InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Eten, bidden en beminnen: het boek
recensie

Eten, bidden en beminnen: het boek

De NewYorkse Elizabeth -Liz- Gilbert is een gevierd journaliste en al jarenlang getrouwd. Op haar 30e krijgt ze te maken krijgt met de kinderwens van haar man. Maar Liz wil liever stukjes schrijven dan moeder worden! Ook twijfelt ze aan de liefde. Liz vraagt uiteindelijk een scheiding aan, het begin van vele ellendige jaren. Na deze periode besluit ze op reis te gaan. Naar drie landen die beginnen met een i, symbool voor ik, Liz zelf.

Italie

Liz start haar reis in Italië. Hier neemt zij afscheid van een tijd vol paniekaanvallen over de scheiding. Een tijd van wanhoop en financiële problemen die uiteindelijk tot een heftige depressie leiden. Alleen zware medicijnen konden Gilbert er nog bovenop helpen. Haar pillen neemt Liz in Italië nog even in, voor de zekerheid. Na enige tijd kan Gilbert weer genieten en dat doet ze dan ook met volle teugen. Ze beschrijft dit bij tijd en wijle op hilarische wijze. Liz doet zich tegoed aan pasta's, ijsjes en heel veel wijn. Ondertussen neemt de schrijfster je letterlijk mee op reis in haar nieuwe wereldje waar warme vriendschappen, culinaire uitspattingen en levensgenot de boventoon voeren.

India

Na vier maanden vertrekt Gilbert naar India waar zij op humoristische wijze verslag doet van haar pogingen in een Ashram verlicht te raken. Zij mediteert hier elke morgen met haar nieuwe vrienden, van zakenmannen tot ex-alcoholisten. Na weken oefenen wordt Liz beloond: zij krijgt de kunst van meditatie onder de knie. Aan het einde van haar Indiase verblijf neemt ze in gedachten en op meditatieve wijze afscheid van haar ex-man. Dit gedeelte van het boek wordt alom beschouwd als de meest ontroerende en heftige passage. Bij Gilbert weet je nooit of je nu moet lachen of moet huilen en dat is precies wat het boek zo bijzonder maakt.

Indonesië

Enigszins verlicht vertrekt Liz voor haar laatste vier maanden naar Bali. Fietsend door de rijstvelden in het plaatsje Ubud geniet zij intens van haar avonturenreis. Gilbert raakt bevriend met een traditionele Balinese oudere medicijnman en ontwikkelt een hechte vriendschap met de eigenaresse van een kruidenwinkeltje. De verslagen van deze vriendschappen zijn ronduit geestig te noemen. Ook de liefde ontbreekt niet op Bali. Liz ontmoet een leuke man voor wie zij innige gevoelens koestert. Het begin van een stormachtige, prachtige liefde. Of deze liefde stand houdt? Lees zelf maar!

Recensies Eten, bidden en beminnen
Elizabeth Gilbert is in de media veel geroemd. Positieve recensenten noemen het boek een meesterwerk, vol hilarische momenten en intelligent geschreven. Enkele critici vinden het manuscript overmatig hedonistisch en enigszins narcistisch. Ikzelf vind het een fantastisch boek. Het verhaal beschrijft niet alleen een persoonlijke zoektocht maar is tevens een prachtig reisverslag. Je krijgt direct zin om op het vliegtuig te stappen. Ook geeft het boek hoop. Na jarenlange depressies weet Gilbert zichzelf te herpakken en weer intens van het leven te genieten. Petje af voor de schrijfster die dit zowel lichtvoetig, humoristisch als indringend heeft vastgelegd.

Over de schrijfster Elizabeth Gilbert
Elizabeth Gilbert (1969) is journaliste en schrijfster als ze op reis gaat. Met 'Eten, bidden en beminnen' breekt ze mondiaal door. Gilbert vergaart hiermee een fortuin. Inmiddels is haar boek 'Toewijding' -een verslag over het huwelijk- verschenen. Hoewel zij allergisch voor het huwelijk was geworden, mag ze zich anno 2010 weer een getrouwde vrouw noemen. Liz heeft een eigen website: www.elizabethgilbert.com.

Paperback
Gilberts boeken zijn verkrijgbaar bij de meeste bibliotheken en bij vrijwel elke boekhandelaar. 'Eten, bidden en beminnen' is onlangs als paperback (heruitgave) verschenen en momenteel verkrijgbaar voor slechts 10 euro. Een 'must-have' voor in je boekenkast of zoals Oprah Winfrey het zegt: "Een boek om al je vriendinnen cadeau te geven!"

Film 'Eten, bidden en beminnen'
Het boek 'Eten, bidden en beminnen' ofwel 'Eat, pray, love' is onlangs verflimd. Niemand minder dan Julia Roberts speelt de rol van Elizabeth Gilbert. Haar tegenspeler, Javier Bardem, vertolkt Felipe, de man voor wie Liz in Indonesië valt. De opnames hebben plaatsgevonden in de VS, Italië, India en op Bali. De film is vanaf 7 oktober 2010 in de Nederlandse bioscoop te zien.
Gerelateerde artikelen
recensieToewijding van Elizabeth Gilbert: boekrecensieIn het boek 'Toewijding' wordt duidelijk dat de Amerikaanse schrijfster Elizabeth Gilbert allergisch is voor het huwelij…
Sera Beak: Het Rode BoekrecensieSera Beak: Het Rode BoekHet Rode Boek van Sera Beak (Uitgeverij Kosmos 2011) is een spirituele aansteker voor slimme, stoere en sexy vrouwen. Ee…
Boekrecensie: Deborah Harkness: De schaduw van de nachtrecensieBoekrecensie: Deborah Harkness: De schaduw van de nachtIn dit tweede deel van de Allerzielen trilogie reizen de geliefden, vampier Matthew en heks Diana terug in de tijd. In h…

Reageer op het artikel "Eten, bidden en beminnen: het boek"

Reactie

Jessica, 08-04-2010 16:36 #1
Hallo,

Ik heb de recensie vorige week gelezen en het boek in het weekend gekocht. Op 2e paasdag was ik al op de helft. Het is echt schitterend. Hartelijk dank voor de tip.

Met vr. gr.
Jessica P.

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 29-09-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!