InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Songwriting, hoe overwin je je writers block

Songwriting, hoe overwin je je writers block

Je wilt graag een song schrijven, maar krijgt geen letter op papier. Wat nu? Wat zijn de manieren om over je writers block heen te komen? Er is veel over songwriting geschreven. Zowel online als in boekhandels is een veelvoud aan informatie verkrijgbaar. Maar waar start u uw zoektocht? Om u wat op weg te helpen, vindt u hier een aantal handige tips en links. Onderaan het artikel vindt u ook nog enkele persoonlijke tips om zonder hulpmiddelen mee aan de slag te gaan.

Online hulpmiddelen

Visual Thesaurus

De Visual Thesaurus is een interactief woordenboek en een thesaurus die aan elkaar gerelateerde woorden voor je opzoekt. Stel dat je het woord: "blij" in je hoofd hebt. De thesaurus helpt je gerelateerde woorden te vinden. Van "vrolijk" tot "euforisch". De thesaurus is een Engelstalige website.

Overige websites

Boeken

31 songs- Nick Hornby (Penguin)

In dit boek bespreekt Nick Hornby zijn favoriete en meest invloedrijke songs uit de geschiedenis. Voor songwriters is dit boek een echte aanrader. je maakt kennis met de manier waarop Nick Hornby naar songs kijkt en ziet hoe hij songs analyseert, wat een enorme inspiratie kan zijn. Dit boek is tevens in het Nederlands verkrijgbaar.

The world in six songs- Daniel Levitin

In deze bestseller legt de hersenwetenschapper Daniel Levitin uit hoe het muzikale brein werkt en hoe oxytocine in de hersenen tijdens het zingen stijgt. Levitin heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop we informatie in muziek verwerken en naar de rol van muziek bij de ontwikkeling van de menselijke cultuur en beschaving.

500 songwriting Ideas- Lisa Aschmann/1000 songwriting Ideas- Lisa Aschmann

Een handig boek met creatieve oefeningen om over je writers block heen te komen. Het boek biedt 1000 concepten, die je als startpunt kunt gebruiken tijdens het schrijfproces.

Making Music- George Martin

George Martin wordt ook wel de vijfde Beatle genoemd. Hij produceerde alle (op "Let it Be" na) originele records van de Beatles en speelde op sommige tracks zelfs piano. Dit boek is in het Nederlands verkrijgbaar onder de titel "Popmuziek Compiled by George martin", uitgeverij het Spectrum.

The Penguin Thesaurus/The Penguin pocket Thesaurus

Zelf ben ik groot fan van de Penguin Thesaurus. Het is mijn absolute favoriet. Dit boek helpt je af te wijken van de geijkte paden en de keuze voor standaard Engels taalgebruik, wat zorgt voor een grotere originaliteit, een uitbreiding van je taalkennis en betere songs.

The complete Rhyming Dictionary

Makkelijk in gebruik, met meer dan 60000 rijmwoorden tot drie lettergrepen.

Persoonlijke tips

Bovenstaande is slecht een selectie van wat er zoal te vinden is. Naast het zoeken naar informatie om u op weg te helpen raad ik u ten zeerste aan om zelf ook bewuster te gaan luisteren naar muziek. Kies eens een songtekst uit waar u op de één of andere manier iets mee heeft en analyseer deze. Een aantal vragen die u uzelf kunt stellen zijn:
  • Wat is de opbouw?
  • Zijn er herhalingen?
  • Biedt de tekst de mogelijkheid tot eigen interpretatie?
  • Wat is uw interpretatie?
  • Wat maakt dat de tekst u aanspreekt

Bij een Engelstalige tekst is het een heel goede oefening de tekst naar het Nederlands te vertalen. Hiermee wordt uw creativiteit op de proef gesteld en verder ontwikkeld. Zo komen de ideeën uiteindelijk steeds makkelijker. Verwacht niet dat het schrijven vanzelf gaat. Ga er echt voor zitten en heb vooral veel geduld. Creativiteit kunt u niet afdwingen.

Ik hoop u op deze manier een beetje op weg te hebben geholpen in uw creatieve schrijfproces. Reacties en tips zijn te allen tijde welkom.
© 2010 - 2017 Gaab, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Writer's block: nieuwe inspiratie door free writingWriter's block: nieuwe inspiratie door free writingEen writer's block - het wegvallen van alle inspriratie, zodat je niets meer kunt schrijven - kan elk moment toeslaan. S…
Schrijven, het hoe en waarom van communiceren op papierSchrijven, het hoe en waarom van communiceren op papierMensen die veel lezen, en dus veel manieren zien waarop schrijvers iets aan de buitenwereld willen prijsgeven, kunnen da…
Verzekeraars verschillende verzekeraarsVerzekeraars zijn er in allerlei soorten en maten, voor allerlei verschillende doeleinden. Toch kun je in Nederland twee…
Het schrijfproces - De eerste versieHet schrijfproces - De eerste versieDit is de eerste stap waarbij je de pen of het toetsenbord ter hand neemt om echt aan het product te werken. Na alle voo…
Een writer's block?Een writer's block?Het is het horrorscenario van iedere schrijver: een writer's block. Je weet dat het tijd is, je weet dat je het zou moet…

Reageer op het artikel "Songwriting, hoe overwin je je writers block"

Infoteur: Gaab
Laatste update: 13-10-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!