recensie

Boekrecensie: Het syndroom van Down

Boekrecensie: Het syndroom van Down In de reeks Wat is het… wordt aan jonge kinderen uitgelegd hoe het is om een bepaalde aandoening of ziekte te hebben. In dit boek kun je lezen hoe het is om het syndroom van Down te hebben. Het boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of zes, een kind wat al goed kan lezen kan het boek zelf doornemen. Je betaalt voor dit boek iets minder dan tien euro.

Gegevens van het boek

  • Titel: Het syndroom van Down
  • Oorspronkelijke titel: Down syndrome
  • Tekst: Angela Royston
  • Vertaald uit het Engels door: T. Dijkhof
  • Uitgeverij: Nederlands Taalgebied Ars Scribendi bv, Etten-Leur
  • Gepubliceerd: 2005 (Engeland), 2006 (Nederland)
  • Aantal pagina’s: 32
  • ISBN: 978 90 5495 878 9
  • Geschikt voor: kinderen vanaf circa zes jaar tot tien jaar

De inhoud van het boek

In dertien hoofdstukken wordt uitleg gegeven over het syndroom van Down:
  1. Wat is het syndroom van Down?: een stoornis waarmee iemand wordt geboren, het is geen ziekte.
  2. Hoe herken je het syndroom van Down?: dokters doen vaak speciale testen om vast te stellen of een baby of een kind het syndroom van Down heeft.
  3. Net als iedereen: op heel veel manieren zijn kinderen met het syndroom van Down net zoals andere kinderen, maar vaak hebben ze een beetje meer hulp nodig dan kinderen die het syndroom van Down niet hebben.
  4. Leren: Kinderen met het syndroom van Down leren niet zo snel als de meeste andere kinderen. Het is voor kinderen met het syndroom van Down gemakkelijker om iets te begrijpen als ze het ook kunnen zien.
  5. Bewegen: pasgeboren baby's met het syndroom van Down zijn in het begin vaak een beetje traag in het bewegen van de spieren. Als ze groter en sterker worden kunnen ze heel veel dezelfde dingen doen als andere kinderen.
  6. Praten: voor jonge kinderen met het syndroom van Down is het vaak moeilijk om woorden te onthouden. Soms gebruiken ze tegelijk woorden en gebaren om duidelijk te maken wat ze bedoelen. Ze begrijpen vaak veel meer dan ze kunnen zeggen.
  7. Lezen en schrijven: de meeste kinderen met syndroom van Down leren net als andere kinderen lezen, maar meestal doen ze er langer over om te leren. Dit geldt ook voor het leren schrijven, meestal hebben ze extra hulp nodig.
  8. Extra hulp: sommige kinderen met het syndroom van Down gaan naar een speciale school, maar er zijn ook kinderen die naar een gewone school gaan. Soms is er een klasse-assisten die hen helpt met hun werk.
  9. Horen en zien: veel kinderen met een syndroom van Down hebben een bril nodig, maar lang niet allemaal. Kinderen met het syndroom van Down hebben iets vaker problemen met horen dan andere kinderen. Maar veel problemen met horen kunnen worden verholpen met oordruppels of een gehoorapparaat.
  10. Onthouden: het is voor mensen met het syndroom van Down vaak moeilijk te onthouden wat er tegen hen gezegd wordt. Het is gemakkelijker om iets te onthouden als ze het hebben opgeschreven.
  11. Plezier maken: mensen met het syndroom van Down vinden dezelfde dingen leuk als andere mensen zoals uit eten gaan, sporten, een muziekinstrument bespelen.
  12. Leven zonder hulp: veel volwassenen met het syndroom van Down kunnen zelf koken en voor het huishouden zorgen. Sommige mensen wonen graag in een huis waar anderen zijn die kunnen helpen. Anderen wonen bij hun ouders of andere familie.
  13. Werken: mensen met het syndroom van Down hebben allerlei soorten werk. Sommige mensen met het syndroom van Down werken voor organisaties die voor banen zorgen, en voor extra hulp voor de mensen die dat nodig hebben.

Na deze hoofdstukken volgen de volgende items:

  • Verklarende woordenlijst
  • Voor meer informatie
  • Register

De tekst en de illustraties

  • Op de voorkaft een foto waarop je een kind met syndroom van Down ziet spelen met twee andere kinderen. In een zwart cirkeltje staat: mijn eerste docu-boek. In het boek vind je op iedere bladzijde een kleurenfoto, deze beslaat ongeveer driekwart van de pagina.
  • Per bladzijde twee tot drie regels tekst in vrij grote letters. De tekst staat soms op een gekleurde maar meestal op een witte achtergrond en is goed te lezen. Er staan wel wat moeilijke woorden in voor een kind van zes/zeven, maar je kunt ze gemakkelijk uitleggen met behulp van de woordenlijst. Het verhaal is dan goed te volgen en ook interessant.

Lees verder

© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Dyslexie soortenDyslexie soortenDyslexie is een leesstoornis welke frequent voorkomt. Mensen met dyslexie hebben problemen bij het lezen en dikwijls ook…
De leespraatmethode: ondersteuning bij het leren pratenDe leespraatmethode is een methode die begeleiding en ondersteuning geeft aan kinderen met een verstandelijke beperking…
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Horner syndroom: hangend ooglid en pupilvernauwingHorner syndroom: hangend ooglid en pupilvernauwingHet syndroom van Horner wordt ook wel het syndroom van Claude Bernard, Bernard-Horner syndroom of oculosympathetic palsy…

Druk kind in de klas: Mats is druk in zijn hoofdrecensieDruk kind in de klas: Mats is druk in zijn hoofdDruk kind in de klas is een boek uit de serie Kijk en beleef. Dit zijn kijk, lees- en vertelboeken die gebruikt kunnen w…
Boekrecensie: Doe niet zo druk!recensieBoekrecensie: Doe niet zo druk!Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met de Hersenstichting Nederland. Op een speelse manier krijgen kinderen t…
Bronnen en referenties
  • Het syndroom van Down (mijn eerste docu-boek, ISBN 978 90 5495 878 9)
Wolfje02 (525 artikelen)
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Recensies' bevatten naast objectieve informatie ook subjectieve informatie in de vorm van een beoordeling.