InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Wie is de Mol spel maken

Wie is de Mol spel maken

Wie is de Mol spel maken Wie is de Mol is één van de meest vermakelijke programma’s op de Nederlandse televisie. Vandaar ook dat Wie Is De Mol (WIDM) een uitgebreide fanbase heeft ontwikkeld! Op Internet vormen zich de wildste fora die speculeren over wie de mol is, maar er zijn ook mensen die het nog serieuzer nemen. Die organiseren zelf een versie van WIDM. Deze handleiding helpt bij het maken van je eigen Wie is de Mol.
Het is een geweldige aanrader om met een groep mensen een WIDM- spel te spelen. Het is leuk voor studenten groepen, die eens wat anders willen op een feest avondje of bijvoorbeeld sportteams, die een leuk team uitje zoeken. Je leert elkaar pas echt kennen als je een avond vol bedrog met elkaar gedeeld hebt.

Eén avond? Misschien zelf meer! Zelf ben ik momenteel bezig met 3 avonden, zodat er daadwerkelijk een afvalrace plaats kan vinden. Nog leuker, en nog spannender! Dit heb je nodig:
  • Ongeveer 10 kandidaten, waarvan 1 mol
  • Een aantal leuke spelletjes
  • Een test en executie systeem
  • Prijzen!

Prijzen

Om bij het eind te beginnen, de prijzen. Je kan natuurlijk om geld spelen, maar dan kan het een vrij duur grapje worden. Om het betaalbaar te houden kan je dan over gaan op monopoly geld. Wordt de inzet wel wat lager, maar het spel zeker niet minder leuk. Een ander idee is om om andere zaken te spelen. Bitterballen, bijvoorbeeld. De Mol begint met 50 bitterballen en met de opdrachten kunnen de kandidaten bitterballen daar vanaf halen en in de pot stoppen. Dan aan het eind, zitten er bijvoorbeeld 35 bitterballen in de pot en 15 zijn nog van de Mol. De Mol kan die dan lekker opeten! De 35 bitterballen van de kandidaten zijn voor de finalist, die aan het eind het meeste vragen over de Mol goed beantwoord (daarna mag er natuurlijk gedeeld worden).

10 kandidaten

Of wat meer of minder, immers, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Er moet alleen wel een keuze gemaakt worden. Wie is de Mol? Eén iemand is de spelleider, maar kiest hij de mol? Of loot men om wie de Mol is? In de tv serie weet de presentator niet wie de Mol is (in de eerste edities was dit nog wel bekend). Dan zijn er een aantal programma’s waarmee je een Mol kan aanwijzen, zonder dat de spelleider dat weet. Het test en executie programma van MEILOF (even googlen) biedt bijvoorbeeld die mogelijkheid. Anders is het ook mogelijk gewoon te loten, deel bijvoorbeeld iedereen een speelkaart. Er zit één joker in het dek kaarten, degene die de joker toebedeeld krijgt is de Mol. Voor het spel is het echter ook handig als de spelleider weet wie de Mol is. Dan kan je meer specifieke vragen bij de tests over de Mol vragen. Persoonlijk raadt ik het dan ook aan voor de spelleider om de identiteit van de mol te kennen.

Belangrijk is wel dat de Mol van tevoren weet wat de spelletjes inhouden. Weet de Mol dat niet, dan kan hij amper Mol-acties maken omdat alles voor hem onverwachts komt. Het komt het spel dan ook ten goede als de Mol de opdrachten kent. Anders loop je het risico dat je een onzichbare Mol krijgt.

Spelletjes

Spelletjes kunnen zeer uiteen lopen, hoe uitdagender hoe beter! Een aantal voorbeelden van spelletjes staan hierbij.

