InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Aquarium voor beginners - de inrichting van het aquarium

Aquarium voor beginners - de inrichting van het aquarium

De inrichting van het aquarium is voor iedere persoon anders. De een vindt het mooi om veel planten in zijn bak te hebben, de ander kiest ervoor om het wat rustiger aan te doen. Sommige mensen houden van veel vissen en dus leven in de bak, anderen weer niet. Het is dus geheel aan de persoon hoe het aquarium ingericht wordt. Toch is het handig om rekening te houden met een aantal vuistregels.

Zwaarte

Voordat u begint met het inrichten van uw aquarium moet het absoluut waterpas staan. Heeft u een oud volglas aquarium op de kop getikt, dan rust het hele aquarium vaak op de onderplaat. In dat geval is het noodzakelijk om het aquarium op een tempex ondergrond te zetten, zodat de druk zich verdeeld. Bij moderne aquaria is dit niet meer nodig, omdat zij vaak voorzien zijn van een kunststof rand om de bodemplaat. Verder dient u rekening te houden met het gewicht van een vol aquarium. Een liter water weegt 1 kg. Een aquarium van 100x50x50 cm heeft een inhoud van 250 liter. Wie zo'n bak op een tafel met smalle poten plaatst, loopt het risico dat de tafel het begeeft - en niet altijd meteen. Schaf daarom liever een speciale onderkast aan, die hoort bij het aquarium. Verder is het verstandig de bak op een relatief donkere plaats in huis te zetten, ver van deuren en uit 'de loop' (i.v.m. trillingen).

Achterwand, noodzakelijk?

Vrijwel elk aquarium heeft vier glazen wanden. En vrijwel elk aquarium krijgt een plaats op een tafel of kast tegen een muur. Nu is het zelden een fraai gezicht om een maanvis langs een bloemetjesbehang te zien zwemmen. Met een achterwand en/of zijwanden wordt de aanblik natuurlijker, en het geeft meer optische diepte en minder reflectie. Bovendien heeft u op deze manier de slangen en snoeren achter de bak uit het zicht.

Er zijn verschillende soorten achterwanden mogelijk:

Poster

De eenvoudigste manier om de achterwand van een aquarium af te dekken is door middel van een grote foto, meestal een plaat van een onderwater tafereeltje. Deze foto’s zijn in aquariumspeciaalzaken op de rol of op maat te koop, en moeten achter het aquarium geplakt worden. Echt fraai oogt het niet, temeer ook daar de reflectie op de achterruit blijft.

(Kant-en klare) kunststof achterwand

Een betere oplossing is een wand van kunststof. Deze kunststof achterwand is gemakkelijk in het gewenste formaat te snijden. Dit type achterwand is kant-en-klaar te koop in de speciaalzaak, en in verschillende kleuren en maten verkrijgbaar. Deze wanden moeten in het aquarium gelijmd worden met siliconenlijm, die tenminste 24 uur moet drogen voor er water in het aquarium gedaan kan worden.

Kurk

Ook kurk leent zich goed voor het maken van een achterwand. Het oogt bijzonder natuurlijk, en in dikke kurkplaten kunnen met een mes of vork grillige lijnen gemaakt worden.

PU- of tweecomponenten schuim

Met dit materiaal kunt u bijzondere fraaie, natuurlijk ogende constructies maken, zeker als er steentjes of hout in verwerkt worden. Maar het materiaal is uiterst lastig te bewerken en daarom alleen geschikt voor de gevorderde doe-het-zelver. Het schuim wordt op de goed schoongemaakte en ontvette ruiten aangebracht en in de gewenste vorm gemodelleerd. Eenmaal droog, kan het nog geschuurd en geschilderd worden. Maar als het eenmaal zo ver is, kan het niet meer uit de bak worden verwijderd. Wie dus een mooie tropisch beekoevertje heeft weten te scheppen, kan zijn aquarium later niet bevolken met bijvoorbeeld rotswonende Malawi-cichliden. Dan zit er simpelweg niets anders op dan een andere bak aan te schaffen.

