InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Asterix, de buitengewone personages uit de strip (1

Asterix, de buitengewone personages uit de strip (1

De avonturen van Asterix zijn niet enkel boeiend om de avonturen zelf, maar evenzeer om de goed uitgewerkte, kleurrijke personages die elk hun eigenzinnige karakter hebben en op schitterende wijze op papier worden gezet door Goscinny en Uderzo. En veel weetjes hierover zijn niet bij het grote publiek bekend. In deel 1: Asterix, Obelix, Idefix, Abraracourcix.

Voor de andere striphelden Panoramix, Kostunrix, Hoefnix, Nestorix en Assurancetourix zie:
Asterix personages DEEL 2

Asterix

Asterix, de held naar wie de strip is vernoemd, is een klein, maar dapper ventje. Oorspronkelijk wilde de tekenaar, Albert Uderzo, hem als een stoere kerel tekenen, maar de schrijver, René Goscinny wilde liever een antiheld: geen stoere kerel, maar een klein slim figuurtje. Asterix heeft alles om sympathiek te zijn. Hij is eerlijk, slim, trouw, dapper, gul en hij is nooit bevreesd. Al deze eigenschappen zorgen ervoor dat hij kan rekenen op een groot succes bij de lezers.

Asterix is steeds vergezeld van een zwaard, een flesje toverdrank en een helm met vleugeltjes. Wat opmerkelijk is, is dat deze vleugeltjes van positie veranderen naargelang de gemoedstoestand van Asterix. Als Asterix ontmoedigd is, hangen ze naar beneden. Als hij een trotse houding aanneemt, dan gaan de vleugeltjes omhoog.

De naam “Asterix” werd om verschillende redenen verkozen. Vooreerst lijkt de naam op het woord “asterisk”, de naam voor het aandachtssterretje *. Verder bevat hij het Latijnse woord “aster” wat “ster” betekent. Het tweede deel van de naam “rix” is het Keltische woord voor koning. En een bijkomende voordeel volgens de schrijver is dat de naam met een A begint, waardoor hij in stripencyclopediën in het begin zou komen te staan...

Obelix

Obelix is het onafscheidbare maatje van Asterix. Ze vullen elkaar perfect aan.
Obelix is gevoelig, gulzig, aanhankelijk en kwetsbaar, kwaliteiten die we dan weer minder bij Asterix terugvinden.

De figuur van Obelix is erg imposant. Hij is bijna twee keer zo groot als Asterix en meermaals zo dik. Bovendien beschikt hij over een enorme kracht, doordat hij als kind in de ketel met toverdrank is gevallen. De broek van Obelix is eerder door toeval blauw/wit gestreept uitgevallen. De inkleurder van de eerste strips vond dit wel mooi staan. Maar ook in het echt zouden de Galliërs meestal kleurrijke, gestreepte kleding hebben gedragen.

De naam “Obelix” verwijst naar het woord “Obelisk”, een soort Egyptische zuil. Obelix zelf maakt menhirs, heel grote stenen die in puntvormen uit de rotsmassa worden gehouwen. In de periode dat de strip zich situeert, zouden er geen menhirs bestaan hebben, maar Obelix is niet meer weg te denken zonder die grote stenen op zijn rug.

Obelix is verder een grote veelvraat, wiens favoriete gerecht geroosterde everzwijnen zijn. Zijn meest voorkomende uitspraak is “rare jongens, die Romeinen”.

Idefix

Als Obelix in de buurt is, dan is ook Idefix nooit ver weg. Idefix is het kleine, trouwe hondje van Obelix en past in diens handpalm. Idefix duikt op in de avonturen van Asterix sinds het vijfde album en had in het begin nog geen naam. De naam werd gekozen door middel van een wedstrijd voor de lezers van het tijdschrift “Pilote”. "Idefix" won het van alle andere suggesties.

Idefix is een hondje dat erg bekommerd is om de natuur en het milieu. Zo is hij tegen het uitrukken van bomen.

In de eerste albums verschijnen nog twee andere hondjes, maar uiteindelijk is het Idefix die de trouwe metgezel wordt van Obelix. Aanvankelijk was Idefix enkel bedoeld als toeschouwer, maar al snel werd ook hij een echte stripheld.

Mettertijd zijn Idefix’ pootjes langer geworden. In het begin waren ze erg kort, maar dit maakte het er voor de makers van de Asterix-tekenfilms niet makkelijker op. Het is immers veel moeilijker om een hond met korte dan met lange pootjes over het scherm te laten bewegen. Vandaar dus dat de pootjes van Idefix langer gemaakt werden.

Abraracourcix

Abraracourcix is het opperhoofd van de stam van Asterix met een opvallende rosse snor. Hij is eerder een voorbeeld van bruut leiderschap dan van diplomatie. Abraracourcix lost de dingen liever op met gevechten. Als er slimme oplossingen bedacht moeten worden, dan haalt hij Asterix erbij. Door zijn vrouw Bellefleur wordt hij ‘m’n zwijntje’ genoemd.

Abraracourcix verplaatst zich op een schild, dat door twee dragers voortgedragen wordt. In het begin variëren de schildknapen van album tot album, maar uiteindelijk zijn er toch twee dragers die het van de anderen halen en die de vaste dorpelingen zijn die het schild voortbewegen: een lang personage in ruitjesbroek en een dikkerd gekleed in een beestenvel.

Abraracourcix wordt verder gekenmerkt door zijn schrik dat de hemel op zijn hoofd zou vallen. Dit was een reële angst voor de historische galliërs.
© 2007 - 2017 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Asterix bij de PictenAsterix bij de PictenAsterix en Obelix, de lievelingsfiguren van menig stripliefhebber, beleven een nieuw avontuur in een nieuw album. Het is…
Asterix, de buitengewone personages uit de strip (2De avonturen van Asterix zijn niet enkel boeiend om de avonturen zelf, maar evenzeer om de boeiende, kleurrijke personag…
De film Asterix & Obelix: Missie CleopatraDe film Asterix & Obelix: Missie CleopatraIn de jarig zestig van de twintigste eeuw beginnen Uderzo en Goscinny aan het avontuur genaamd 'Asterix'. De Franse scen…
Asterix - De papyrus van CaesarAsterix - De papyrus van CaesarIn oktober 2015 verschijnt het zesendertigste album van Asterix, onder de titel ‘De papyrus van Caesar.’ Jean-Yves Ferri…
Asterix en de Picten: Een historische kijk op de KeltenAsterix en de Picten: Een historische kijk op de KeltenEigenlijk zijn de verhalen in de stripreeks van Asterix en Obelix stuk voor stuk geschiedenislessen met een dikke, vette…
Bronnen en referenties
  • De wereld van Asterix de Galliër, Goscinny-Uderzo

Reageer op het artikel "Asterix, de buitengewone personages uit de strip (1"

Infoteur: Evaluna
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!