Speurtocht
Voor deze opdracht heb je een huis nodig met ramen aan twee kanten, kant A en kant B. Maak drie groepen, bijvoorbeeld 2 groepen van 4 en één groep van 2. De groep van 2 blijft in het huis en de groepen van 4 gaan naar buiten aan kant A en B en volgen aanwijzingen naar een envelop. In die envelop vinden ze een code en een wachtwoord, deze smsen ze door naar de groep achterblijvers. Op de laptop vindt de groep achterblijvers een map met dezelfde naam als de code en voeren daar het wachtwoord in (de mappen moeten dus met een wachtwoord beveiligd worden, hier bestaat software voor). In die map vinden ze aanwijzingen waarmee de groep verder kan lopen naar de volgende envelop, dit smsen ze terug. Dit 4 enveloppen lang, waarbij ze elke envelop ook één woord vinden. Aan het eind hebben de twee groepen aan kant A en B dus allebei 4 woorden verzameld. Ze komen terug bij het huis en nu moeten beide groepen alle 4 de woorden non verbaal naar binnen overbrengen. Ze mogen dus niets zeggen, maar moeten de woorden uitbeelden. Elk woord dat goed binnen komt levert 3 bitterballen op voor de pot. Voorbeelden van woorden die je kan nemen zijn: huis, bitterbal, mol, televisie en bijvoorbeeld kantine, alle woorden zijn hier mogelijk.

De spelleider moet in dit spel wel de smsjes controleren om te zorgen dat er geen woorden worden door gesmst. Als voorbereiding moeten natuurlijk wel eerst de enveloppen in de buurt verspreid worden.
Eén bedrijf
Maak op een stuk vloer een patroon met allemaal hokjes (zoals afbeelding). De spelleider weet de route door de hokjes (groene lijn, tweede afbeelding). De kandidaten zien alleen een patroon van vierkanten op de vloer. De groep wordt gesplitst in tweeën en de volgende instructie volgt: Je bent een bedrijf met 2 afdelingen. Beide groepen mogen niet praten en niet wijzen naar de vloer. Omstebeurt moet één van beide groepen op de vloer gaan staan en proberen de weg te vinden. Gaat de deelnemer op een kruis staan, dan zegt de spelleider “fout!” en moet de deelnemer terug. Dan probeert een man van de andere partij.
De grap is dat de deelnemers niet weten dat beide groepen de zelfde weg zoeken. Als ze dat door krijgen vinden ze de weg gemakkelijk. Als iemand een op een kruis gaat staan, dan moet hij precies de route teruglopen die hij gekomen is. Als hij een andere weg neemt telt dat als extra fout. Als er voor de tweede keer op 1 kruis iemand gaat staan (ongeacht van welke partij) dan is dat ook een fout, de spelleider noteert dus op welke kruizen al een keer iemand is gaan staan. Binnen 20 minuten moet iemand naar de andere kant van de vloer zijn gelopen. Lukt dat, dan gaan er 10 bitterballen – het aantal fouten in de pot.

Tellen
Het lijkt heel makkelijk, maar deze opdracht, tot 20 tellen is eigenlijk best lastig. Iemand begint door 1 te noemen, een volgende zegt 2 en dan 3, en zo door tot 20. De regels zijn dat er nooit 2 mensen tegelijk een getal mogen noemen en er mag geen systeem in komen. Steeds dezelfde volgorde, mag dus niet. Als iemand een nummer noemt mag degene direct daarnaast ook niet het volgende nummer noemen. Wordt één van deze regels overtreden, dan moet de groep overnieuw beginnen. Komt de groep binnen 10 minuten aan de 20, dan komen er 10 bitterballen in de pot.

Naast deze voorbeelden zijn meer spellen natuurlijk altijd handig, wil je een uitgebreidere WIDM dan 1 avond, dan zijn er ook meer spellen nodig. Post gerust een reactie als je zelf een idee voor een spel hebt.

Test en Executie

Er zijn een aantal verschillende soorten software beschikbaar om een test en een executie uit te voeren. We houden het hier echter bij een vorm van executeren waar geen computer bij nodig is. Maak een test van 20 vragen, die gericht zijn op de Mol. Degene die het minste antwoorden goed heeft is de afvaller bij deze test. Als je WIDM speelt in slechts 1 avond kan je ook meerdere mensen laten afvallen, bijvoorbeeld de slechtste 2 of 3. Als meerdere mensen even veel vragen goed hebben dan valt degene af die het langste over de test gedaan heeft.