De bodem

Voordat de bodem wordt aangebracht, moet duidelijk zijn welk soort aquarium het wordt, en welke vissen er straks overheen zwemmen. Want pantsermeervallen nestelen graag en daarvoor hebben zij fijn en mooi afgerond grind nodig; scherpe steentjes en grind van een grotere diameter zijn niet geschikt voor hen. De meeste grotere cichlide soorten zijn beruchte gravers, ook voor hen geldt dat het grind niet te grof mag zijn. En wie een mooi plantenaquarium voor ogen heeft, moet onder de grindlaag een voedingsbodem voor planten aanbrengen. Het gaat te ver om alle mogelijkheden te behandelen, dus hieronder de twee meest voorkomende vissamenstellingen:

Grote cichliden
Wie robuuste cichliden gaat houden, kan de bodem bedekken met grind, stenen en eventueel stukken kienhout. Omdat veel van deze baars achtigen graag graven, mag het grind niet te grof zijn. Eventuele planten - en dat kunnen bij dergelijke dieren alleen maar grove, sterke soorten zijn - moeten in potjes worden geplant. In de potjes kan een mengsel van voedingsbodem en grind worden aangebracht. De potten moeten stevig staan, zodat de vissen ze niet kunnen ondergraven of omverwerpen. Maar u zult geregeld nieuwe planten aan moeten schaffen: de meeste grote cichliden blinken namelijk uit in het slopen van de flora.
Gezelschapsaquarium
In een gezelschapsaquarium, dat het meest gezien wordt, worden veel planten gebruikt. Deze planten hebben voeding nodig en daarom is een voedingsbodem noodzakelijk. Zorg voor een laag van enkele centimeters dikte. De voedingsbodem mag naar achteren toe oplopen, omdat de grootste planten tegen de achterwand worden geplaatst. De kleinste plantjes krijgen een plek dicht achter de voorruit. Bedek de voedingsbodem met een laag grind (bij voorkeur met een gemiddelde diameter van 3mm). Wie in een rijkelijk beplant aquarium meervallen, botia's of kleine cichliden wil gaan houden, dient voor deze vissen een 'wroetplekje' te creëren. Dit kan heel eenvoudig door het grind op enkele plaatsen te vervangen door fijnkorrelig zand (maar geen donkere voedingsbodem) of een laag turfstrooisel. Dit biedt echter niet de garantie dat zij nooit planten zullen loswroeten!

Kleur van het grind
De kleuren van de vissen komen het beste tot hun recht op een donkere bodem. Ook geeft een donkere bodem meer rust voor de vissen. Kies liever voor een donkere bodem dan voor een lichte kleur grind.

Decoratiematerialen: Pas op!!

Het zijn niet alleen de planten en de achterwand die het aquarium een natuurlijke aanblik verlenen. Ook hout en stenen dragen daartoe bij. Ze ogen niet alleen fraai; veel vissen gebruiken houtwortels en stenen als schuilplaatsen. Lang niet alle hout en stenen zijn bruikbaar. Wie in het bos een mooie stronk vindt, hoeft er niet eens aan te denken die in het aquarium te plaatsen. Als het hout al verzadigd zou zijn van water en dus niet meer blijft drijven, is de kans vrijwel 100% dat het hout langzaam wegrot. Ook fraaie stenen die tijdens vakanties in het buitenland worden verzameld, lenen zich lang niet altijd voor het aquarium. Veel gesteente bevat kalk, dat het water hard maakt. Sommige steensoorten kunnen oplossen in water of geven ijzer af: ze kunnen de waterwaarden beïnvloeden, en zelden in positieve zin. Wie verzekerd wil zijn van deugdelijk materiaal, koopt zijn stenen en houten gewoon in de gespecialiseerde aquariumwinkel.

