InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Doe niet zo druk!
recensie

Boekrecensie: Doe niet zo druk!

Boekrecensie: Doe niet zo druk! Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met de Hersenstichting Nederland. Op een speelse manier krijgen kinderen te horen (en te zien) wat er met je aan de hand is als je Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) hebt. De term zelf wordt niet gebruikt, maar de symptomen en oplossingen komen aan bod. Het boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf vier jaar. Je betaalt rond de acht euro voor dit mooie boek.

Gegevens van het boek

  • Tekst: Gerard van Midden
  • Illustraties: Wouter Tulp
  • Uitgeverij: Van Goor
  • Jaar: 2007
  • Pagina’s: 28
  • ISBN: 978 90 475 0289 0
  • Genre: kinderboek, prentenboek

Over de schrijver, Gerard van Midden

Gerard van Midden (1957) is tekstschrijver en hoofdredacteur/uitgever van de methode ‘Trefwoord’ (voor godsdienstige en levensbeschouwing in het basisonderwijs), las ik op internet. In 1978 startte hij als leerkracht in het basisonderwijs, later werd hij directeur van een school en in 1988 startte hij basisschool De Zonnewijzer in Amersfoort.

Gerard van Midden is samen met Gerard van Amstel de drijvende kracht achter een aantal musicals die in Amersfoort en omgeving worden gemaakt en daarna in hele land worden uitgevoerd. Dit jaar (2011) werd de achtste musical uitgevoerd: Maria, de kracht van de liefde.

Over de illustrator, Wouter Tulp

Wouter Tulp heeft de opleiding illustratie gevolgd aan de Willen de Kooning Academie in Rotterdam. In 2001 studeerde hij af en ging werken als freelance illustrator. Hij maakt redactionele illustraties, karikaturen en kinderboekillustraties. Hij beheerst vele technieken zoals acryl, gouache, olieverf en digitale media. Hij heeft boeken van onder andere Tjibbe Veldkamp, Lydia Rood en Thomas Ross van illustraties voorzien. Ook leuk om te weten is dat hij de achtergrondillustraties heeft verzorgd voor de smurfencommercial van Albert Heijn in 2008.

Het verhaal Doe niet zo druk!

Koning Egon de Eerste de Beste wordt 49 jaar en hij eist dat alle keizers, koninginnen, jonkheren en gravinnen op zijn feest komen. En als cadeau wil de koning dat iedereen een schilderij van hem maakt. De portretten van zijn grootouders heeft hij nu wel gezien. Zijn dochter, prinses Adelie, wil graag helpen met de uitnodigingen. Ze wil alles zo snel mogelijk doen, maar gelukkig brengt lakei Theodoor haar wat tot rust.

Een paar weken later is het feest, het paleis stroom vol met gasten. Adelie geeft iedereen een van haar zelfgeplukte rozen. Als haar vader haar roept, rent ze heel hard, struikelt en valt achterover. Koning Egon vraagt of ze niet zo druk wil zijn. Lakei Theodoor helpt Adelie op een rustige manier. Adelie wil van haar onrust af en gaat naar De Grote Bovenkamer. Langzaam wordt het rustig in haar hoofd.

Ze gaat weer naar beneden om rustig tussen de gasten te gaan zitten. Dit gaat goed tot ze Roi, de koninklijke kater, ziet. Adelie springt van haar stoel en er valt van alles om. Weer vlucht ze naar De Grote Bovenkamer. Lakei Theodoor is er niet maar Adelie hoort wel zijn geruststellende woorden in haar hoofd en dan bedenkt ze een plannetje. Ze gaat naar De Rommelkamer om te kijken waar ze haar vader gelukkig mee kan maken.

Koning Egon maakt alle pakjes open die de gasten hebben meegebracht. Maar hij is met geen enkel schilderij tevreden. Hij krijgt een bepaalde blik in zijn ogen en zijn hoofd loopt rood aan. Adelie roept dat hij moet stoppen, dat hij eerst na moet denken voordat hij iets doet. En dan komt Adelie met haar mooie verrassing en is iedereen blij!