Er bestaat software waarmee je op de computer kan executeren, maar hier gebruiken we de handmatige variant. De spelleider heeft enveloppen met de namen van alle kandidaten. In de envelop van de kandidaat die de test het slechts gedaan heeft zit een rode kaart. In de andere enveloppen zitten groene kaarten. De spelleider deelt de enveloppen één voor één uit en dit is de ontknoping van WIDM. Je kan meerdere stem rondes doen, of meerdere avonden, ik hoop dat dit de inspiratie geeft om genoeg opdrachten en een mooie avond te maken.
© 2011 - 2017 Steven2389, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema synchroonzwemmenOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema synchroonzwemmenOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema synchroonzwemmen. Van 5 tot en met 10 augustus 2012 worden er wedstrijden voo…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema boogschietenOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema boogschietenOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema boogschieten. Van 27 juli tot en met 3 augustus vinden er wedstrijden voor he…
Europees Kampioenschap waterpolo 2012 - VrouwenVan 18 januari tot en met 28 januari vind er in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion het Europees kampioenschap wat…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema paardensportOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema paardensportOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema paardensport. Van 28 juli tot en met 9 augustus worden er wedstrijden voor de…
Olympische Spelen 2016: synchroonzwemmen - programma, tvOlympische Spelen 2016: synchroonzwemmen - programma, tvProgramma synchroonzwemmen Olympische Spelen 2016. De wedstrijden synchroonzwemmen vinden plaats tussen 14-19 augustus 2…

Reageer op het artikel "Wie is de Mol spel maken"

Reacties

Yara, 22-01-2017 19:28 #10
Je kan in de AppStore een app kopen genaamd: Topito. Kost wel iets van €0,80, maar daar kan je een executie maken en ook groende en rode schermen mee laten zien. Je kan ook Jokers en vrijstellingen er in zetten, dat betekent hij dan allemaal zelf, ook wie er afvalt.
Misschien heeft iemand hier nog wat aan die een widm spel wil gaan spelen.

Groeten yara

Jeroen, 04-10-2016 20:24 #9
Goedenavond

kan iemand ons helpen aan de plattegrond van het spel "een bedrijf" die staat hier niet op de site of kijken we niet goed?

alvast bedankt

Jeroen

Elanor, 06-03-2015 17:32 #8
Ik ben een WIDM-spel aan het organiseren, en ik heb heel veel oude seizoenen gekeken om op ideeën te komen. Een erg leuke opdracht vond ik die waarin de kandidaten het spel Weerwolven van Wakkerdam gingen spelen, maar dan waren de Weerwolven veranderd in Mollen. Ook heb ik een 'gesprek' met de Mol in mijn spel verwerkt. De speurtocht vind ik ook erg leuk, ik hoop dat mijn kandidaten dat ook vinden. Eén van de opdrachten die ik zelf heb bedacht: De kandidaten gaan dammen, maar tussen de damstenen liggen twee jokers. Wordt er een joker geslagen, dan heeft de kandidaat hem verdiend. Met de jokers die niet geslagen worden kunnen twee dingen worden gedaan; je kunt ze uit het spel halen of hem aan degene tussen wiens stenen de joker ligt geven.
Misschien heeft iemand er wat aan.

Heidy, 04-02-2014 12:06 #7
Bedankt voor de leuketips en ideeen! Ik ben leidster van een jeugdvereniging en ideeen aan het zoeken voor ons weekendje weg. De kinderen willen nu het liefst iedere week een molspel!

Petra, 17-09-2013 12:29 #6
Ik ben op zoek naar een spel met een afval race dat we met alle vrijwilligers van het kindervakantiewerk kunnen spelen. Heeft er iemand een tip! het gaat om een grote groep van ongeveer 150/200 personen.

