InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Een filmscript schrijven

Een filmscript schrijven

Een filmscript schrijven Heb je een verhaal dat je wilt laten verfilmen? In dit artikel lees je hoe je een verhaal omzet in een script/scenario: wat hoort wel en niet thuis in een script, hoe ziet het format eruit en welke belangrijke tips kunnen niet ontbreken bij het schrijven van het script.

Wat is een scrip eigenlijk?

Een script is de volledige (geschreven) uitwerking van een verhaal, waardoor voor de filmmakers duidelijk wordt hoe het beeld eruit komt te zien, wat de personages zeggen en wat ze doen. In een script beschrijf je dus alle zichtbare en hoorbare zaken die er voor het verhaal toe doen. Een script voor een fictiefilm noemen we een master scene script.

Waarop kun je een script baseren?

  • Een origineel verhaal
  • Een boek
  • Een andere bestaande film
  • Een (historische) gebeurtenis

Een origineel verhaal
Heb je zelf een verhaal geschreven of heb je een idee voor een film, dan kun je dit gaan omzetten in een (film)script. Als je echt van plan bent een filmmaker te zoeken voor je script, bedenk dan goed dat een film maken veel geld kost en dat je daar dus goed over na moet denken bij het schrijven van het script. Als beginner kun je bijvoorbeeld een verhaal schrijven over de ontdekking van leven op Mars, maar bedenk wel dat het verfilmen ervan in de miljoenen kan lopen. Een verhaal opschrijven is gratis, een film maken kost bakken met geld! Wees dus realistisch bij het schrijven van je script en bedenk goed voor wie je het script schrijft: voor een rijke filmmaker in Hollywood of voor een Nederlandse productiemaatschappij? Het (geld)verschil is erg groot.

Een boek
Schrijf je een script op basis van een (eigen) boek? Bedenk dan goed wat de verschillen zijn tussen een boek en een film:
  • Een filmmaker heeft geen tijd: een film duurt gemiddeld minder dan 2 uur en die tijd heb je dus om het verhaal te vertellen. In een boek kun je veel uitgebreider ingaan op personages, het verhaal zelf en de omgeving. De lezer bepaalt zelf hoe snel het boek wordt gelezen.
  • Een boekverfilming kan teleurstellend zijn voor het publiek. De film is nooit hetzelfde als het boek, simpelweg omdat dat niet kan. Je kunt geen rekening houden met de fantasie van alle kijkers.
  • Een film moet veel dynamischer en sneller zijn dan een boek. Gelijk vanaf het begin moet het publiek antwoord krijgen op de belangrijke vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom.
  • Uitgebreide gedetailleerde beschrijvingen uit het boek moeten worden weggelaten. In een film zie je zelden een overbodig beeld.
  • In een boek komen vaak meer personages voor dan in de film. Hoe meer personages hoe meer (betaalde) acteurs en hoe ingewikkelder het filmverhaal. Dat wordt dus personages schrappen in je verhaal als je het wilt omzetten in script.
  • Een film is veel passiever dan een boek. In een boek is de lezer zelf regisseur van het beeld, de personages, het gevoel dat het verhaal oproept. In een film wordt er één beeld geschapen en dat moet het publiek net leuk vinden.
  • In een film moet het verhaal of een wending in het verhaal meteen duidelijk zijn. Een zin uit een boek kun je herlezen, maar een film gaat gewoon door.

Een andere bestaande film
Schrijf je een script gebaseerd op een andere bestaande film, bedenk dan goed dat het heel anders moet. Anders ben je gewoon aan het kopiëren.

Een (historische) gebeurtenis
Als je een script gaat schrijven gebaseerd op een (historische) gebeurtenis, bedenk dan eerst of het helemaal moet kloppen met de feiten of dat de gebeurtenis slechts de achtergrond is voor het verhaal. Er is een groot verschil tussen 'waar gebeurd' en 'gebaseerd op een waargebeurd verhaal'.