Wassen
Het gewassen grind dat u in de dierenspeciaalzaak kunt kopen, moet thuis nog eens grondig gewassen worden met veel (stromend) water voor u het in het aquarium gebruikt. Pas het grind pas toe als het water waarmee u het grind spoelt, glashelder is.

Hout

Kienhout is de meest gebruikte houtsoort. Dit zijn stronken die duidende jaren in veengebieden hebben gelegen en op een natuurlijke manier tegen schimmel en rot behandeld zijn. Ook versteend hout is buitengewoon geschikt voor aquaria. Daarnaast is zogenaamde mangrovehout en savannehout te koop. Gaat het hout schimmelen in uw aquarium (meestal zichtbaar als witte schimmel), dan heeft u geen geschikte houtsoort meegekregen.

Verkleuring tegengaan

Kienhout verkleurt het water, het wordt er donker en troebel van. Deze verkleuring heeft menig aquariaan ertoe gedreven om het kienhout in zijn geheel weg te gooien. Maar dat is niet nodig wanneer u het hout vooraf goed behandelt. U doet dit als volgt:
  • Leg het kienhout in een flinke pan met wat en breng het aan de kook.
  • Zodra het water kookt kunt u het gas wat lager draaien, waarna u het hout een paar uur laat pruttelen.
  • Het water wordt heel erg donker: de ergste kleurstoffen zijn nu al uit het hout onttrokken.
  • Vervolgens giet u het water af, en vult de pan wederom met vers water.
  • Doe er een aantal eetlepel jodiumvrij zout bij, en laat het opnieuw koken en een paar uur zachtjes pruttelen.
  • Afhankelijk van de hoeveelheid kleurstof kan dit laatste nog eens of verschillende keren herhaald worden.
  • Pas als het water heel lichtjes verkleurt tijdens deze behandeling, kunt u het uit de pan nemen en in een bak met koud water leggen.
  • Lat het daar nog een aantal dagen in, voor u het hout in het aquarium plaatst.

Om verkleuring tegen te gaan is het raadzaam om goede actieve kool in het filter te doen, die ervoor zorgt dat het water weer helder wordt.

Stenen

Het aanbod stenen is heel divers. De platte flagstones of leistenen laten zich gemakkelijk stapelen, en zijn uitermate geschikt om in de bodem terrasjes aan te brengen. Lavasteen wordt ook veel toegepast, maar heeft het nadeel dat het grof van structuur is en veel scherpe kantjes bevat. De stenen dienen stevig te liggen of staan. Plaats grove, zware stenen altijd op een stukje tempex, dat direct op de bodemplaat van het aquarium ligt. Op deze manier kan een breuk in de bodemplaat voorkomen worden. Pas als de grote stenen op hun plaats liggen, brengt u het grind en (eventueel) voedingsbodem aan. Ligt een grote steen op een laag grind, dan kan het gebeuren dat de vissen het grind weggraven en uw steen een barst in de bodem veroorzaakt. Wie van stenen rotspartijen wil maken, moet erop toezien dat de stenen stevig op elkaar liggen. Een steen die door de vissen of tijdens een schoonmaakbeurt losschiet, kan een breuk in een van de ruiten veroorzaken. Wie helemaal op zeker wil spelen, bevestigt de stenen aan elkaar. Bij het gebruik van cement moet het aquariumwater enkele malen worden ververst voor er vissen in mogen. Het meest gebruikte materiaal om stenen vast te zetten is speciale (niet-giftige) siliconenlijm, verkrijgbaar in de aquariumspeciaalzaken.

