InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > De Cuttlebug, stansen en emossen

De Cuttlebug, stansen en emossen

De Cuttlebug, stansen en emossen Cuttlebug machine Een Cuttlebug is een compacte machine van ProvoCraft. Je kunt het apparaat gebruiken voor het stansen van figuren uit papier, vilt en karton, en het embossen van papier. Door het inklappen van de twee invoer platformen en het uittrekbare handvat neemt u de Cuttlebug makkelijk en snel overal mee naar toe.

Embossen

De Cuttlebug onderscheid zich door het ideale doorvoer formaat van 15 cm breed, daardoor zijn kaarten in zín geheel makkelijk te voorzien van een embossing motief. Met de Provocraft embossing mallen is het heel eenvouding een prachtig reliëf in papier te maken. De mallen hebben een boven en onderkant waar het papier tussen wordt gelegd. Het embossen kan met de mallen bedoeld voor de Cuttlebug maar ook de ouderwetse metalen embossingmallen zijn prima te gebruiken.

Werkwijze met de orginele embossingmallen van Cuttlebug:

  • Plaats het papier tussen de embossingmal
  • Plaats de embossingmal met het papier tussen de snijplaten B (zie tekening hierboven)
  • Draai met de hendel het geheel door de Machine

Embossen met metalen embossingmallen

Embossingmatje

Kars introduceerde in Juli 2007 een speciaal matje dat gebruikt kan worden voor de Cuttlebug. Met dit embossingmatje kunt u ook uw bestaande metalen embossing mallen gebruiken.

  • Leg de platen A, B en C (standaard geleverd bij de Cuttlebug) in volgende volgorde op elkaar: Plaat A, plaat C, metalen embossingmal, papier, rubberen embossingmatje (art. 115639/6999) en plaat B. Laat de platen aan de voorzijde iets verspringen.
  • Plaats de machine niet te ver van u af op een schone gladde ondergrond. Vouw de twee platvormen tegelijk uit. U voelt dat de machine zich met de bodemplaat vastzuigt aan de ondergrond. Leg het geheel op de machine. Zorg ervoor dat alle platen onder de groene rand van de invoeropening steken. Druk de platen tegen de rollers aan en begin te draaien. Dit vergt enige kracht!
  • Als de machine grip heeft op de platen, plaatst u uw hand boven op de machine en draait u het geheel verder door de machine.
  • Haal de platen van elkaar af.
  • Bekijk het resultaat.

Werkwijze /manier van stapelen voordat u het door de Cuttlebug heen doet:

  • Plaat A (onderop)
  • Transparante sheet
  • Plaat C
  • Embossing mal
  • Papier
  • Foamrubberplaat
  • Plaat B (bovenop)

Op deze manier er een zeer strakke afbeelding, wel dient u er rekening mee te houden dat na verloop van tijd de rubberfoamplaat zijn veerkracht verliest en vervangen zal moeten worden.

Stansen

Diverse merken stansen zijn geschikt om door de Cuttlebug te voeren. Zodoende zijn er veel mogelijkheden om figuren te snijden.

Werkwijze voor Cuttlebug snijmallen

  • Plaats de mal en het papier tussen de snijplaten B (zie tekening hierboven)
  • Verwijder het papier van de snijmal

Als u werkt met een dunne snijmal van een ander merk

  • Plaats de mal en het papier tussen de snijplaten B en C (zie tekening hierboven)
  • Verwijder het papier van de snijmal

Als u werkt met een dikke snijmal vaneen ander merk

  • Plaats de mal en het papier tussen de 2 snijplaten B (basisblok A wordt weggelaten)
  • Verwijder het papier van de snijmal

Tips:

  • Plaats altijd 1 mal tegelijk tussen de snijplaten, anders bestaat de kans dat de snijplaten breken.
  • Plaats de mal in het midden van de snijplaat
  • Wat u ook kunt snijden: 1 mm vilt, 1 mm grijskarton en papier met een folie laag.
© 2011 - 2014 Maaikyhj, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van ScrapbookingScrapbooking begon honderden jaren gelden al, toen men gebruik ging maken van dagboeken en handgemaakte albums om gedach…
Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Een scrapbook is een boek waarin op een creatieve en decoratieve manier fotoís en informatie wordt geplaatst. Het kan oo…
Scrapbooken, hoe doe je dat?Scrapbooken, hoe doe je dat?Srapbook is een Hobby die uit Amerika is komen overwaaien. Maar wat is het? Wat heb je ervoor nodig om te kunnen beginne…
Scrap Project: Album maken van koffiefiltersDit album is zowel leuk als makkelijk om te maken. De vorm van koffiefilters biedt mogelijkheid om verschillende soorten…
Scrapbook - de basis van stempeltechniekenIedereen weet wat stempelen is; je doet de inkt op een stempel en drukt deze af op papier. Nu kun je het natuurlijk heel…
Bronnen en referenties
  • www.kars.nl

Reageer op het artikel "De Cuttlebug, stansen en emossen"

Infoteur: Maaikyhj
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!