recensie

Trinny and Susannah, What you wear can change your life

Trinny and Susannah, What you wear can change your life In het Engelse What you wear can change your life, van Trinny Woodall en Susannah Constantine, wordt de lezer op bijzonder humoristische wijze geadviseerd over kleding, make-up en alles wat daarbij komt kijken. Het boek wordt geïllustreerd door kleurenfoto's van de dames zelf die hun eigen zeer persoonlijke problemen op lichamelijk gebied onbeschaamd, open en bloot tentoonspreiden. Cellulitis, zwangerschapsstriemen, het komt allemaal met een enorme dosis zelfspot aan de orde.

Gegevens

  • Titel: What you wear can change your life
  • Auteur: Trinny Woodall, Susannah Constantine
  • Uitgeverij: Weidenfeld & Nicolson
  • Jaar: 2004
  • ISBN: 1 84188 255 0

De auteurs

Trinny Woodall (Londen, 1964) en Susannah Constantine (Londen, 1962). De elitaire Trinny & Susannah zijn zeer bekend door hun televisieserie en hun boeken. Zo was hun optreden met kledingadviezen in de Oprah Winfrey Show spraakmakend. In eerste instantie hadden ze ieder een andere carrière, maar sinds 1994 hebben ze samen aan diverse projecten gewerkt. Hun gezamenlijke projecten zijn divers, maar altijd gerelateerd aan kleding.

De inhoud

De twee dames geven in dit Engelse boek op geheel eigen wijze advies op het gebied van kleding en alle bijkomende zaken, zoals make-up en haardracht. Ze kijken hierbij niet naar het huidige modebeeld, maar naar de lichaamsbouw van de vrouw, haar haarkleur en het gebruiksgemak van het materiaal. Hoe accentueer je je mooiste kanten en hoe camoufleer je de minder flatteuze delen. Om het advies te verduidelijken zijn er foto's bij geplaatst van de dames zelf en hun, soms intieme, probleemgebieden. De foto's laten zien hoe het niet moet en hoe het wel moet. Het zijn steeds 'goed' en 'fout' foto's naast elkaar. Ze beginnen bij de basis: ondergoed. Welk soort ondergoed past het best bij welke lichaamsvorm. Wat is een goede bh en wat is een goede onderbroek? Ze hebben een totaal andere lichaamsbouw en dus hebben ze ook ieder hun eigen probleemgebieden.

De meeste vrouwen zullen zich daarom in één van hen herkennen. Zo heeft de één ''no tits'' en de ander een ''cellulite arse''. Daarna volgt advies over onder meer kleuren, accessoires, haar, make-up, en zwangerschapoutfits. Ook voor op reis, het inruimen van kasten en het opbergen van schoenen hebben ze handige tips. Net als de televisieserie wordt dit boek gekenmerkt door hun typische humor en zelfspot. Ze geven zich volkomen bloot, niet alleen door de foto's, ook door de persoonlijke anekdotes en verhalen over mode en make-upblunders die ze gemaakt hebben. Ze schromen er ook niet voor elkaar te bekritiseren.

Televisie serie

De BBC heeft verschillende series van dit Britse tweetal uitgezonden onder de naam 'What not to wear'. Typisch voor hun werkwijze is de vaak voorkomende situatie waarin ze op straat letterlijk de kleding van iemands lijf scheuren, omdat ze het niet geschikt vinden. Vervolgens geven ze kledingadvies aan die persoon. De elitaire indruk die ze wekken contrasteert met hun grove taalgebruik en directe aanpak. Dit aspect is typisch voor Trinny & Susannah en zorgt voor een enorme dosis humor die in dit boek duidelijk is terug te vinden.
© 2009 - 2020 Koopmansi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • What you wear can change your life
  • Trinny Woodall, Susannah Constantine
  • ISBN: 1 84188 255 0

Reageer op het artikel "Trinny and Susannah, What you wear can change your life"

Infoteur: Koopmansi
Laatste update: 25-11-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!