Geschikte stenen
  • Lavasteen
  • Kwarts
  • Graniet
  • Basalt

Ongeschikte stenen

  • Kalksteen
  • Marmer
  • Dolomiet

Schuilplaatsen

Halve kokosnoten doen het bijzonder goed als schuilplaats voor kleine cichliden en meervallen. Bovendien zijn kokosnoten buitengewoon decoratief. Ze zijn kant-en-klaar te koop in de speciaalzaak, of vers bij de groenteboer. Zaag een vers exemplaar door midden, haal het vruchtvlees eruit en leg vervolgens de notendop enige tijd in kokend water om de laatste resten vruchtvlees en eventuele verontreinigingen te verwijderen. Andere geschikte schuilplaatsen zijn bijvoorbeeld aardewerken bloempotten, die u voor de helft ingraaft, maar ook met stenen kunnen leuke schuilplaatsen gemaakt worden.

Water

Als de inrichting naar wens is en alle decoratiematerialen stevig op hun plaats staan, kan het aquarium met water worden gevuld. Giet nooit met veel kracht het water in het aquarium. Als het aquarium voor de eerste keer wordt gevuld, is het raadzaam om een plastic zak over de bodem te leggen met daarop een diep bord, en het water hier voorzichtig in te gieten.

Bij grotere aquaria kunt u het water via een tuinslang op het bord laten stromen. Kraanwater is voor vissen zelden geschikt. Het bevat ondermeer een kleine hoeveelheid chloor, opgeloste zouten, desinfecteermiddelen en zware metalen. Mensen merken hier niets van, maar vissen des te meer. Voordat u het kraanwater als aquariumwater kunt gebruiken, moet het behandeld worden. In de aquariumspeciaalzaak zijn hiervoor speciale water verbeteringsmiddelen te koop. Ook is het raadzaam goede nitrificerende bacteriën aan het water toe te voegen. Deze zijn tevens verkrijgbaar in de speciaalzaken.

Meetset voor waterwaarden

Heeft u het kraanwater behandeld, dan nog zal de zuurgraad en de hardheid van het water vrijwel nooit optimaal zijn voor de vissen. Vaak is dat geen probleem, zeker niet bij de meeste 'beginners-vissen', die wel tegen een stootje kunnen. Maar het blijft raadzaam om het water voor gebruik te testen op pH (zuurgraad) en hardheid (DH). Hiervoor is geen opleiding in de chemie nodig: de meetsetjes zijn heel eenvoudig. Voor de meeste aquariumvissen is licht zuur tot neutraal (pH 6,5-7,5) en zacht water (DH kleiner dan 6) het beste. Maar bijvoorbeeld voor Malawi- of Tanjanika-cichliden vereisen har (Dh 8 tot 12) en basisch water (pH 7,5 tot 8).

De zuurgraad van het water is gemakkelijk te verlagen door wat turf in het filter te doen of zogenaamde 'pH-min' aan het water toe te voegen. Ook het gebruik van CO² (koolzuur) is een goede oplossing voor dit probleem. Bij het gebruik van turf wordt het water niet alleen licht zuur, maar ook barnsteenkleurig. Vooral neon- en kardinaaltetra’s ogen prachtig in dit donkerder getinte water. Moet het water harder worden, dan kan dit door 'KH plus' en of 'GH plus' aan het water toe te voegen. Controleer de waterkwaliteit regelmatig tot het gewenste hardheid - of zuurgraad is bereikt. Ook het meten van nitriet (NO²) is belangrijk. Nitriet ontstaat bij de afbraak van diverse stoffen, zoals de ontlasting van de vissen.

Hardheid
  • 0° to 4° DH: zeer zacht water
  • 4° to 4° DH: zacht water
  • 8° to 12° DH: gemiddeld hard water
  • 12° to 18° DH: hard water
  • 18° to 30° DH: zeer hard water

Vraag bij de vissenverkoper altijd naar de waterwaarden waarin hij zijn vissen houdt. Stel de koop van vissen uit als het water thuis te sterk afwijkt: pas eerst uw waterwaarden aan.
© 2008 - 2017 Wvandemosselaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inrichting van je aquariumInrichting van je aquariumWanneer je een aquarium koopt, wil je natuurlijk dat het een mooie bak wordt om naar te kijken. De inrichting van je aqu…
Aquarium inrichten voor beginnersAquarium inrichten voor beginnersEen aquarium houden is een leuke hobby. Vissen zijn fascinerend om naar te kijken en je kunt je aquarium inrichten zoals…
Moenkhausia sanctaefilomenae - RoodoogzalmDe Roodoogzalm is een zeer geschikte vis voor beginners. Hij stelt maar weinig eisen, zowel aan de waterkwaliteit, het a…

