Da Vinci Code: kraak elkaars code

Nee, het gaat niet over de internationale bestseller van Dan Brown, zoals de doos doet vermoeden. We hebben hier te maken met een spel dat in 2004 meeliftte op het succes van de vuistdikke roman. Een spel waarin je de geheime code moet kraken van je tegenstanders. Spannend? Mwah. Luchtig? ja. Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: ongeveer 15 minuten


Doel van het spel

Iedere speler heeft zwarte en witte stenen voor zich staan, gerangschikt van hoog naar laag. Deze vormen samen de geheime code. De spelers moeten erachter zien te komen welke cijfers de tegenstander verborgen houdt. Eerst door te raden, later door conclusies te trekken. Kraak de codes van je tegenstanders, en houd die van jezelf geheim. Als je tot het laatst een cijfer (of meer) verborgen hebt weten te houden, ben je de winnaar.

Spelmateriaal

  • 12 witte en 12 zwarte speelstenen met de cijfers 0 tot 11
  • Een wit en een zwart koppelteken (‘geheim nummer’)

Voorbereiding

Leg de koppeltekens apart; die heb je alleen nodig voor het spel voor gevorderden. Leg alle speelstenen gedekt op tafel, en schud ze goed. Iedere speler pakt 4 stenen (bij 4 spelers: 3 stenen). Wit of zwart, dat mag je zelf weten. Zet de stenen zo voor je neer dat je medespelers ze niet kunnen zien. Zet ze in oplopende volgorde neer; je laagste getal staat dus links. Als je twee dezelfde getallen hebt, moet de zwarte steen altijd links staan. Erg belangrijk!
Loot wie er mag beginnen.

Spelverloop

Als je aan de beurt bent, pak je een steen van tafel en zet je die even apart van je andere stenen. Daarna raad je een cijfer van je tegenstander. Dit doe je door een steen aan te wijzen, en het getal dat je vermoedt erbij te noemen.
Als je het fout hebt, moet je de getrokken steen op de goede plaats tussen je stenen leggen, maar dan open, zodat alle spelers dat getal kunnen zien. En iets meer weten over je andere cijfers.
Als je een steen juist hebt geraden (je hebt een deel van de code gekraakt…), moet je tegenstander die steen naar voren laten vallen, zodat iedereen dat cijfer kan zien. Nu mag je:

  • Verder raden. Dus opnieuw een steen van je tegenstander (hoeft niet dezelfde te zijn) aanwijzen en een cijfer noemen. Je mag geen nieuwe steen van tafel pakken; je speelt een beurt met 1 getrokken steen. Je mag dit net zo vaak doen tot je het mis hebt. Na een paar keer raden mag je er ook voor kiezen daarmee te stoppen, en je getrokken steen tussen je andere stenen te zetten.
  • De steen die je hebt getrokken, meteen tussen je andere stenen zetten. Hierdoor word je geheime code langer, en moeilijker te kraken.

Met de klok mee is steeds de volgende speler aan de beurt. Net zo lang totdat alle geheime codes zijn gekraakt, op één na: dan is het spel afgelopen. Als je geheime code is gekraakt mag je niet meer mee raden, en moet je wachten tot het spel voorbij is.
Als in een ronde alle pakstenen op zijn, wordt er om de beurt alleen nog geraden.

Einde van het spel

Als er bij 1 speler nog een geheime code overeind staat, is het spel afgelopen, en is de bezitter van die code de winnaar.

Variaties

Voor gevorderden: met het geheime nummer / koppelteken

Bij deze variant zitten ook de stenen met het koppelteken in het spel. Het zijn twee extra tekens die je op een willekeurige plek aan je geheime code (geheim, dat kan ik niet genoeg benadrukken) kunt toevoegen. Zo wordt de code lastiger te kraken.

Het Puntenspel

Hierbij speel je het spel over meerdere rondes. De puntenverdeling gaat zo:
  • 10 punten voor elk juist geraden getal
  • 20 punten voor elke geraden 6
  • 50 punten voor het volledig kraken van een code van een tegenstander.
Aan het eind van een ronde telt de winnaar van die ronde zijn nog geheime cijfers bij zijn score op. Als het afgesproken aantal rondes is gespeeld, worden de scores opgeteld en de winnaar bekendgemaakt.

Speelgoed van het jaar

Voor 2004 werd Da Vinci Code genomineerd als Speelgoed van het Jaar, in de categorie 12+.

Ten slotte

De regels zijn simpel, je legt het snel aan een nieuwe speler uit. De stenen zijn stevig en groot. Na een paar potjes zul je al snel de gevorderden-variatie gaan spelen.

Je voelt je niet direct als Robert Langdon die een mysterieuze code gaat kraken. Waar is de link met het Dan Brown-boek? Dat Leonardo da Vinci zijn geschriften codeerde? Ach, bij veel spellen ontbreekt de thematiek in het spel zelf.

Je zult hier niet snel verslaafd aan raken. Na een paar spelletjes heb je weer een doosje om te verkopen op Koninginnedag.
© 2010 - 2024 Snoodaard, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cryptex, informatie over dit raadselachtige voorwerpCryptex, informatie over dit raadselachtige voorwerpIn het populaire boek the Da Vinci Code, geschreven door Dan Brown, is de cryptex een van de mysterieuze objecten die do…
Dan Brown: Robert Langdon keert terugDan Brown: Robert Langdon keert terugNegen jaar na de uitgave van zijn eerste boek met professor Robert Langdon in de hoofdrol, ´Het Bernini Mysterie´, komt…
Het anagram in de literatuurHet eeuwenoude anagram lijkt de laatste decennia steeds populairder te worden in de literatuur: het komt voor in de Harr…

De beste schaakopeningDe beste schaakopeningBij het schaken is de opening van fundamenteel belang, dat zullen de meeste schakers beamen. In de opening worden de bou…
Kolonisten van Catan, het dobbelspel: fijn vakantiespelletjeDe dobbelstenen bepalen welke grondstoffen je verdient. Lukt het je om snel een flinke stad te bouwen, of moet je genoeg…
Snoodaard (44 artikelen)
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.