InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Jennie Glanfield – Het huis achter de heuvel
recensie

Recensie: Jennie Glanfield – Het huis achter de heuvel

Recensie: Jennie Glanfield – Het huis achter de heuvel Wanneer Sebastian Devere op een veiling bij een oude kast een verzameling boeken krijgt, weet hij nog niet dat een van deze boeken zijn hele leven op z’n kop zal zetten. ‘Het huis achter de heuvel’ vertelt het verhaal van een jonge fotografe die op goed geluk op zoek gaat naar een oude, bekende fotograaf. In haar zoektocht stuit ze op veel meer onverwachte openbaringen.
  • Auteur: Jenny Glanfield
  • Titel: Het huis achter de heuvel (Portraits in an album)
  • Uitgever: Van Buuren Uitgeverij, Weert
  • Jaar: 1998
  • Illustraties: Gary Benfield
  • Blz.: 398
  • ISBN: 90-5695-071-1

Het verhaal

Pippa Devere is een jonge fotografe en woont nog bij haar ouders. Vader Sebastian heeft met zijn broer een antiekhandel en moeder Valerie is huisvrouw. Wanneer Pippa een fotoalbum in handen krijgt met daarin foto’s van de grote Gawaine Devere is haar enthousiasme, nieuwsgierigheid en interesse niet te stoppen. Een bekende fotograaf met prachtige foto’s die ook nog eens dezelfde achternaam heeft. Pippa is erg benieuwd of hij misschien familie van haar zou kunnen zijn. Over haal eigen familie weet ze namelijk niet veel. Haar vader is in de oorlog bij Adam en Eve ondergebracht en van zijn eigen ouders is nooit meer iets vernomen.

Wanneer Pippa op onderzoek uitgaat ontdekt ze dat haar grootmoeder nog steeds in leven is. Wanneer ze haar gaat opzoeken komt Kitty ten val en beland in het ziekenhuis. Aldaar verandert het perspectief van het verhaal en beleven we Kitty’s jeugd en vroege volwassenheid waarin haar huwelijk met Gawaine Devere, relatie met pianist Leo Brunnen en haar vlucht naar Zwitserland centraal staan. Pippa weet niets van dit alles. Als Pippa na lang denken een brief stuurt naar Gawaine Devere en een uitnodiging te krijgt om naar zijn landgoed te komen wordt nog steeds niet veel meer duidelijk. Gawaine is vastbesloten niets tegen haar te zeggen over zijn verleden. Pippa gaat nog een aantal keer bij Gawaine op bezoek en leert een hoop over fotografie. Wanneer Gawaine tijdens een storm komt te overlijden laat hij Pippa zijn landgoed na. Zij begrijpt daar natuurlijk niets van. Later komt zijn er pas achter wat de ware aard is van dit mysterie en hoe dit invloed heeft gehad op haar familierelaties.

De schrijfster

Jenny Glanfield, afkomstig uit Engeland, schreef een aantal romans maar is verder niet erg bekend. Na jaren te hebben gewoond in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland, woont ze nu weer in Kent waar ze met haar man een fotostudio runt.

Andere titels van Janny Glanfield:
  • Italiaans Verleden
  • Hotel Quadriga (Triologie gevormd met de twee onderstaande titels)
  • Viktoria
  • De verdeelde stad

Mening

‘Het huis achter de heuvel’ is een meeslepend verhaal over een jonge vrouw die leert over haar verleden. In dit verleden komen aangrijpende gebeurtenissen aan de orde die de lezer steeds meer te weten laat komen over hoe de vork in de steel zit en hoe alle personages als puzzelstukjes op de juiste plek passen. ‘Het huis achter de heuvel’ is een heerlijke roman die je meeneemt door Sussex en Londen maar ook door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ten tijde van de eerste wereldoorlog. Door gelukkige en verdrietige omstandigheden gaat de lezer zich verbinden met de personages en is het niet gek als er een traan wordt gelaten. Een boek wat je niet snel neer zal leggen en keer op keer weer zal lezen.
© 2009 - 2019 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie: Jennie Glanfield – Het huis achter de heuvel"

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 30-03-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!