InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Gezelschapsspelen: Cluedo

Gezelschapsspelen: Cluedo

Gezelschapsspelen: Cluedo Cluedo dat in de verenigde staten bekend staat onder de naam Clue is een gezelschapsspel waar moord centraal staat.

Algemene gegevens

  • Titel : Cluedo (of Clue)
  • Uitgever : Parker / Hasbro / Clipper
  • Type van spel : Tactisch Denkspel
  • Aantal spelers : 3 tot 6
  • Speelduur : 45 minuten tot 2 uur
  • Moeilijkheidsgraad : Eenvoudig
  • Jaar van uitgifte : 1948
  • Beschikbaarheid : Overal te koop

Ontstaan van het spel

Cluedo is een klassieker onder de gezelschaps en bordspelen dat in 1943 bedacht werd door Anthony E. Pratt uit Birmingham in Engeland. In 1948 werd het spel voor het eerst uitgegeven door Waddington's Games in Leeds. Vandaag de dag wordt het uitgegeven in de Verenigde Staten door speelgoedfabrikant Hasbro die zowel Parker als Waddington heeft overgenomen.

Doel en spelregels

Cluedo speelt zich af in een huis. In de Nederlandse versie is dat Slot Swaenesteyn terwijl het in de Engelse versie allemaal gebeurd op The Tudor Mansion. Daar woont gastheer Dr. Swart of in de Engelse versie Dr.Black (in de Amerikaanse versie Mr. Boddy) en hij wordt vermoord teruggevonden. De dader moet één van de gasten zijn. Er zijn er verschillende die in het Nederlands anders heten dan in de Engelse versie, en om het nog ingewikkelder te maken hebben ze in de Amerikaanse versie soms ook nog andere namen of spelling.

Karakters in de Nederlandse versie
  • Kolonel van Geelen
  • Professor Pimpel
  • Dominee Groenewoud
  • Mw. Blaauw van Draet
  • Rosa Roodhart
  • Mw. de Wit

Karakters in de Engelse versie
  • Miss Scarlett (Miss Scarlet in de USA versie)
  • Professor Plum
  • Colonel Mustard
  • Rev. Green (Mr. Green in de USA versies van voor 2002)
  • Mrs. White
  • Mrs. Peacock

Al deze karakters hebben een verschillende kleur met bijhorende speelpion. Dan zijn er de miniatuurwapens die mogelijk gebruikt zijn voor de moord. Dat zijn achtereenvolgens de revolver,de dolk,het touw,de kandelaar,de loden pijp of de steeksleutel ook wel Engelse sleutel genoemd. Verder zijn er speelkaarten die zowel de wapens als de kamer waar de moord gepleegd werd en een verdachte afbeelden. In het begin van het spel worden 3 kaarten willekeurig in een daartoe speciaal voorziene geheime omslag gestoken. 1 kaart met de dader,1 kaart met het gebruikte wapen en 1 kaart met daarop de kamer waar de moord gepleegd is. De resterende kaarten worden verdeeld onder de spelers.

Het spelbord is verdeeld in allemaal verschillende kamers. Zo zijn er : de keuken,de balzaal,de serre,de eetkamer,de biljartkamer, de bibliotheek,de zitkamer,de hal,de studeerkamer en de kelder. Enkel in die laatste kan de moord niet gepleegd zijn daar legt men ook meestal de omslag met de oplossing. Doel van het spel is om uit te vissen welke drie kaarten zich in de geheime omslag bevinden. Dit doet men door met de wijzers van de klok mee met de dobbelsteen te gooien en een pion van een karakter naar een kamer te verplaatsen. Daar aangekomen mag de speler een suggestie uiten. VB : 'Ik denk dat het Kolonel Van Geelen was,met de revolver in de bibliotheek.' Nu is het aan de andere spelers om de stelling die geuit werd te weerleggen....als ze kunnen. Dit doet men door bepaalde kaarten aan elkaar te laten zien. De andere spelers mogen deze niet zien enkel de speler aan wie de weerlegging gericht is. Als de kaart in de handen van een speler is kan ze immers onmogelijk in de omslag met de oplossing zitten en is het terug naar af. De winnaar is diegene die de oplossing juist heeft en kan raden (door tactisch te denken) welke drie kaarten er in de omslag zitten.

Nadeel van Cluedo is dat het spel niet met twee personen kan gespeeld worden zoals de meeste andere bordspelen. Je moet minimaal met 3 personen zijn. In principe kan je met twee spelen,maar dan is er geen lol aan en is het spel zeer vlug voorbij. Een goed spel Cluedo speel je best met 4 personen of meer.

Online versie

Op het internet wordt er links en rechts melding gemaakt van online versies. We konden echter geen enkele werkende versie vinden die er hetzelfde uitziet als het bordspel. Sommige online gaming sites kondigen aan dat ze een online versie van Cluedo hebben,maar als je dan op de site komt blijkt er nergens een spoor van dat spel te zijn. Na lang zoeken vonden we dan een geminimaliseerde versie van Cluedo,maar die lijkt absoluut niet op het originele bordspel en is nogal saai. Wie wil proberen kan de onderstaande link gebruiken.

