InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Shopaholic van Sophie Kinsella
recensie

Shopaholic van Sophie Kinsella

Shopaholic is de Nederlandse (?) titel van het Engelse The Secret Dreamworld of a Shopaholic, geschreven door Sophie Kinsella. (Londen, 1969). Hierin wordt een deel uit het leven van de Engelse Rebecca Bloomwood beschreven. Het leven van de twintiger bestaat uit veel winkelen..... dus schulden maken, een beetje werken als financieel journalist, champagne drinken en een bijna onbereikbare schatrijke liefde.

Gegevens:

  • Nederlandse titel: Shopaholic
  • Engelse titel: The Secret Dreamworld of a Shopaholic
  • Auteur: Sophie Kinsella
  • Uitgeverij: Black Swan Books, Transworld Publishers, London
  • Eerste druk: 2000
  • ISBN: 978 90 443 2277 4

Het verhaal

Winkelen

De Engelse Rebecca Bloomwood heeft een niet onaardige baan als financieel journaliste en een koopverslaving. Elke afspraak, elke belofte wordt verbroken om te kunnen winkelen. Na het ene leugentje, volgt het andere. Betalingen worden uitgesteld. Rekeningen worden weggegooid. Ze raakt hierdoor ernstig in de schulden. Zij vindt niet dat dit haar schuld is en verzint steeds weer een reden om geld uit te geven aan onbenullige zaken. Als haar creditcards worden geblokkeerd leent zij geld bij vrienden en collega's. Ook de succesvolle zakenman Luke Brandon leent haar een geldbedrag. Achtervolgd door een schuldeiser van de bank, vlucht zij naar haar ouders. Ze maakt haar bezorgde ouders en hun buren wijs dat ze achtervolgd wordt door een stalker. Dan ontdekt zij dat de buren zijn bedrogen door een beleggingsmaatschappij. Deze maatschappij wordt vertegenwoordigd door Luke Brandon. Zij schrijft hier een artikel over. Het artikel is zo spraakmakend dat zij wordt uitgenodigd het toe te lichten in een populair ochtendprogramma. Tegelijk met de stijgende schulden, stijgt haar carierre naar ongekende hoogte als zij een vast item in dit programma krijgt. In dit item behandelt zij financiele vragen van kijkers. Niemand heeft door hoe slecht deze populaire financieel adviseur haar eigen geldzaken geregeld heeft. Ondanks dit geheim wordt ze een bekende tv-persoonlijkheid op financieel gebied in Engeland.

Romance

Door het artikel over de beleggingsmaatschappij en haar medewerking aan het televisieprogramma leert zij, tijdens een discussie live op tv, haar collega Luke Brandon beter kennen. Dit groeit langzaam uit tot een romance. De schatrijke man heeft geen weet van haar schulden. Door het succesvolle programma lijkt haar financiele situatie langzaamaan iets te verbeteren en uiteindelijk laten de schuldeisers haar (voorlopig?) met rust.

Over de auteur

Sophie Kinsella is een pseudoniem. De echte naam van de auteur is Madeleine Wickham, geboren in 1969 te Londen. Net als de hoofdpersoon in Shopaholic, heeft zij zelf als financieel journalise gewerkt. Ze is getrouwd met een operazanger, heeft twee kinderen en woont in Surrey.

Mijn mening

Dit kan gezien worden als een voorspelbaar en typisch ''meidenboek''. Het dwangmatige koopgedrag van de hoofdpersoon ging mij al vrij snel storen. De humoristische toon van de auteur maakt een hoop goed. Het contrast tussen de wijze financieel adviseur op tv en de doorgedraaide koopverslaafde Rebecca in het echt, maken het verhaal enigszins boeiend. Het verhaal eindigt, heel voorspelbaar, op het moment dat Rebecca Bloomwood en Luke Brandon elkaar de liefde verklaren.
© 2009 - 2019 Koopmansi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Shopaholic van Sophie Kinsella"

Infoteur: Koopmansi
Gepubliceerd: 19-07-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!