InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Insurgent van Veronica Roth
recensie

Insurgent van Veronica Roth

Insurgent van Veronica Roth Insurgent is het tweede deel van de trilogie Divergent van Veronica Roth. Een grote oorlog lijkt het hele factiesysteem te verwoesten. Wat kan Tris in deze strijd betekenen? Een recensie van het boek.

Insurgent

  • Engelse titel: Insurgent
  • Nederlandse titel: De opstand
  • Schrijfster: Veronica Roth
  • ISBN10 9000314518
  • ISBN13 9789000314515
  • Genre: Toekomst roman (fictie)
  • Bladzijdes: 352

Veronica Roth

Veronica Roth is geboren in 1988 te New York City. Haar eerste boek was Divergent, dit kwam uit in 2011. Later bleek dit het eerste deel van de gelijknamige trilogie te zijn. Ze schreef het manuscript van Divergent in het laatste jaar van haar studie creatief schrijven aan Northwestern University en dit jaar werd haar verteld dat HarperCollins het manuscript wilde gebruiken voor in een trilogie. In 2012 kwam het opvolgende boek Insurgent uit en aansluitend in 2013 kwam ook het laatste boek Allegiant uit. Van de trilogie is Divergent in 2013 verfilmd, Insurgent komt uit in 2015 en de twee delen van Allegiant opeenvolgend in 2016 en 2017.

Over Insurgent

Tris besluit te vluchten uit Dauntless na haar laatste, gruwelijke, inwijdingsdag. Ze is opgezadeld met gevoelens van schuld en rouw over zowel de dood van haar ouders als die van Will. Ondertussen ontstaat er een groot conflict tussen de facties waarin Erudite een van de hoofdrolspelers is. Binnen de facties rijst onderling de vraag of er zal moeten worden gestreden, of dat de vrede moet worden bewaard.
Tris neemt grote risico's om haar dierbaren te beschermen maar brengt ze zichzelf hiermee niet in gevaar? Houdt haar relatie met Tobias wel stand? Zullen de facties de handen in een slaan of zullen de facties voorgoed uit elkaar vallen?

Fragment uit het boek

I nod. It sounds like a good plan—a smart plan. But I don't believe him—I don't believe it's more important to move forward that to find out the truth. When I found out that I was Divergent…when I found out that Erudite would attack Abnegation…those revelations changed everything. The truth has a way of changing a person's plans.

Mijn eigen mening

Het boek 'Insurgent' begint waar het voorgaande boek (Divergent') is gestopt. Hierdoor sluit het boek perfect aan op het voorgaande deel en is er dus geen verwarring mogelijk over wat er in de tussenpoze is gebeurd.

De vlotte schrijfstijl van Roth zorgt ervoor dat je zelfs in het ietwat tamme begin je aandacht bij het boek houdt. De actiescènes die hierop volgen zijn krachtig en worden zo beschreven dat je het gevoel hebt er zelf bij te zijn.

In het boek wordt Tris nog risicovoller maar je voelt ook dat ze volwassener is geworden dan dat ze in het eerste boek was. Doordat ze volwassener is geworden was voor mij de mogelijkheid tot inleven makkelijker. Haar gevoelens werden mijn gevoelens en haar inzichten begonnen zich te vereffenen met die van mij. Maar ook de andere (bij)personages worden verder uitgediept en groeien mee in het verhaal.

De relatie van Tris en Tobias is uitvoeriger aanwezig in dit boek. De relatie lijkt soms ietwat koel, vooral van de kant van de keiharde Tobias maar toch versterken de personages elkaar alleen maar.
© 2014 - 2019 Yvette001, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biografie Veronica RothAls schrijfster van Divergent, Insurgent en Allegiant (Inwijding, Opstand en Samensmelting) is Veronica Roth op dit mome…
Allegiant van Veronica RothrecensieAllegiant van Veronica RothEen lach, een rode gloed op mijn wangen en een traan. Geen enkele auteur heeft me in drie boeken zoveel emoties laten be…
Inwijding (Divergent) Veronica RothrecensieInwijding (Divergent) Veronica RothIn de toekomst is Chicago opgedeeld in vijf verschillende facties. Elke factie hecht belang aan een bepaalde waarde: zel…
Actrice: Shailene WoodleyActrice: Shailene WoodleyShailene Woodley is een Amerikaanse actrice, geboren op 15 november 1991 in Simi Valley, Californië. Ze is sinds begin 2…
Top 40 geschiedenisDe Top 40 is ontstaan bij het vroegere Radio Veronica. Vanaf 2 januari 1965 verscheen de eerste editie onder de naam ‘Ne…
Bronnen en referenties
  • http://boekenrevue.nl/2014/03/16/recensie-opstand-deel-twee-uit-de-divergent-serie/
  • Insurgent by Veronica Roth

Reageer op het artikel "Insurgent van Veronica Roth"

Infoteur: Yvette001
Gepubliceerd: 19-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!