InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Deborah Harkness: De schaduw van de nacht
recensie

Boekrecensie: Deborah Harkness: De schaduw van de nacht

Boekrecensie: Deborah Harkness: De schaduw van de nacht In dit tweede deel van de Allerzielen trilogie reizen de geliefden, vampier Matthew en heks Diana terug in de tijd. In het jaar 1590 verwachten ze een veilig onderkomen te zullen vinden, zodat ze op zoek kunnen gaan naar het mysterieuze manuscript Ashmole 782 en om een heks te vinden die Diana kan begeleiden om met haar uitzonderlijke krachten om te gaan.

Gegevens

  • Titel: De Schaduw van de Nacht
  • Auteur: Deborah Harkness
  • Uitgeverij: De Boekerij
  • Jaar: 2012
  • Oorspronkelijke titel: Shadow of Night (London, 2012)
  • Pagina’s: 656
  • Genre: Roman

Beschrijving

Ondanks dat een relatie tussen heks en vampier verboden is hebben Matthew en Diana besloten om hun liefde voor elkaar niet onder stoelen of banken te schuiven. Om hun vijanden uit de weg te gaan besluiten ze terug te gaan in de tijd. Ze gaan naar het jaar 1590 om daar het manuscript Ashmole 782 op te sporen. Tevens willen ze een heks vinden die machtig genoeg is om Diana te leren omgaan met haar magische krachten. Het verloopt allemaal moeizamer dan gedacht. Diana moet eerst leren zich als een Elizabethaanse vrouw te gedragen, want met haar lengte, gedrag en accent valt ze enorm op. Matthew moet zijn rol als de Matthew van 1590 innemen, waarin hij onder ander werkte als spion van Koningin Elizabeth. Gezien de heksenjacht is het erg moeilijk om heks te vinden die bereid is Diana te helpen. Zo nu en dan is er een kort hoofdstuk over personages die in het heden leven. Ze houden zoveel mogelijk het nieuws in de gaten op zoek naar dingen die met Matthew en Diana in 1590 te maken kunnen hebben. Een kleine verandering in 1590 kan namelijk een grote verandering in het heden teweeg brengen. Aan het einde van het boek hebben Matthew en Diana de weg naar het heden terug gevonden en laat de schrijfster doorschemeren dat er kleine, dan wel grote veranderingen hebben plaatsgevonden.

Opbouw

Het boek is opgebouwd in zes delen:
  • Deel 1: De Old Lodge
  • Deel 2: Sept-Tours en het dorp Saint-Lucien
  • Deel 3: Londen: De Blackfriars
  • Deel 4: Het Keizerrijk: Praag
  • Deel 5: Londen: De Blackfriars
  • Deel 6: Nieuwe wereld, oude wereld
.

Personages

Naast de hoofdpersonen, Matthew en Diana, komen er enorm veel bijrollen in het boek voor. Veelal personages die uit erkende historische bronnen stammen als Koningin Elizabeth, keizer Rudolf II, William Shakespeare, Christopher Marlowe, Thomas Harriot, enzovoort. De personages zijn achterin het boek terug te vinden onder Libri Personae.

Geschiedenis

Gezien de achtergrond van de schrijfster, professor in de geschiedenis, speelt geschiedenis een grote rol in het boek. Het gehele verhaal speelt zich af in 1590. De schrijfster noemt niet alleen historische gebouwen, personen en gebeurtenissen in haar boek, maar beschrijft ook het dagelijkse leven, de kleding, de positie van de vrouw, kunst en alchemie uit die tijd.

Mening

In tegenstelling tot het eerste deel, wat een echte pageturner was, vond ik dat het vrij lang duurde voor het verhaal mij echt te pakken had. In het begin wordt er vrij veel (historische) informatie verstrekt en worden er veel personages geïntroduceerd, die ook nog eens een bijnaam hebben. Niet allen zijn even belangrijk voor het verhaal, maar krijgen toch een paar zinnen toebedeeld. Dit betreft met name personages die uit historische bronnen stammen. Wat mij betreft had de schrijfster een aantal van deze personages net zo goed weg kunnen laten. De spanning in dit boek viel mij erg tegen. Ik heb het gevoel dat dit deel een brug vormt tussen het eerste en het derde deel. Desalniettemin heb ik het boek met plezier gelezen en kijk ik uit naar het slotdeel van de trilogie.

Lees verder

© 2012 - 2019 Miniem84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Deborah Harkness: De schaduw van de nacht"

Infoteur: Miniem84
Gepubliceerd: 03-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!