Schrijver Lars Kepler

Schrijver Lars Kepler Lars Kepler is het pseudoniem voor het Zweedse schrijversechtpaar Alexander Ahndoril en Alexandra Coelho Ahndoril. In 2009 maakte Lars Kepler zijn debuut met het boek Hypnose, dat de bestverkochte misdaadroman in Zweden werd dat jaar. Na het boek Hypnose zijn meer boeken verschenen onder de naam Lars Kepler.

Lars Kepler

Lars Kepler is een pseudoniem voor het Zweedse schrijversechtpaar Alexander Ahndoril (1967) en Alexandra Coelho Ahndoril (1966). De naam Lars Kepler is een samentrekking van de namen van de Zweedse schrijver Stieg Larsson en de Duitse wetenschapper Johannes Kepler. Het echtpaar werd door Stieg Larson geïnspireerd om misdaadromans te gaan schrijven.

Alexander en Alexandra

Zowel Alexander als Alexandra groeide op in Zweden. Alexander hield van jongs af aan al van lezen maar hield zich in zijn jeugd ook veel bezig met schilderen. Toen hij 19 was, werd zijn eerste boek uitgegeven. In totaal schreef hij negen boeken en twintig toneelstukken voordat hij ging schrijven onder het pseudoniem Lars Kepler. Alexandra hield zich in haar jeugd bezig met toneel en acteren. Ze studeerde literatuurwetenschap en schreef als PhD-student een dissertatie. Daarnaast schreef zij drie historische romans. Het koppel leerde elkaar in 1992 kennen op een feestje en zijn in 1994 getrouwd. Het echtpaar heeft drie kinderen samen.

De samenwerking

Alexander en Alexandra vonden zelfstandig schrijven een eenzaam proces. Toen zij in 2008 beiden klaar waren met een eigen schrijfproject, besloten ze om hun krachten te gaan bundelen. Het bleek echter lastig om hun verschillende schrijfstijlen te harmoniseren. Ze begonnen eerst met het schrijven van een kinderboek maar konden het nergens over eens worden. Daarna probeerden ze een toneelstuk te schrijven, omdat Alexander hier ervaring mee had en Alexandra actrice was geweest. Toen ook dat mislukte besloten ze een derde auteur te creëren die zijn eigen schrijfstijl had: Lars Kepler. Bij het schrijven onder de naam Lars Kepler doet het echtpaar echt alles samen. Wanneer een boek af is, is er geen enkele zin die niet door hen samen is geschreven. Daarnaast doet het echtpaar veel onderzoek om de verhalen zo authentiek mogelijk te schrijven. Hiervoor lezen ze onder andere forensische rapporten, praten ze met politie en spelen ze zelfs vechtscènes na.

Lars Kepler bleek een groot succes

Het bundelen van hun krachten bleek een goede zet. Het boek Hypnose werd de bestverkochte misdaadroman van 2009 in Zweden. In de Wall Street Journal werd het boek Hypnose zelfs opgenomen in de top tien beste misdaadromans van dat jaar. Anno 2020 zijn er al 15 miljoen exemplaren van de verschillende Lars Kepler-boeken verkocht in meer dan 40 verschillende talen.

Bij het uitbrengen van het debuut Hypnose was nog onbekend wie achter het pseudoniem Lars Kepler zat. Echter, door het grote succes van Hypnose was de media naarstig opzoek naar de ware identiteit van de schrijver. Slechts een paar maanden na de uitgave van het boek Hypnose werd de ware identiteit al ontdekt door journalisten van de Zweedse krant Aftonbladet.

Verschenen boeken

Reeds verschenen

  1. Hypnotisören (2009), vertaald als Hypnose (2010);
  2. Paganinikontraktet (2010), vertaald als Contract (2011);
  3. Eldvittnet (2011), vertaald als Getuige (2012);
  4. Sandmannen (2012). vertaald als Slaap (2013);
  5. Stalker (2014), vertaald als Stalker (2014);
  6. Playground, (2015), vertaald als Playground (2015);
  7. Kaninjägaren (2016), vertaald als Jager (2016);
  8. Lazarus (2018), vertaald als Lazarus (2018).

Heruitgaven

  1. Hypnotisören Black Edition (2020), vertaald als Hypnose Black Edition (2020).

Verwacht

  1. Spegelmannen (21 oktober 2020), vertaald als Spiegelmannen (november 2020).

De Joona Linna-serie

De meeste boeken van Lars Kepler zijn onderdeel van de Joona Linna-serie. Joona Linna is een succesvolle detective in Zweden. Hij wordt geïntroduceerd in het boek Hypnose. De verhaallijn van Joona Linna gaat verder in de daaropvolgende boeken, met uitzondering van het boek Playground.
© 2020 Kirsten-eliza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frankie Fouganthin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Lars Kepler, https://larskepler.com, bezocht op 20-09-2020.
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Lars_Kepler, bezocht op 20-09-2020.
  • Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Lars_Kepler, bezocht op 20-09-2020.

Reageer op het artikel "Schrijver Lars Kepler"

Infoteur: Kirsten-eliza
Gepubliceerd: 21-09-2020
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!