Black stories: zwarte verhalen met duistere raadsels
Zwarte verhalen, of black stories, zijn macabere raadsels. De raadsels worden doorgaans aan een groep mensen verteld, welke vragen stellen die alleen met ‘ja’ of ‘nee’ mogen worden beantwoord. De oplossingen zijn niet voor de hand liggend, waardoor het raden lange tijd kan duren. Voor jonge kinderen zijn deze verhalen schokkend, maar voor oudere kinderen en volwassenen is het een leuk tijdverdrijf en men leert buiten de box te denken.
Wat zijn black stories?
Black stories zijn letterlijk vertaald zwarte verhalen. Het zijn raadsels, waarbij een luguber verhaal geraden moet worden. De verhalen zijn doorgaans zeer onwaarschijnlijk, maar angstaanjagend. Er is sprake van moord, kannibalisme en – in veel gevallen – zwaar gestoorde mensen. Dit maakt de raadsels moeilijk te raden, waardoor men langer kan spelen.
Hoe speel je black stories?
Voor black stories moet je doorgaans met een groep zijn. Één iemand is de vertellen en de spelleider. Deze verteld het begin van het verhaal en geeft eventueel tips. De andere spelers, dit kunnen er één of twee zijn of veel meer, stellen vragen. De spelleider beantwoord deze vragen met ‘ja’ of ‘nee’. Als het spel te lang duurt, dan kan de spelleider ook zeggen ‘niet relevant’ om te voorkomen dat de spelers lange tijd op een dwaalspoor blijven.
Uiteindelijk komen de spelers door het stellen van de vragen steeds dichter bij het achterliggende verhaal. Ze komen erachter wat er is gebeurd. Het spel is afgelopen en een nieuw spel kan worden begonnen, met een andere spelleider.
Wat voor een vragen moet je stellen?
Een spelletje raden kan soms uren duren, omdat de spelleider de spelers op een dwaalspoor brengt of omdat de spelers eenvoudigweg niet de juiste vragen stellen. Er zijn een aantal vragen die altijd geschikt zijn om te stellen. Als de spelleider ergens over twijfelt kun je altijd vragen of iets relevant is. De spelleider moet nu eerlijk antwoord geven, dus je kunt een lang dwaalspoor vermijden.
In de meeste zwarte verhalen is de vraag een motief te vinden. Doorgaans is dit een van de standaardmotieven: geld, liefde of wraak. Vragen of een van deze en welke van deze relevant zijn voor het verhaal is dan ook zeker de moeite waard.
Het kaartspel
De black stories zijn gebundeld in een kaartspel, welke in veel speelgoedwinkels te koop is. Er zijn verschillende delen uitgebracht, elk met een reeks raadsels. Het beginverhaaltje staat op de voorkant, het antwoord op de achterkant. Dit heeft als nadeel dat de spelers het antwoord al kunnen lezen voordat de spelleider de vraag heeft gelezen. Daarbij zijn de kaarten relatief groot, waardoor ze moeilijk mee te nemen zijn. Het spel is dus moeilijker te spelen terwijl je met iets anders bezig bent, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of in een wachtkamer.
Andere kleuren
Behalve de zwarte verhalen zijn er ook witte verhalen, welke over spoken en geesten gaan, groene verhalen, over bossen en sprookjes en blauwe verhalen, over oceanen en zeeën. De verschillende kleuren kunnen door elkaar gespeeld worden, maar het moet voor de spelers wel duidelijk zijn uit welke set het raadsel komt. Er is een verschil tussen ‘hij werd door zijn vrouw vermoord’ of ‘hij is ontvoerd door dwergen’ als antwoord, ook in het type vragen dat gesteld wordt.
Voor welke leeftijd?
De meeste raadsels kunnen het best niet met jonge kinderen worden gespeeld, dit omdat de verhalen nogal macaber zijn. Groene verhalen zijn veel beter geschikt voor jonge kinderen. De raadsels zijn verder geschikt voor elke leeftijd, ook voor volwassenen zijn de raadsels erg leuk.
Enkele voorbeelden
Wat krijgen de spelers te horen?
Een man ligt dood in een telefooncel. Naast hem ligt een vis.
Wat is er gebeurd?
De man was gaan vissen en belde zijn vrouw om hem te vertellen wat hij had gevangen. Hij was te enthousiast toen hij wilde zeggen hoe groot de vis was, strekte zijn armen uit en vernielde de telefooncel. Hierbij sneed hij zich en hij bloedde dood.
Wat krijgen de spelers te horen?
Een vrouw ligt dood en naakt op een bergweide
Wat is er gebeurd?
Ze was een vlucht in een luchtballon aan het maken. Ze dreigde tegen een berg aan te knallen, dus ze gooide alles – inclusief haar kleren – van boord. Toen ze hiermee ook niet omhoog kwam, koos ze voor springen in plaats van tegen de berg aan slaan.
Wat krijgen de spelers te horen?
Toen Billy vier jaar oud was werd hij door een man op de trein gezet. Hij kwam nooit op de plaats van bestemming aan.
Wat is er gebeurd?
Billy is een geit. Hij heeft het kaartje met zijn bestemming opgegeten.