InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Oorlogstranen door Lody van de Kamp
recensie

Recensie: Oorlogstranen door Lody van de Kamp

Soms kom je een boek tegen dat je raakt. Dit kan zijn omdat het onderwerp je na aan het hart ligt, omdat het mooi geschreven is, omdat het spannend is of simpelweg een combinatie van alleen. Oorlogstranen is een van die boeken die je op meerdere manieren raakt.

Gegevens van het boek

ISBN: 9789023992660
ISBN10 9023992660
Uitvoering: paperback
Uitgeverij: Mozaïek
Genre: Roman
Blz: 224 pag.
Prijs: € 14,90

Over de auteur

Lody B. van de Kamp (1948) studeerde voor rabbijn aan talmoedscholen in Zwitserland en Engeland. Hij was daarna als rabbijn verbonden aan verschillende orthodox-Joodse gemeenten. Van de Kamp publiceert regelmatig in landelijke en lokale dag- en weekbladen. Ook geeft hij regelmatig spreekbeurten over Israël en het Jodendom. In 2006 debuteerde hij bij uitgeverij Mozaik met Blijf daar, kom niet ! Van de Kamp is fractievoorzitter voor het CDA in stadsdeel Zuider Amstel. De rabbijn is getrouwd en vader van vijf kinderen, waarvan alleen de jongste nog thuis woont.

Het verhaal

Lucia, de dochter van een Belgische mijnwerker, is ingetreden in het klooster en heeft daarbij aar geloftes afgelegd. Gaandeweg blijkt echter dat Lucia niet de echte dochter is van het katholieke Belgische gezin. In de oorlog, is zij via het verzet, ondergebracht in het gezin. Oorspronkelijk is zij van Joodse afkomst en haar moeder heeft haar als klein kind afgegeven om het leven van haar kinderen veilig te stellen voor de Duitsers. Haar ouders hebben haar nooit wat over haar afkomst verteld tot Lucia op het sterfbed van haar moeder een broodtrommeltje krijgt met daarin een aantal documenten die haar werkelijke afkomst verraden. Na ontvangst van het trommeltje begint voor zuster Lucia een lange zoektocht naar haar werkelijke herkomst. Tijdens deze zoektocht, jaren na de bevrijding, ontmoet zij mensen die nog altijd verscheurd worden door de oorlog en de gevolgen ervan, hoort zij verhalen over verraad, verzet en opoffering en de kracht van belofte.

Fragment uit het boek

Ook het feit dat ze het trommeltje in haar bezit heeft gehouden, bleef lastig. Vanwege haar hechte band met mama heeft ze nooit afstand kunnen doen van dit enige aandenken uit Marcinelle. De betekenis van de brief met de Hebreeuwse letters heeft ze nooit kunnen doorgronden en mama’s laatste woorden zijn een mysterie voor haar gebleven. Het raadselachtige rond dit erfstuk maakte het voor haar des te meer onmogelijk om het trommeltje uit handen te geven. De consequentie daarvan was echter wel dat ze jaar in, jaar uit gekweld werd door schuldgevoelens. Soms werd het haar echt te zwaar. Dankzij veel gebed kwam zij dit soort periodes door, maar het heeft haar leven wel getekend. Maar haar komst naar Amsterdam lijkt er een nieuw hoofdstuk aangebroken in haar bestaan. Temeer omdat moeder-overste haar duidelijk heeft gemaakt dat ze deze overstap als een groot compliment beschouwen kan. “Je weet hoe graag ik je bij ons had gehouden” had de oude non haar toevertrouwd. “Je bent trouw aan je gelofte, doet je werk met zorg en toont diep respect voor de regels in ons klooster. Je leiderschap in de wasserij, de manier waarop je de verpleegsteropleiding hebt afgerond en je inzet voor de plaatselijke parochiezorg heeft onze grootste waardering. Maar er komt voor de zusters van onze congregatie altijd een moment om afscheid te nemen en verder te gaan in onze roeping. Dat ogenblik is nu voor jou aangebroken”.

