InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De vrouw in het raam - A.J. Finn
recensie

Boekrecensie: De vrouw in het raam - A.J. Finn

Boekrecensie: De vrouw in het raam - A.J. Finn In februari 2018 verscheen bij uitgeverij Cargo het boek De vrouw in het raam, een moderne psychologische thriller. Het boek is geschreven door A.J. Finn en vertelt het verhaal van Anna, een vrouw die lijdt aan Agorafobie (straatvrees). Op een nacht denkt Anna door het raam te zien hoe de buurvrouw wordt vermoord. De politie vindt echter geen enkel bewijs. In mei 2018 is het boek al in 38 landen uitgegeven en werd er bekend dat het boek wordt verfilmd door regisseur Joe Wright.

Gegevens van het boek

  • Verschijningsdatum: januari 2018
  • Genre: Thrillers & Spanning
  • Aantal pagina's: 416
  • Uitgeverij: Cargo
  • SBN: 9789403103501, 9789403111100

Over de schrijver

A.J. Finn is het pseudoniem van senior uitgever/redacteur Daniel Mallory. Hij heeft voor zeer gerenommeerde bladen gewerkt, waaronder: Los Angeles Times, the Washington Post, en the Times Literary Supplement. Daarnaast was hij redacteur en recensent voor een bekende uitgever in Londen. Hij heeft gewerkt met auteurs zoals Karin Slaughter, J.K. Rowling en Nicci French. De vrouw in het raam is zijn debuut. In een interview met Libris laat Daniel weten dat hij fan is van klassieke films zoals die van Hitchcock of filmbewerkingen van de boeken van Patricia Highsmith. Het leek hem fantastisch om aan die verhalen een eigen twist te geven en het geheel moderner te maken. Met als De vrouw in het raam als resultaat.

Het verhaal

Anna Fox is eind dertig en woont alleen in een groot herenhuis in New York. Haar man en dochter zijn vertrokken. Na een traumatische gebeurtenis, durft ze haar huis niet meer te verlaten. Ze vult haar dagen met alcohol, zwart-witklassiekers (Hitchcock) en haar werk als online kinderpsychologe. Daarnaast houdt ze graag haar buren in de gaten. Op een dag krijgt ze nieuwe buren: de familie Russell. Het gezin bestaat uit een vader, moeder en hun tienerzoon. Anne raakt bevriend met de moeder, Jane. Op een avond denkt ze te zien hoe Jane wordt vermoord. De politie vindt echter geen enkel bewijs dat er een moord heeft plaatsgevonden. Aangezien Anna aan de medicijnen zit en veel drinkt, wordt haar geloofwaardigheid al snel in twijfel getrokken. De politie gelooft daarom niet dat Jane is vermoord. Anna blijft toch doorzetten, want ze weet zeker wat ze heeft gezien.

Verfilming

De vrouw in het raam zal verfilmd worden door Joe Wright. Joe is regisseur van onder andere Darkest Hour, de succesvolle film over Winston Churchill. Hij heeft eerder boeken verfilmd zoals als Pride & Prejudice en Atonement. Op dit moment (mei 2018) is er nog niet bekend wanneer de film uitkomt.

Het is een boek dat je, zeker in de beginfase, moet liggen qua schrijfstijl

Het verhaal komt traag op gang, er worden lange zinnen en moeilijke woorden gebruikt. Er gebeurt voor de rest ook vrij weinig in de eerste hoofdstukken van het boek, je leert alleen Anna kennen en haar dagbestedingen. Naarmate het verhaal vordert, blijkt dat de schrijfstijl eigenlijk goed samenvalt met de hoofdpersoon: verwarrend en onlogisch. Het begint pas interessant te worden vanaf het moment dat haar buurjongen voor de deur staat en er dialogen gevoerd worden. De cover van het boek en de titel vertonen raakvlakken met het boek Meisje in de trein. De schrijver heeft er dan ook nooit een geheim van gemaakt dat dit boek als inspiratie heeft gediend. Dat geldt ook voor het boek Gone Girl van Gillian Flynn. Het boek bestaat uit 100 korte hoofdstukken. Het verhaal speelt zich af in een tijdbestek van een maand. Omdat het om zo'n kort tijdsbestek gaat, gebeurt er ook niet in elk hoofdstuk iets spannends. Dat hoeft ook niet, want door de manier van schrijven wordt de spanning wel goed opgebouwd. Het boek leest als het ware als een soort van dagboek. Je leeft als lezer snel mee met de hoofdpersoon.

Het is een meeslepend verhaal, die spannend is tot de laatste bladzijden

Je hebt geen idee welke kant het verhaal op gaat. Heeft Anne de moord op haar buurvrouw ingebeeld of heeft deze echt plaatsgevonden? Waar je je in het begin stoort aan de labiele Anna, ga je later met haar meeleven. A.J. Finn houdt het spannend tot de laatste bladzijdes en geeft hints voor meerdere, mogelijke scenario's. Het onverwachte slot maakt de beginfase helemaal goed. De vrouw in het raam is een sterk debuut van A.J. Finn. Een aanrader!
© 2018 Melanie1990, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.uitgeverijcargo.nl/boek/de-vrouw-in-het-raam/
  • A.J. Finn, De vrouw in het raam, Uitgeverij Cargo, eerste druk: februari 2018.

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De vrouw in het raam - A.J. Finn"

Infoteur: Melanie1990
Gepubliceerd: 30-05-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!