Wat hoort niet thuis in een (film)script

  • Technische aanwijzingen zoals camerastand of special effects (deze staan in het draaiboek).
  • Gedetailleerde beschrijving van een omgeving, persoon of andere zaken, tenzij deze er toe doen voor het verhaal.
  • Beschrijvingen van gevoelens of gedachten. Dit kun je niet zien of horen en dus hoort het niet thuis in een script.

Wat staat wel in een (film)script

  • Actie
  • Dialogen
  • Omgeving

Actie
Alles wat je ziet gebeuren en de belangrijke geluiden.

Dialogen
Alle gesproken tekst in de film. De dialoog schrijf je in spreektaal, dus letterlijk wat de personages zeggen. Hier moet je dus geen ingewikkelde literaire zinnen schrijven, maar de gewone manier waarop mensen (de personages) praten. Soms wordt er bijgeschreven hoe iets wordt gezegd, maar meestal niet om zo wat ruimte voor interpretatie over te laten aan de acteurs.

Omgeving
Waar en wanneer speelt de scene zich af: binnen, buiten, avond, overdag. Wat is er te zien. Welke sfeer straalt de omgeving uit.

Hoe schrijf je een script?

Een script schrijf je in een bepaald format zodat iedereen die meewerkt aan het filmen weet wat er moet gebeuren. Er zijn dus bepaalde regels waar je je aan moet houden bij het schrijven van een script.
Meestal worden de volgende fasen doorlopen voordat de schrijver begint met het script zelf:
  • Premisse: Een bondige formulering van het verhaal zoals "Een vrouw is het zat dat haar echtgenoot haar slaat en maakt een plan om hem te vermoorden".
  • Synopsis: Een samenvatting van 1 à 2 pagina's van het verhaal, zonder dialogen.
  • Story outline (treatment): Een verder uitgewerkte synopsis, nog steeds zonder dialogen. De story outline varieert van 10 tot 50 pagina's en is bedoeld om de producent er van te overtuigen het script te gebruiken.
  • Master scene script: Het uiteindelijke script. Een script voor een (bioscoop)film bestaat uit ongeveer 90 - 120 pagina's. Hierbij staat 1 pagina voor ongeveer 1 minuut film. Hieronder lees je hoe dat eruit ziet.

Wat staat er bovenaan het script
  • Titel
  • Geschreven door...
  • Gebaseerd op...
  • Datum

De drie terugkerende elementen (in volgorde) van een script
  • Kop
  • Verhaal/vertelling
  • Dialoog

Kop
  • Master scene titel +
  1. Locatie van de camera in hoofdletters (binnen of buiten, INT. of EXT.)
  2. Scene locatie in hoofdletters (de locatie in één woord of zin)
  3. Tijd in hoofdletters (DAG, AVOND, NACHT)
  • Scène titel (scène uit de master scene)
  • Speciale kop voor zaken als dromen, flashbacks, flash forwards, etc.

Verhaal/vertelling
  • Actie (wat gebeurt er, wat doet het personage)
  • Personages en omgeving (als een personage voor het eerst in beeld komt, wordt de naam in hoofdletters geschreven)
  • Geluiden (wat hoor je, klinkt als..., kan ook fonetisch opgeschreven worden)

Dialoog
  • Het personage dat spreekt staat bovenaan in hoofdletters
  • Aanwijzingen voor acteurs (de manier waarop een personage iets zegt of doet. Dit is de parentical en staat tussen haakjes na de naam van het personage. Probeer dit zo min mogelijk te gebruiken, tenzij echt nodig voor het verhaal. Regisseurs en acteurs willen ook zelf kunnen inbrengen hoe iets gezegd/gedaan wordt.)
  • De gesproken tekst

En zo ziet het script eruit

INT. KEUKEN. AVOND (Dit is de kop)
We zien een chique aandoende keuken. Er liggen verschillende kapotte glazen op de vloer en op de keukentafel ligt een lege wijnfles. MARK (46) een kalende man in pak en SOFIE (29) een slanke jonge vrouw staan in een innige omhelzing tegen de keukentafel. We horen het geluid van krekels door de openstaande buitendeur. (Dit is de vertelling)

MARK (Dit is de dialoog)
Ik ben zo blij dat je bent teruggekomen.