Reageer op het artikel "Aquarium voor beginners - de inrichting van het aquarium"

Reacties

Pedro van Dewater, 27-02-2017 16:59 #30
Mijn water is te zacht voor mijn cichlide, wat kan ik doen?

Brigitte, 15-01-2016 12:34 #29
Ik ben gestart met een aquarium maar ben vergeten mijn steentjes voor de bodem goed te spoelen mijn water is daardoor bevuild hoe krijg ik het weer helder?

Glabbeeck, 29-10-2015 11:36 #28
Mijn aquarium 120cm bij50bij40, heeft een zwarte aanslag op de planten en ook op bepaalde stenen ik krijg het er maar niet uit wat is dit en hoe moet ik dit behandelen?

Mathieu, 04-08-2014 17:18 #27
Het beste en gratis middel vindt je in de natuur, misschien wel bij jou voor de deur. Verzamel in de herfst een flink aantal elzenproppen en deponeer ze in het aquarium. Ongeveer twee per tien liter water. In het begin blijven ze drijven maar zullen naar de bodem zakken. Je ziet dat er een bruine stof vrijkomt en dat is de werkzame stof. Verzamel ze als ze bruin worden dus "rijp" laat je ze te lang hangen dan gaat deze stof verloren maar eenmaal geplukt en gedroogt blijven ze goed. Zijn goed te bewaren als ze maar droog zijn. Wisselen of bijvullen doe je na een schoonmaakbeurt. Overigens storen deze proppen niet omdat het een natuurlijk product betreft. SUCCES GEGARANDEERD!

Sabien, 15-09-2013 11:44 #26
Hoe kan ik het beste aquriumgrind wassen?

A. A. Steenis, 16-12-2012 18:53 #25
Ik gebruik al jaren een gieter met broes om het water zonder veel kracht te vullen.
deze gieter is alleen voor het aquariumgebruik ivm gevaar van evt vloeibare meststoffensporen voor tuingebruik. bovendien brengt de broes veel zuurstof in het water

Eveline, 25-10-2012 20:39 #24
Hoe kan je kalkaanslag op het glas van een aquarium verwijderen, zonder schoonmaakprodukten te gebruiken?
We zijn sinds kort trots op onze 3 goudvissen. Reactie infoteur, 29-10-2012
Daar zijn de meningen over verdeeld.

Een mogelijke oplossing is om de bak tot onder de kalkrand leeg te laten. Daarna met een schuursponsje en klein beetje natuurazijn (biologisch afbreekbaar, en dus niet schadelijk), de kalkaanslag te verwijderen. Daarna het water weer bijvullen.

Ook kun je het proberen met een scheermesje eraf te schrapen, hierbij heb je wel kans dat je het glas lichtelijk beschadigd, en de kalk komt weer in het water terecht.

Beide zijn niet handig, maar je kunt zelf kiezen waar je voorkeur heen gaat. Optie om te vookomen is een ontkalker gebruiken op je kraan. Waarschijnlijk zit er veel kalk in je kraanwater waardoor dit probleem ontstaat.

H. Kempkens, 18-10-2012 09:11 #23
Ik heb een aquaruim, maar het grind wat er in zit is net zo oud als de bak. Ik wil nieuw grind in de bak of is het beter om het oude grind er in laten zitten voor het ecosysteem en vissen? Reactie infoteur, 29-10-2012
In de bodem zitten inderdaad veel goede bacteriën en zit een groot gedeelte van je ecosysteem. Ik weet niet of je een voedingsbodem eronder hebt, dan is het lastig alleen het grind te vervangen.

