recensie

Toewijding van Elizabeth Gilbert: boekrecensie

In het boek 'Toewijding' wordt duidelijk dat de Amerikaanse schrijfster Elizabeth Gilbert allergisch is voor het huwelijk. Deze allergie liep ze op tijdens de scheiding van haar ex-man waarover ze uitvoerig schreef in het boek 'Eten, Bidden en Beminnen'. Toewijding is een totaal ander boek maar daarom niet minder interessant. Een verslag.

Het boek: een verslag

Gilbert heeft na een jarenlang huwelijk met de nodige scheidingsperikelen zichzelf één ding voorgenomen: ze trouwt nooit meer. Als ze na de scheiding besluit op wereldreis te gaan komt ze echter in de laatste maanden van haar reis een nieuwe grote liefde tegen. De Braziliaanse Felipe woont op Bali maar gaat met Gilbert mee naar haar geliefde Amerika. Hier staat echter de immigratiedienst voor de deur. Het is trouwen of een leven lang de wereld rond vliegen om Felipe te kunnen zien.

Reis

Wegens de dramatische gevolgen van haar scheiding is Gilbert echter zeer bang geworden voor het huwelijk. Ze besluit samen met Felipe te gaan reizen en te overdenken wat de consequenties van een eventueel huwelijk zijn. Tijdens de reis proberen ze tegelijkertijd de documenten voor Felipe's Amerikaans staatsburgerschap rond te krijgen. Voorzichtig bespreekt het liefdeskoppel wel de mogelijkheid om ooit te trouwen.

Het huwelijk

Gilbert start ondertussen een onderzoek naar de beweegredenen van het huwelijk. Ze verslindt literatuur en vraagt iedereen 't hemd van het lijf over het huwelijk. Ze laat dit ook niet na tijdens buitenlandse tripjes en zo komt het dat Elizabeth met uitgehuwelijkte meisjes in de rimboe over trouwen praat maar ook taxichauffeurs onbeschaamd vraagt waarom ze in vredesnaam aan het huwelijk zijn begonnen.

Obsessie

De schrijfster onderzoekt zowel schriftelijke informatie als het gesproken woord voor het boek 'Toewijding'. Ook wil Elizabeth Gilbert graag weten wat de culturele verschillen zijn in de opvattingen over het huwelijk. Haar zoektocht naar informatie over het huwelijk is bijna obsessief. Het leuke aan Gilbert is wel dat ze dit zelf inziet. Met de nodige zelfspot beschrijft ze haar onderzoeken en dit maakt het boek ook weer grappig.

Humor

Gilbert benadrukt in haar boek dat ze geen wetenschappelijk onderzoeker is. Ze is geen psycholoog, socioloog of antroposoof en zo moet het boek ook niet gelezen worden. Gilbert is gewoon schrijfster met een persoonlijke bagage. Ze heeft echter wel de gave om alle informatie om te kunnen zetten in heldere leesbare teksten en net als bij 'Eten, Bidden en Beminnen' zijn alle teksten in 'Toewijding' doorspekt met humor.

Een interessant liefdesverhaal en reisverslag

Het boek 'Toewijding' is heel interessant. Het is een liefdesverhaal maar tegelijkertijd een reisverslag en een onderzoek naar het huwelijk. Wie geïnteresseerd is in culturele verschillen en opvattingen vindt dit boek waarschijnlijk boeiend. Veel lezers verwachten echter een vervolg op 'Eten, Bidden en Beminnen' en dat is het boek beslist niet. Het leest totaal anders, heeft grotere lappen tekst en het draait het meer om inzichten. Desondanks is dit boek een aanrader en een must-have voor in je boekenkast.

Over Elizabeth Gilbert

Elizabeth Gilbert -ook wel Liz genoemd- is een Amerikaans schrijfster en journaliste. Ze brak door met het boek 'Eten, Bidden en Beminnen' dat wereldwijd een bestseller werd. Het boek is inmiddels verfilmd met Julia Roberts in de hoofdrol. De film trok mondiaal miljoenen bezoekers. Elizabeth Gilbert heeft een eigen website: elizabethgilbert.com. Hierop staan al haar boeken en is ook achtergrondinformatie over de schrijfster te lezen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.elizabethgilbert.com www.bol.com

Reageer op het artikel "Toewijding van Elizabeth Gilbert: boekrecensie"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: Januari 2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!