Klik hier om Cluedo online te spelen

Cd/dvd-rom versie

Hier is het al wat beter. Er zijn in de loop der jaren verschillende versies gemaakt op cd-rom van Cluedo die aangezien ze allemaal Engelstalig zijn dus steeds Clue heten. Via onderstaande link kan u de verschillende beschikbare versies online kopen. Er is ook een DVD versie van het bordspel waar er aan het klassieke spel door middel van een DVD interactiviteit gegeven wordt. Verder zijn er een paar varianten zoals Clue Junior en The Simpsons Clue met de karakters van The Simpsons in de hoofdrollen. Persoonlijk heb ik voor pc een versie van Hasbro die al enkele jaren oud is,maar zeer goed gemaakt is. Nu ja, voor die tijd toch. Daarop staan enkele mysteries die je moet oplossen. Dat spel kan je wel alleen spelen,maar het is ook niet de echte Cluedo zoals het bordspel maar komt heel dicht in de buurt. Vooral de butler is heel leuk met z'n opmerkingen in de verschillende videoclips. 'Nice try.....but wrong'. Die Hasbro versie is echter vrij moeilijk te vinden. De Atari versie 'Clue: murder at the boddy mansion' is nog online te koop en als we de screenshots mogen geloven is dit een getrouwe copie van het bordspel maar met 3D figuren.

Klik hier om Cluedo te kopen

Weetjes over cluedo

  • In de speeldozen zitten miniatuurwapens. Eén daarvan is het touw. Als je al de stukjes touw die in alle speeldozen die ooit gemaakt zijn van Cluedo aan elkaar zou knopen heb je een touw dat rond de aardbol gaat.
  • Er zijn 324 mogelijke oplossingen in een spel Cluedo (6 wapens,6 verdachten en 9 kamers).
  • Cluedo was ook de inspiratie voor enkele films. Zo was er in 1976 de film 'Murder By Death' met o.a Peter Sellers, Truman Capote, David Niven, Alec Guinness en Peter 'Columbo' Falk. Een schitterende parodie waar je bij momenten van in je broek doet van het lachen. (klik hier om te bestellen voor 9,76). Ook heel leuk is 'Clue' uit 1985 met o.a. Tim Curry,Christopher Lloyd,Madeline Kahn en Lesley Ann Warren. Hier wordt echt het spel volledig gevolgd want ook de namen van de personages zijn hetzelfde als in het spel. Leuk om weten was dat in de bioscoopversie er 3 versies waren die telkens een ander einde hadden. Deze versies werden afwisselend gedraaid in de bioscopen. Sommige mensen gingen daarom de film op verschillende dagen opnieuw zien voor het andere einde. Op de DVD release staan de drie verschillende eindes op als bonusmateriaal. Ook te bestellen via bovenstaande link,(11,68) maar dan gewoon in het zoekveld even de titel 'clue' intikken. Welke van de twee is de beste ? Allebei zeer leuke films die je zeker moet hebben in je collectie.
© 2006 - 2014 Ghostwriter, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Speel Cluedo op je GSM.
Gerelateerde artikelen
Online games steeds populairderOnline games steeds populairderCasual online games zijn een trend. De hoeveelheid internetbezoekers die casual games spelen bestaat uit 200 miljoen spe…
Gezelschapspel  Trivial PursuitGezelschapspel Trivial PursuitTrivial Pursuit, dat in de Nederlandse versie als Triviant wordt verkocht, is een bordspel waarbij het goed beantwoorden…
Online spelletjes/Online games: het verschilOnline spelletjes/Online games: het verschilEr zijn veel sites waar je kleine spelletjes kan spelen online. Heel veel kleine spelletjes, met kleine inhoud. Er zijn…
Origin; EA's nieuwe paradepaardjeOrigin; EA's nieuwe paradepaardjeEr komen steeds meer online gamedistributieprogramma's. Steam overheersde sterk totdat EA met Origin kwam aanzetten, dit…
Te jong voor creditcard? Betaal online met Wallie CardTe jong voor creditcard? Betaal online met Wallie CardVeel jongeren lopen tegen het probleem dat zij niet in het bezit zijn van een creditcard. Vaak kan er online betaald wor…

Reageer op het artikel "Gezelschapsspelen: Cluedo"

Reacties

Sanne, 24-12-2010 15:33 #5
Hallo, ik weet ook niet waar je die blaadjes kan kopen maar je kan ook 1 leeg blaatje kopieren en als je dat niet hebt 1 blaadje zo netjes mogelijk na maken (met liniaal enzo…) en dan die een paar keer kopieren is het weer bijna op weer kopieren enzo door… dus nooit en laatste blaad gebruiken maar eerst kopieren…

Carolien, 16-09-2010 12:37 #4
Ik ben ook benieuwd waar ik de detectieve blaadjes kan bestellen?

Hebben de vorige personen al een antwoord?

alvast bedamkt

Manuela, 04-08-2009 14:45 #3
Ik ben ook benieuwd waar ik de detectieve blaadjes kan bestellen iemand enig idee?
alvast bedamkt

Jet, 08-03-2009 18:38 #2
Hoi, mijn blocnote met detective blaadjes is op. De speelgoedwinkel verkoopt deze blocnotes niet. Waar kan ik een nieuwe bestellen?

Salu (infoteur), 01-12-2006 16:23 #1
Jeee ik vloog met één klap terug naar mijn jeugd :-)

Infoteur: Ghostwriter
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 5
Schrijf mee!