In de pers:

‘Wie nu nog een roman over onderduikende kinderen schrijft, moet een originele invalshoek kiezen. Dat doet rabbijn Lody van de Kamp met ”Oorlogstranen”. De zoektocht van de hoofdpersoon toont een weinig beschreven kant van dit verzetswerk.’ (Reformatorisch dagblad)

Oorlogstranen is een indrukwekkend boeiend boek. Het doet je beseffen dat de oorlog niet alleen het leven van de betrokkenen beschadigd heeft, maar dat ook hun nageslacht voor het leven getekend is.(Nederlands Dagblad 09-07-2008)

Mijn mening

Ik heb vele oorlogsromans gelezen, maar een dergelijk origineel uitgangspunt komt je niet vaak tegen. De hoofdpersoon komt niet alleen op meerdere manieren in aanraking met de oorlog, maar vooral met zichzelf. Waar komt zij nu echt vandaan, is de opvoeding die zij kreeg van haar opvoedende ouders belangrijker dan de Joodse achtergrond van haar biologische ouders. Is de gelofte die zij deed toen zij intrad in het klooster nog wel net zoveel waard als zij haar ware achtergrond ontdekt. Maar ook welke moeilijkheden is het verzet tegen gekomen terwijl zij haar probeerden onder te brengen op een veilig adres tijdens de oorlog, zoals zo velen in het verzet moeilijkheden tegen kwamen. Hoe onbelangrijk was het geloof voor deze verzetslieden en hoe eigenlijk iedereen een “verlosser” nodig heeft, in welke vorm dan ook. Een zeer indrukwekkend geschreven boek.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Alleen – Lody van de Kamp (Rabbijn)recensieBoekrecensie: Alleen – Lody van de Kamp (Rabbijn)In 2010 verscheen het boek 'Alleen' van Rabbijn Lody van de Kamp. Het is een roman over een Joodse vrouw, Erna, die zond…
recensieRecensie: Scherven in de nacht door Martine LetterieNiet alle kinderen zijn geïnteresseerd in de geschiedenislessen op school, toch kun je veel van het verleden leren. Boek…
recensieRecensie: Vlucht uit Kamp 14Op 22-jarige leeftijd weet Shin Dong-Hyuk uit Kamp 14 in Noord-Korea te vluchten. Als eerste persoon die in zo'n kamp is…
Bronnen en referenties
  • www.uitgeverijmozaiek.nl/shop_details.php?productId=22666 http://www.bol.com/nl/p/boeken/oorlogstranen/1001004005815278/index.html http://www.bruna.nl/boeken/9789023992660 http://www.vergadering.nu/boekkamp-oorlogstranen.htm http://www.refdag.nl/artikel/1342408/+Oorlogstranen+.html http://www.nrcboeken.nl/colofon/lody-b-van-de-kamp http://www.vergadering.nu/boekkamplodyvande-blijfdaarkomniet.htm

Reageer op het artikel "Recensie: Oorlogstranen door Lody van de Kamp"

Reactie

Jochem, 02-08-2014 15:59 #1
Ik heb het boek gelezen van de heer Kamp en het is echt goed geschreven met diepgang. Als een vrouw moet kiezen voor een bepaalde religie is er spraken van tweestrijd en er mag nooit geen tweestrijd zijn in een Joodse dame in dit verhaal. Ik ken veel Joodse vrouwen die de veiligheid kregen om in een Klooster te schuilen. Dat beetje om als Joodse vrouw de bescherming te krijgen tijdens de 2e wereldoorlog om als Katholieke vrouw of jonge meisje daar goed en beschermd op te groeien is heel erg hoog in moreel. Schuil nu maar later ben ik een open vrouw die van iedereen houd zegt de Joodse vrouw in dit boek van Oorlogstranen. Ik vind dat Lody van der Kamp meerdere boeken mag schrijven en in het Engels zodat hij meer bereikbaar is voor andere mensen met zijn kennis, hij mag ook informatie uitwisselen en ontvangen. Sommige familieleden spreken bij mij Engels en willen graag meer boeken van Rabbijn Lody lezen.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 30-11-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Schrijf mee!