Als je echt wilt doorzetten, kun je het beste het onderstaande volgen, dat werkt het beste.
1. ongeveer de helft van je water in een andere bak of emmers overbrengen
2. planten en decoratiemateriaal eruit halen en in de andere bak doen
3. vissen eruit halen en in de andere bak doen
4. rest van het water eruit halen
5. oude bodem eruit
6. nieuwe bodem erin (die heb je wel eerst gewassen)
7. helft van het water terugdoen
8. planten en overige decoratiemateriaal terugdoen
9. vissen terugdoen

Mimma, 03-07-2012 21:41 #22
Ik heb een aquarium gehad van familie die ik wil gaan gebruiken voor guppen.
nu zag ik dat er in de kitranden aan de binnenkant een soort schimmel zit.
kan dit kwaad. heeft iemand enig idee hoe ik het er uit kan krijgen. ik heb begrepen dat je een aqarium geen schoonmaak middelen mg gebruiken. ik hoop dat iemand een antwoord heeft

André, 26-04-2012 14:47 #21
Ik heb een 30 liter aquarium met 6 guppen, 10 kardinaaltjes en 6 rode garnaaltjes erin en enkele zuurstofplanten. Nu heb ik iedere keer last van een soort witte spinnenweb achtig iets en witte haarachtige bolletjes aan de planten en tegen de achterwand aan en een witte mos achtig iets op de bodem wat naar een tijdje bruin wordt. Kan mij iemand vertellen wat dit is en hoe ik er vanaf kan komen? Reactie infoteur, 21-05-2012
Het eerste waar ik aan denk is dat je last hebt van haaralg, dit kun je natuurlijk op verschillende manieren verhelpen.

Aangezien ik bij je lijstje vissen geen algeneter zie staan zou ik je aanraden deze eentje aan te schaffen. Dit visje leeft van de algen in je aquarium. Het is meestal niet het mooiste visje om te hebben, maar wel een heel erg nuttig visje.

G. J. Branger, 08-01-2012 15:24 #20
Hallo, Ik heb een koudwateraquarium. 140-40-40. Door de verlichting blift de tempertuur 22-24 graden. Hierin leven inmiddels 40 (10-15 cm) goudvissen, in blakende gezondheid. De vissen kijgen veel groenvoer in de vorm van Cabomba en Grote waterpest. Het kienhout is overgroeid met bronmos, waarvan ook telkens gegeten wordt. Alleen een net toereikend mechaniisch filter. Af en toe schakel ik 's-nachts de luchtpomp in, als er hier en daar een paar visjes lucht happen. 1x in de maand wordt de bak voor de helft ververst. Voor de rest wordt regelmatig, omdat het aquarium in de zon staat, de voorruit algenvrij gemaakt. Mijn vraag is nog niet gesteld, dus later meer.

Toon, 09-12-2010 11:33 #19
Ik heb gisteren een geheel nieuw aquarium ingericht. Alles gedaan volgens de aanwijzigingen, voedingsbodem, grind planten etc. Ecter mij was niet verteld het grind te wassen tot het glas helder was, ik heb het gewoon een paar keer afgespoeld in een emmer, wat zijn hier deconsequenties van op lange termijn? Het water is reeds gevuld met allerlei chemicalien die het water de komende 2 weken klaar moeten krijgen om er vissen in te zetten.

M. Julsing, 31-08-2010 12:55 #18
Mijn schoonvader heeft sinds gisteren een nieuwe aquarium in huis een jewel 600 alles volens het boekje geïnstalleerd maar vanmorgen belde hij mij met de mededeling dat het een beetje mistig is in de aquarium, is er iets niet goed gegaan? of is het rustig afwachten zo het vanzelf goed komt?

