recensie

Heimwee (kinderboek door Marja Baeten)

Heimwee (kinderboek door Marja Baeten) Ook al heb je het prima naar je zin op bij opa en oma of op sportkamp, je kunt last hebben van heimwee. Wat is het precies en wat kun je eraan doen? Kunnen volwassenen ook last hebben van heimwee? Heimwee is een boekje uit een reeks van informatieve boeken van De Ruiter's Documentatiecentrum. Het is bestemd voor kinderen uit groep drie tot vijf van het basisonderwijs.

Gegevens van het boek Heimwee

  • Tekst: Marja Baeten
  • Illustraties: Paula Gerritsen
  • Foto's: Frank Broekhuizen/Fotobureau B&B (Tiel), WPN/Hollandse Hoogte (Amsterdam), Groupe Marie Claire/Hollandse Hoogte (Amsterdam), Anton Dijkgraaf/Hollandse Hoogte (Amsterdam), Rolf Bos/Hollandse Hoogte (Amsterdam)
  • Uitgeverij: Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten
  • Gepubliceerd: 2008
  • Genre: kinderboek, prentenboek, educatief boek
  • Aantal pagina’s: 16
  • ISBN: 978 90 01 30711 0
  • Geschikt voor: kinderen uit groep drie tot vijf van het basisonderwijs

Over de schrijver, Marja Baeten

Marja Baeten schreef verschillende verhalen voor Sesamstraat. Boeken waar Marja Baeten aan meegewerkt heeft: Haren, Aids, Die van hiernaast en van de overkant, Kaas en Koos de lucht in.

Over de illustrator Paula Gerritsen

Paula Gerritsen is geboren in Rijswijk (1956). Voordat ze als illustrator aan de slag ging, werkte ze dertien jaar als psychodiagnostisch assistente in de kinderpsychologie. Haar passie voor tekenen is waarschijnlijk gekomen door een oom die tekenaar was en vaak leuke tekenspelletjes deed. De eerste jaren maakte Paula vooral tekeningen voor tijdschriften als Cosmopolitan, Yes en Opzij. Later maakte ze steeds meer illustraties voor kinderboeken. Voor tijdschriften werkte ze met aquarel en collagetechnieken, tegenwoordig maakt ze deze illustraties digitaal. Voor kinderboeken heeft acryl en krijt haar voorkeur.

De onderwerpen die besproken worden in het boek

  • Ik heb heimwee
  • Tips
  • Wat is heimwee?
  • Hoe voelt heimwee?
  • Niet alleen bij kinderen
  • Vijf tips tegen heimwee
  • Heimwee naar drop
  • Nederland in een pakje (over heimwee naar drop, pindakaas, kroketten en stroopwafels)
  • Buitenlandse kinderen in Nederland
  • Dit weet je nu over heimwee (opsomming van wat er besproken is in dit boekje)

Tekst en illustraties

Op de voorkant van het boekje staat een foto van een oma met haar kleinkind. Op de achtergrond staat een foto van het kindje met haar ouders. Het meisje draagt nachtkleding, heeft een knuffeldier in haar hand, in de andere hand een telefoon, ze oogt sip. De titel heimwee maakt duidelijk waar het meisje last van heeft. Op de eerste pagina een grote tekening met daarop een meisje wat bij een vriendin gaat logeren. In een oogopslag kun je zien dat het meisje wat gaat logeren twijfelt of ze er wel zin in heeft. Vriendin komt lachend naar buiten, moeder rijdt vrolijk zwaaiend weg in de auto. Ook nu weer zegt de titel (Heimwee) van dit eerste 'hoofdstuk' weer voldoende. In het boek worden items op verschillende manieren behandeld, dit geeft afwisseling en houdt de aandacht vast bij kind en voorlezer. Bijvoorbeeld twee brieven die kinderen hebben geschreven over heimwee, de een heeft heimwee door een schoolreis, de andere door een verhuizing. Op de bladzijden daarna geven anderen tips aan hen, het gaat om leeftijdsgenoten, maar ook om reacties van een oma en een juf. Bij sommige woorden staat tussen haakjes hoe je ze uitspreekt. Bijvoorbeeld bij slaap-T-shirt staat tie-sjurt. Er staan tekeningen in het boek maar ook foto's, bijvoorbeeld van een huis in Mexico (Rana heeft heimwee naar haar huis en hondje in Mexico). Op de tekeningen is veel te zien, soms zijn bladzijden ingericht als een soort prikbord met memo-briefjes. Op de laatste pagina van het boekje word aangegeven welke onderwerpen er aan de orde zijn geweest, een mooi moment voor het kind om aan te kunnen geven of het alles begrepen heeft.

Twee fragmenten uit het boek

Fragment 1

Hoi Sem,
Logeren moet je oefenen.
De eerste keer gaat het wel eens fout.
Daarna gaat het vaak beter.
Neem iets mee van thuis.
Bijvoorbeeld een foto van je ouders.
Dat doe ik ook.
Die troost mij als ik naar huis wil.
Tijmen, 8 jaar

Fragment 2

Ali (9 jaar) uit Iran:
'Wij zijn gevlucht
naar Nederland.
Hier zijn we veiliger.
Maar ik heb heimwee
naar mijn oma.
Die is niet meegegaan.'

Mijn mening

Met behulp van dit boekje kun je het onderwerp heimwee aankaarten bij kinderen. Eerst lees je de verhalen van Sem en Lara, beiden hebben ze om een andere reden heimwee. Daarna volgen tips die anderen geven aan hen. Verder wordt in het boekje besproken wat heimwee is, hoe het voelt en dat ook volwassenen last kunnen hebben van heimwee. Bijvoorbeeld over een oma die omdat ze niet meer goed kon lopen moest verhuizen naar een verzorgingshuis. Ze mist haar spulletjes en haar huisdier. De tips die genoemd worden in een van de laatste hoofdstukken zijn goed te gebruiken door kinderen, bijvoorbeeld dat je iets moet gaan doen, afleiding zorgt ervoor dat je minder snel last krijgt van heimwee. Soms heeft iemand in het buitenland heimwee naar de echte Hollandse dingen zoals drop, pindakaas of stroopwafels. Gelukkig kun je deze spullen via internet altijd bestellen. Ook wordt aandacht besteed aan buitenlandse kinderen in Nederland die heimwee hebben. Misschien niet naar het land waar ze vandaan komen, maar wel naar bijvoorbeeld familieleden die achter zijn gebleven. Goed dat ook dit laatste item wordt besproken! Dit boek mag niet ontbreken in een schoolbibliotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Heimwee (ISBN 978 90 01 30711 0)
  • Paulagerritsen.nl

Reageer op het artikel "Heimwee (kinderboek door Marja Baeten)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Heimwee
Schrijf mee!