SOFIE
(zucht diep en een traan glijdt over haar wang) --> Dit is de parentical.
Ik kon niet anders. Ik werd doodongelukkig daar.

MARK
Ik zal je gelukkig maken.

Enzovoorts. Succes!
© 2010 - 2017 Catherina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fritz Lang biografieFritz Lang was lange tijd een van de bekendste cineasten van Duitsland. Hij maakte bekende klassiekers als Metropolis en…
Filmen: zelf een storyboard makenWie filmpjes maakt met de mobiele telefoon, de camrecorder of de DSLR kan de kwaliteit verhogen door vooraf een plan te…
Gratis HTML script of toch betalenGratis HTML script of toch betalenAls je een website wil maken kun je HTML script kopen, zelf maken of gratis downloaden. Lees hier alles over de voor en…
Tips voor het schrijven van een script, scenario of boekTips voor het schrijven van een script, scenario of boekHet schrijven van een eigen filmscript of boek, of het uitwerken van een idee voor een serie kan veel voldoening geven.…
De gebroeders CoenJoel en Ethan Coen, beter bekend als de gebroeders Coen, zijn bij filmliefhebbers al decennia bekend van independent mov…
Bronnen en referenties
  • http://www.filmscriptwriting.com http://www.imsdb.com http://www.scenarioschrijven.net Wikipedia

Reageer op het artikel "Een filmscript schrijven"

Reacties

Michaël, 18-01-2015 12:25 #9
Ik probeer nu een script te schrijven duurt nog wel even voor het echt klaar is. Maar hoe en waar vind ik een goede betrouwbare agent? Die ook nog eens betaalbaar is.

Michaël, 12-12-2014 20:41 #8
De getallen achter de namen waar is dat voor? Is dat de leeftijd?

Carole, 06-01-2014 21:45 #7
Hallo, de persoon die het verhaal schrijf of een idee heeft over de film, moet hij ook de dialoog schrijven?
hoe de personage spreken?
mag hij niet geholpen worden door de producer?
mag je de namen van de personages zelf kiezen?
Hoe vind je daarna de producer zelf?
hoe verkoop je de film na dat de film volledig gefilmd of gemaakt werd aan de cinema?
Dank u wel.

Kobus Kortmann, 24-06-2013 19:38 #6
Bestaat er een goed programma (downloaden) om een script te maken?
Zoiets als Final Draft, maar minder duur en is daar dan ook een Nederlandse versie van?

Dipapie, 16-02-2013 16:29 #5
Hallu
ik wil een script schrijven voor mijn boekverslag maar ik voreg me iets af. mag je de acties ook naast iemands naam zetten? bijv.

DIPAPIE (vraagt iets)
hallu

Es, 22-05-2012 16:13 #4
Heel handig, bedankt! Als je nou een voice-over hebt van een van de hoofdpersonen (die uitlegt hoe de situatie in elkaar zit), hoe schrijf je dat in je script?

Es, 20-05-2012 18:35 #3

Catherina (infoteur), 21-10-2011 19:04 #2
Hoi,
Dat is een goeie vraag. Voor zover ik weet staat tekst in een script nooit tussen haakjes. Wat bedoel je precies met een script over een boek? Gebaseerd op een boek? Of komt het boek in het script voor?
Groetjes

Babyy, 16-10-2011 16:51 #1
Danku! Als je een script over een boek schrijft moet dan dit zinnetje bijv. 'Ze holden zwijgend verder door de ondergrondse gangen' tussen haakjes?

Infoteur: Catherina
Gepubliceerd: 21-11-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 9
Schrijf mee!