Jean-Michel, 20-08-2010 19:37 #17
Dit is een zeer leerzaam artikel. Ik ben met een kleine bak van 20 liter begonen na 2 maanden kocht ik een juwel 600 die ik nu al een jaar in gebruik heb, ik vind het zo leuk dat ik maar weer voor nog groter ben gegaan! ik heb een Cayman 110 Scenic Extreme gekocht en wil het nu heel goed inrichten.Zo ben ik op deze site terecht gekomen en heb er veel van geleerd maar ben er nog lang niet! jullie zullen vast meer van mijn horen:-)
Groetjes J-M.

J. van der Schee, 19-05-2010 11:50 #16
Ik heb een vraagje :-). Ik heb een nieuw aquarium gekocht. Hierbij heb ik een 3D achterwand gekocht. Hele mooie achterwand, maar het nadeel is dat de achterkant van deze wand niet vlak is. Er zit zoveel diepte in deze achterwand, dat de achterkant maar op een enkele plaats het glas van mijn aquarium raakt… Hoe zet ik nu mijn achterwand vast aan de ruiten van het aquarium? Als ik eenmaal de achterwand aan de glasplaat heb gekit, hoe kan ik dan de zijkanten vastkitten (zodat er geen jonge visjes achter de plaat kunnen komen of zichzelf vast zwemmen), omdat het 3D is sluiten de zijkanten niet helemaal mooi op mijn zijwanden aan :-( Als je vanaf de voorkant kit, zie je dat toch heel duidelijk lijkt mij? Beetje lastig uit te leggen, maar iemand een idee? Alvast bedankt!

Ton Reule, 17-05-2010 11:57 #15
Mijne heren, dames,
Ik heb een hoekaquarium van ca. 125x90x90 cm. Heb 3 TL. 1 van 107 cm (38 W) vooraan Tropical Colar Super Plus.
1 witte midden van 75 cm 25 W. en 1 kleine achterlamp van 60 cm 18 W Trop. Colar Super plus. Ik wil mijn aquarium nieuw gaan inrichten, maar vraag mij af of de verlichting niet teveel is, aangezien ik tevee last heb van draadalgen op de planten op het hout en op de achterwand en voorruit. De TL lampen branden ca. 11 uur waarvan de witte minder.
Is het verstandig om het Kienhout waar algen opzitten dit te koken of kan dit ook met schuurpapier worden verwijderd?
Graag info ca. tips bij nieuwe inrichting.
Uw info zie ik met interesse tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Ton reule
Heerlen

Natascha, 02-04-2010 20:22 #14
Ik heb telkens last van bruine aanslag op het glas. Ik heb de aqarium al uit de zon weg gehaald en opnieuw ingericht, alles schoongemaakt. Maar het komt toch weer terug. Wat kan ik hier aan doen. Er zitten gewoon 3 goudvissen in. Reactie infoteur, 03-04-2010
Het lijkt er inderdaad op dat je toch last hebt van algen. Dit is iets wat je moet blijven schoonmaken. Een andere optie is om een algeneter (soort vis) in je kom erbij te zetten die van deze algen leeft, en dus ook je bak schoonhoud.

Marko, 18-03-2010 12:02 #13
Hallo, ik blijf last houden van overmatige algen groei, Water getest en alles is goed, geen overvloedige voedingsstoffen, heb er twee algen eters in zitten, maar de steentjes op de bodem hebben constant een groene waas. Heeft er iemand een tip om het aquarium algvrij te maken en te houden?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 31-03-2010
Mijn vraag aan U is waar het aquarium staat, als het zo is dat het aquarium op een zonnige plek staat dan zou ik zeggen om het aquarium te verplaatsen. Algen groeien namelijk vele malen sneller als het aquarium op een warme zonnige plaats staat.

