InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Geluk is een handjevol honing, Giles Andreae
recensie

Geluk is een handjevol honing, Giles Andreae

Geluk is een handjevol honing, Giles Andreae Wat is geluk en hoe voelt het om gelukkig te zijn. In dit lieve boekje lees je over de momenten van geluk die een klein beertje ervaart tijdens een dag. Het is een prentenboek met vertederende illustraties, ik voelde me gelukkig toen ik dit boek voorlas aan mijn kind. Je kunt het boek aanschaffen vanaf 12 euro.

Over de schrijver, Giles Andreae

Giles Andreae (1966) is schrijver van verschillende kinderboeken, onder andere van het boek Giraffes can dance (in het Nederlands: Een giraf kan niet dansen).

Over de illustrator, Vanessa Cabban

Vanessa Cabban is geboren in 1972. Ze heeft in Engeland gewoond, maar ook in Afrika, België, Spanje en Amerika. Dit kwam omdat haar ouders veel reisden. Vanessa studeerde Illustratie aan de Brighton University en the Royal College of Art. Door veel experimenteren kwam ze erachter dat tekenen en werken met waterverf haar het beste lag.

Gegevens van het boek

  • Titel: Geluk is een handjevol honing/Love is a Handful of Honey
  • Tekst: Giles Andreae
  • Vertaald door: Suzanne Braam/Leonie Noordewind
  • Illustraties: Vanessa Cabban
  • Uitgeverij: Zirkoon uitgevers b.v. Amsterdam
  • Gepubliceerd: 1999
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 90 5247 127 4
  • Geschikt voor: kinderen vanaf vier jaar

Het verhaal Geluk is een handjevol honing

Het verhaal gaat over de momenten van geluk die een klein beertje ervaart tijdens een dag. Hij voelt geluk als hij ’s morgens zijn bed uit springt en naar het raam rent, het opengooit en heel hard een liedje zingt. Ook voelt hij zich gelukkig als hij bij zijn ouders in bed kruipt, wordt gekieteld door zijn moeder en het uitschatert van de pret.

Het beertje gaat met zijn vrienden op stap, ze gaan het avontuur tegemoet. Ze spelen verstoppertje, vinden een handjevol honing, proppen zich vol met honing en jam, zien een regenboog, allemaal momenten van geluk. ’s Avonds voelt hij zich gelukkig als zijn papa en mama naar hem luisteren als hij aan een stuk door praat over de belevenissen van die dag. Beertje gaat heerlijk slapen, na nog één dikke knuffel.

De tekst en de illustraties

Op de voorkant van het boek een vertederende illustratie, een klein beertje met twee grote beren, het beertje heeft zijn hand in een honingpot gestoken. Verder zie je bijen, die ook weer terugkomen op de schutbladen van het boek. De titel van het boek staat in grote zwarte letters op de kaft, in een speels lettertype. Bijna alle illustraties beslaan een dubbele pagina, de illustrator heeft zachte tinten waterverf gebruikt. De ene keer zie je veel details, maar op de tekening dat het beertje gekieteld wordt door zijn moeder zie je de gezichten van vader en moeder en het kleine beertje, een dekbed, en verder niet. Op bijna iedere tekening zie je kleine muisjes, qua formaat doen ze denken aan kaboutertjes. Op iedere pagina vind je twee regels tekst (golvend gedrukt). De regels van de linkerpagina horen bij die van de rechterpagina, de tekst staat op rijm. Alle illustraties stralen liefde uit.

Een fragment uit het boek

Geluk is een handjevol honing
een cadeau van een aardige bij.
En de wind die de bloemen laat dansen
en schommelen in de wei.

Mijn mening

Dit is een heerlijk boek om voor te lezen aan een kind, de tekeningen stralen veel liefde/warmte uit maar ook de tekst is mooi gekozen. Het lijkt wel een gedicht. Pas bij de tweede keer dat ik dit boek voorlas aan mijn kind zag ik de kleine muisjes, daarna was het een sport om de muisjes te vinden op de andere pagina’s. De tekening met de regenboog vond ik de mooiste, het is gaan regenen, er verschijnt een regenboog en je ziet de moeder van het beertje in de verte staan met een paraplu in de hand. Ze wacht haar kind en zijn vriendjes op, zo zorgzaam. Mijn kleuter vond de laatste tekeningen erg leuk, je ziet het beertje in bad zitten (ook mijn kleuter vindt dit heerlijk) en zijn ouders kijken glimlachend toe, op dit plaatje ook nog een haardvuur om het nog knusser te maken. Een lief boek over een mooi onderwerp!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurverschijnsel de regenboogNatuurverschijnsel de regenboogEen van de mooiste natuurverschijnselen is de regenboog. Met zijn zes kleuren weet hij menig persoon te boeien. Een rege…
MaansverduisteringenEr zijn twee verschillende verduisteringen: maan- en zonsverduisteringen. De reden waardoor deze verduisteringen ontstaa…
Hoe ontstaat een regenboog?De regenboog is misschien wel een van de meest fascinerende en kleurrijke natuurverschijnselen. Waarschijnlijk hebben we…
Bronnen en referenties
  • Het boek: Geluk is een handjevol honing
  • Informatie over de schrijver en de illustrator heb ik op diverse internetpagina's gevonden

Reageer op het artikel "Geluk is een handjevol honing, Giles Andreae"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 07-04-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Voorlezen
Schrijf mee!