!
  • Een zoen voor Zeno
  • Kapitein Zeno
  • Zeno en co

Mijn mening

Dit verhaal geeft jonge kinderen prima uitleg over ADHD. De leuke kleurige illustraties in collagetechniek maken het verhaal compleet. Een aanrader!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Zeno zweeft (ISBN 978 90 5932 363 6)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Zeno zweeft (over een jongetje met ADHD)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-04-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: ADHD
Schrijf mee!