Tevens is er in de dierenspeciaalzaak een flesje te verkrijgen wat je door het water kan doen waardoor de algen het ook niet overleven…

Hopelijk heb ik U hiermee voldoende geholpen en wordt het algenprobleem opgelost

Jeannette, 15-02-2010 15:55 #12
Hallo, ik heb gister een mooie aquarium gekregen maar nu wil ik hem goed schoonmaken maar helaas de achterwand(kunststof)krijg ik niet schoon die is helemaal groen.
Heeft iemand een tip voor mij hoe ik deze weer mooi schoon kan krijgen?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 03-04-2010

Riet, 20-01-2010 21:54 #11
Hallo, ik krijg mijn water niet op de goede kwaliteit. Ik heb van de week twee plantjes gekocht en nu hebben mijn visjes witte vlekjes en gaan de vinnen stuk.

Trees, 07-12-2009 11:13 #10
Tot hoever moet je een aquarium vullen met water?

Bartus, 30-11-2009 23:03 #9
Zeker niet weggooien, dat is normaal. Dat ze hier zeggen van niet klopt niet. Gewoon wachten en eventueel extra water verversen.

Adriano, 23-11-2009 09:43 #8
Ik heb een tweetal stukken hout gekocht en deze na een aantal dagen laten weken in het acquarium gedaan. Er blijft echter een oranje gloed vanaf komen waardoor het water troebel wordt en er ontstaat nu ook een witte schimmellaag op het hout. Bij beide stukken. Wat te doen? Hout gewoon weggooien?

Janny, 27-09-2009 07:09 #7
Hallo en help! ik heb sinds vrijdag nieuw aquarium alles volgens regels ingericht was glas helder, maar sinds gisteren avond is het een mistige boel in het aquarium wat moet ik doen?
groetjes Jans

Fabiola, 23-03-2009 19:41 #6
Hallo ik heb een vraagje heb een aquarium gehad met 2vissen heb nu een vis met bolle ogen licht orange van kleur weet jij wat dat kan zijn.?GRTJS FABIOLA

Bob, 02-03-2009 16:48 #5
Bij aquarium Holgen, Jacob van Lennepstraat 64, 1053 HL Amsterdam hebben ze een aantal Jewel achterwanden te koop. Ik weet niet of die kunststof wand die jij bedoelt er ook tussen zit, maar het is het bekijken waard.

Oliver, 02-03-2009 15:10 #4
Ik vind die kunststof achterwand heel mooi. Heeft iemand een idee waar ik die kan kopen, in de buurt van Amsterdam.

Marjolijn, 28-02-2009 14:58 #3
Ik heb een aquarium van 80 cm x 30x 40. Het aquarium is verouderd en er zit veel alg in. Ik wil deze eigenlijk gaan schoonmaken en opnieuw inrichten. Ik wil deze dan inrichten speciaal voor dwerg cichlides uit het amazonegebied. Hoe doe ik dit zonder het leven te veel te verstoren? En heeft iemand een tip hoe het aquarium weer in te richten?

Jason, 18-07-2008 19:02 #2
Moet mij waterpompje net onderwater hangen, of net boven water zodat hij het water uitspuugd.

Of helemaal tegen de bodem>

Henk, 10-07-2008 13:57 #1
Ik heb kort geleden een aquarium opgezet in een kinderdagverblijf, als decoratie heb ik een paar stukken kienhout geplaatst, die ik heb gekocht bij een tuincentrum, de andere dag waren alle vissen dood en het water was troebel geworden, ik heb het kienhout er weer uitgehaald en in heet water gezet omdat het een vettige vloeistof afgaf. Kunt u mij vertellen hoe ik dit hout moet behandelen? Reactie infoteur, 11-07-2008
Het kienhout kan inderdaad niet zomaar in het water gezet worden. Het is aangeraden om het kienhout een aantal keren in kokend water uit te koken, net zolang totdat het water niet meer troebel wordt tijdens het uitkoken. Wanneer het water niet meer troebel wordt zijn de meeste aanslagen van het kienhout en zou het geen problemen meer moeten geven.

Infoteur: Wvandemosselaar
Gepubliceerd: 14-01-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 30
Schrijf mee!