InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: New spring – Robert Jordan
recensie

Boekrecensie: New spring – Robert Jordan

Boekrecensie: New spring – Robert Jordan Het boek ‘New spring’, Nederlandse titel: ‘Een nieuw begin’ is een verhaal dat vooraf gaat aan de ‘Wheel of Time’ serie van Robert Jordan. Het speelt zich ongeveer 20 jaar voor ‘The eye of the world’ het eerste boek van Wheel of Time.

Gegevens

Titel: New spring
Nederlandse titel: Een nieuw begin
Auteur: Robert Jordan
Jaar: 2004

Het verhaal

Moiraine en haar beste vriendin Siuan zijn beiden in opleiding tot Aes Sedai. Ze hebben allebei het eerste deel van hun opleiding al afgerond. Ze waren beiden aanwezig toen Gitara de voorspelling deed dat de Draak herboren is op de berg Dragonmount. Na deze voorspelling viel ze dood neer. Moiraine had altijd gehoopt dat ze er een keer bij zou zijn als Gitara een voorspelling zou doen, maar hier had ze toch niet op gerekend. Het hoofd van de Aes Sedai is ook in de kamer en laat Moiraine en Siuan zweren dat ze het aan niemand vertellen.

Moiraine en Siuan worden verder overal buiten gehouden, maar ze hebben door dat er een aantal Aes Sedai een zoektocht zijn begonnen naar het kind. Volgens de profetie zou de Draak in de laatste oorlog zelf het kwaad moeten verslaan om de wereld te redden. Alleen hij zou de wereld kunnen redden, maar hij zou ook de wereld kunnen vernietigen. Het is dus belangrijk om hem naar Tar Valon te halen. Ondanks dat de vrouwelijke Aes Sedai hem niet kunnen leren hoe hij met het mannelijke deel van de magie om moet gaan, kunnen ze hem wel op andere gebieden onderwijzen.

Vlak nadat de voorspelling door Gitara is gedaan sterft het hoofd van de Aes Sedai, de Amyrlin, in haar slaap. Het is duidelijk dat de nieuwe Amyrlin van niks weet. Wanneer Moiraine en Siuan kort daarna hun opleiding voltooien besluit Moiraine zelf op zoek te gaan naar het kind, terwijl Siuan in de toren van de Aes Sedai blijft. Siuan zoekt Moiraine op wanneer bijna alle Aes Sedai die door de vorige Amyrlin zijn aangewezen binnen korte tijd overleden, op 1 na. Het begint erop te lijken dat er een geheime tak van de Aes Sedai is die het kwaad steunt.

Tijdens haar zoektocht naar het kind ontmoet Moiraine de zwaardmeester Lan. Eerst kunnen ze totaal niet met elkaar overweg en weten ze ook niet zeker of ze elkaar kunnen vertrouwen. Wanneer ze elkaar uiteindelijk weer tegen het lijf lopen komen ze onverwacht in een strijd op leven en dood tegen een paar aanhangers van het kwaad terecht. Uiteindelijk gaan ze een verbintenis aan om samen hun doel te kunnen bereiken.

Over de serie

Oorspronkelijk was de bedoeling dat er een trilogie zou worden uitgebracht die zich afspeelt in de 20 jaar voordat de serie ‘Wheel of Time’ start. Omdat dit boek niet zo goed ontvangen werd besloot Robert Jordan eerst de serie Wheel of Time af te maken. Helaas is Robert Jordan overleden voordat hij de serie kon voltooien. Op zijn ziekbed heeft hij verteld hoe het verhaal moest aflopen en zijn vrouw heeft de schrijver Brandon Sanderson gevraagd de serie af te maken. Wanneer de serie Wheel of Time af is zullen ze besluiten of de overige twee delen van de voorafgaande trilogie nog geschreven gaan worden.

Persoonlijke mening

Ik vond het een heel leuk boek om te lezen. Ik vind het daarom ook jammer dat de trilogie niet afgemaakt is, want ik ben zeer benieuwd wat er in de tussenliggende tijd nog allemaal is gebeurd. Het boek is wel wat anders dan de andere boeken van de serie Wheel of Time. Het verhaal speelt zich volledig af door de ogen van Moiraine, die zich vooral aan het begin nog niet zo heel volwassen gedraagd. Daardoor is vooral het eerste deel van het boek wat luchtiger dan de overige boeken.
Ik heb zelf de Engelse versie van het boek gelezen, dus het kan dat de namen van de karakters niet helemaal overeenkomen met de Nederlandse versie.
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: The eye of the world - Robert JordanrecensieBoekrecensie: The eye of the world - Robert JordanThe eye of the world (Nederlandse titel: Het oog van de wereld) is het eerste boek in de fantasy serie The wheel of time…
Boekrecensie: "The Eye of the World" door Robert JordanrecensieBoekrecensie: "The Eye of the World" door Robert JordanThe Eye of the World, geschreven door Robert Jordan, is het eerste boek uit de veertiendelige fantasyserie: The Wheel of…
Telekinese: kan ik dat ook?Telekinese: kan ik dat ook?Als je bij dit artikel bent gekomen weet je vast al wel wat telekinese is. Simpel gezegd is het de mogelijkheid om voorw…
Jordan Nathaniel KnightJordan Nathaniel KnightJordan Knight, Elke vrouw van de leeftijd rondom de 30 weet over wie ik het heb, de hartenbreker, de leadzanger, de mooi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: New spring – Robert Jordan"

Reactie

Alex Rozsa, 01-01-2013 15:57 #1
Een goed begin, goede plot, maar daarna, stom vervelend, veel te veel protagonisten, niet meer te volgen, het wordt een téléfoongids, te veel klederen beschrijvingen, kortom vermoeiend, ik ben echt ontgoocheld, het kon korter en boeiender.In ieder boek komt de hoofd personnage Rhand Altor te weinig voor, sorry, saaie boek

Infoteur: Domi83
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Schrijf mee!