De tekst en de illustraties

Op de voorkaft zie je prinses Adelie in actie, ze valt over iets, haar kroon hangt boven haar hoofd en ze kijkt verschrikt. Achter haar is het een grote puinhoop van fruit, een kantelende tafel, een vaas die door de lucht vliegt en een schilderij wat scheef hangt. De titel die zeer goed past bij dit tafereel is in grote letters gedrukt: Doe niet zo druk! Het woord druk is extra groot geschreven. Op de schutbladen zie je heel veel schilderijen met daarop de voorouders van koning Egon, ook zie je Adelie afgebeeld. De illustraties zijn verschillend van formaat, paginavullend, een dubbele pagina of een halve pagina. De illustraties zijn de ene keer heel kleurig maar er zijn ook illustraties waarbij een bepaalde kleur de overhand heeft. Bijvoorbeeld alles in verschillende tinten roze. De illustrator heeft gebruik gemaakt van acryl. Je ziet duidelijk terug op de tekeningen wanneer Adelie zich druk voelt en wanneer ze even tot rust komt. Bij drukte zie je haar rennen en vliegt er van alles door de lucht, als ze tot rust komt zie je haar stil zitten op een groot kussen in De Grote Bovenkamer.

Bij iedere illustratie hoort tekst, soms een groot stuk tekst, soms maar een of twee zinnen. De tekst leest prettig voor, een kind van een jaar of vijf zal het verhaal goed kunnen volgen. De tekst is gedrukt in een klein lettertype, zwartgedrukt en soms witgedrukt. De tekst staat soms door de tekeningen heen maar blijft goed leesbaar.

Fragment

Weg feest. Weg leuke dingen. Adelie wil niet meer.
Honderden woorden duikelen koppeltje in haar hoofd.
Er is nog maar één plek waar ze tot rust kan komen: De Grote Bovenkamer.
Adelie rent de duizend-en-één treden omhoog en laat zich op het grote kussen vallen.

Langzaam wordt het stil in haar hoofd. Dan staat ze op en kijkt in de spiegel.
‘Psst, hoor je me? Zag je het? ’t Ging weer fout, hè? Ook al roep ik hard in m’n hoofd:
“Nee, Adelie, blijf rustig.’ Toch lukt het niet. Papa vindt me ook alleen maar druk. Maar nú
ga ik naar beneden. Als een echte prinses. Papa zal trots op me zijn!’

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS is een autistische stoornis, hierover zijn enkele boeken geschreven. In deze lijst worden ook een aantal boeken…
Annie M. G. SchmidtAnnie M. G. SchmidtAnnie M. G. Schmidt was een vrouw die met haar werk een grote en belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse…
ADHD bij kinderen: een stoornis of modegril?ADHD bij kinderen: een stoornis of modegril?ADHD, iedereen kent wel iemand met deze stoornis. Niet altijd wordt iemand met ADHD serieus genomen, want iedereen is to…
Vermoeidheid na beroerte: feiten, onderzoek en cijfersVermoeidheid na beroerte: feiten, onderzoek en cijfersVermoeidheid na beroerte. Een onderbelicht onderwerp. Toch krijgen vijf van de tien getroffenen ermee te maken. Wat zijn…
Boekrecensie: Zeno zweeft (over een jongetje met ADHD)recensieBoekrecensie: Zeno zweeft (over een jongetje met ADHD)Zeno zweeft gaat over een jongetje met ADHD. Het is vaak moeilijk om gepast materiaal te vinden om het thema ADHD met jo…
Bronnen en referenties
  • Doe niet zo druk! (ISBN 978 90 475 0289 0)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Doe niet zo druk!"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: ADHD
Schrijf mee!