Onna, 13-03-2013 18:25 #5
Beste Steven,
Ik doe een profielwerkstuk over, 'wat maakt wie is de mol zo interessant' en organiseer daarom ook zelf een spelweekend als experiment. Ik heb erg veel aan uw lijst met voorbeeldspellen gehad en aan dit script. Het geeft me veel ideeën. Zijn er nog meer spellen die u aan kan raden? Reactie infoteur, 15-04-2013
Beste Onna,

Leuk onderwerp en dan heb je ook een geweldig experiment! De leukste spellen bedenk je zelf. In goede spellen maak je zo goed mogelijk gebruik van je omgeving, het wordt leuk als je deelnemers op een andere manier naar de omgeving gaan kijken dan hoe ze dat normaal doen. Daarom is een lijst met spellen maken nog best lastig, elke omgeving is immers anders. Maar als je je ogen open houdt en creatief nadenkt dan is ook met elke omgeving wel wat leuks te doen. Daarbij kan het helpen om je deelnemers wat geld te vragen voor onkosten (heb ik nog nooit gedaan, maar denk ik over voor een volgende serie spellen) dan kan je bijvoorbeeld op plekken komen waar je normaal entree voor betaald (en dan een speurtocht door een museum, kinderboerderij of weet ik veel waar).

Andere tips om spellen te bedenken zijn om je te laten inspireren door de spellen in de widm serie. Die zijn altijd super, maar je kan ze gewoon namaken in het klein. En ook 'normale' gezelschapsspellen lenen zich soms voor een WIDM-variant, zo hebben wij een keer wat gedaan met twister en het wie-is-de-mol-spel dat ze op tv in het Krugerpark speelden was gewoon een variant op het spel weerwolven.

Veel plezier!

John Linkels, 08-03-2013 16:24 #4
Hey, wij gaan over een maand met 8 vrienden naar de Efteling. Nu ben ik bezig om daar een soort van widm spel te gaan doen. Wil, verdeeld over twee dagen en 1 avond, ongeveer 5 spellen organiseren. Nu leek het mij leuk om dmv enveloppen, die ik van te voren maak, de spellen en de regels bekent te maken. In een van de enveloppen zit dan een andere text, of extra briefje dat diegene de mol is en de spellen zo onopvallend mogelijk saboteerd. Zou dit te doen zijn denk jij? Reactie infoteur, 15-04-2013
Hoi John,

Sorry voor deze late reactie, ik ben niet meer heel actief op infonu dus ik heb het vaak niet door als er reacties op mijn artikelen zijn. Hopelijk is het wel met je spel gelukt (ik neem aan dat dit al heeft plaats gevonden). Het klinkt in ieder geval alsof je een goed plan had dus het is vast gelukt.

Ik heb altijd de spellen zelf uitgelegd (als spelleider) en dat niet met enveloppen gedaan. Soms is je uitleg namelijk onduidelijker dan dat je zelf verwacht en geschreven tekst kan dan geen extra uitleg geven. De rolverdeling heb ik wel eens met een briefje gedaan (iedereen kreeg een briefje ofwel met deelnemer of met mol) maar de laatste keer heb ik van tevoren een mol gekozen en die alle opdrachten gemaild. Dat komt de mol-acties wel ten goede.

Dieuwertje, 12-12-2011 18:43 #3
Zou je ook kunnen vertellen hoe de mol kan mollen bij de spellen. Daar heb ik zelf altijd de meeste moeite mee als ik spellen moet bedenken voor ons WIDM familie weekend. De Mol krijgt bij ons altijd de spellen vooraf te lezen dus altijd handig als er een aantal tips bij zitten. Dank je wel!

Steven2389 (infoteur), 07-04-2011 00:06 #2
Sorry Tim, in moet je helaas teleurstellen. De WIDM-serie was een groot succes onder mijn vrienden en ik zal ook een extra artikel schrijven met de nieuwe spellen die ik bedacht heb. Maar omdat het steeds avonden waren heb ik niets goed kunnen filmen. Omdat het ook een groot deel buiten was hebben we steeds te weinig licht gehad. Helaas dus geen filmpje…

Tim, 04-04-2011 14:12 #1
Zijn de beelden van jouw WIDM al op YouTube te zien? Ja? Wil je anders ff een linkje sturen.

Infoteur: Steven2389
Laatste update: 15-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 10
Schrijf mee!