InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Kinderfeestje: spellencircuit met prijzen

Kinderfeestje: spellencircuit met prijzen

Wat is er leuker dan jarig zijn? Voor een kind vrij weinig. Want maar op een dag sta je als kind als enige in het middelpunt van belangstelling, namelijk op je verjaardag. Daarom vinden kinderen het geweldig om een leuk feestje te geven voor al hun vrienden. Zon feest hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en verder hoeft zon feest geen klauwen met geld te kosten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een spelletjes circuit?

Kinderfeestjes: wat is een spellencircuit?

Het spellencircuit is een heel simpel concept dat je kunt invullen zoals je zelf wil. Dat maakt het idee uitermate geschikt voor practisch elk kind. Het feest bestaat uit een serie spellen waarvoor punten verdient kunnen worden. Uiteindelijk krijgen de kinderen hiervoor een prijs. Het enige wat je moet bedenken als ouder is, welke spellen komen aan bod? Hoe gaan we de punten verdelen? Wat doen we met de prijzen? Het mooie is dat het circuit zo gecompliceert gemaakt kan worden als je zelf wil.

Voorbeelden van spellen die gedaan kunnen worden op het spellencircuit

Omdat je met een spellencircuit eigenlijk heel goed zelf kunt beslissen wat je wil doen, zijn de opties die hieronder genoemd staan slechts ideetjes. Natuurlijk kun je zelf je creativiteit gebruiken om het circuit helemaal aan te passen aan je eigen kind!

Vlagveroveren

Vlagveroveren is het spel dat ik vroeger zelf helemaal geweldig vond. Je deelt de groep kinderen op in kleinere groepjes, bij voorkeur twee. Je laat beide teams een vlag ontwerpen op een stuk textiel. Laat ze lekker verven, kleuren, knippen en plakken totdat elk team een eigen vlag heeft die heel herkenbaar is. Ga vervolgens naar een bos op park toe en laat de teams de vlaggen verstoppen. Vervolgens is het idee dat de teams elkaars vlag proberen op te sporen. Het team dat als eerste bij de vlag van de tegenpartij is aangekomen, heeft gewonnen. Om het spel moeilijker te maken zou je iets van tikkers in het spel kunnen brengen. Deze proberen de kinderen te tikken. Zijn ze getikt, dan moeten ze bijvoorbeeld teruglopen naar en afgesproken punt zodat ze tijd verliezen. Je kunt er op rekenen dat kinderen dit spel heel spannend en avontuurlijk vinden!

Ezeltje prik

Ezeltje prik, waarom ook niet! Je kunt desnoods de ezel vervangen door een hipper figuur. Geblindoekt prikken op een stuk karton zorgt altijd voor enorm veel hilariteit. Degene die het dichtsbij de goede plaats geprikt heeft, wint uiteraard dit onderdeel.

Croquet/pingpong/darten/sjoelen/jeux de boules

Al deze spellen zijn leuk om een competitie van te maken. Darten spreekt voor zich. Iedereen krijgt een aantal beurten en probeert zoveel mogelijk punten te scoren. Hetzelfe geld voor sjoelen. Bij het onderdeel pingpongen kun je een soort van afvalwedstrijd organiseren. Twee kinderen spelen tegen elkaar, de winnaar gaat door, de verliezer ligt eruit.
Croquet is uiteraard een vrij ouderwets spel, maar het is ook uitermate geschikt om te spelen met een groep kinderen. Degene die het eerste door alle poortjes heen is, is de winnaar. Ook jeux de boules is te spelen op deze manier.

Parcours

Stormbanen zijn altijd leuk. Maak een parcours in bijvoorbeeld uw tuin en laat de kinderen dat parcours een voor een doorwerken. De winnaar is degene die de minste tijd nodig heeft om het parcours goed af te leggen. Leuk zijn altijd dingen die heel meegenomen moeten worden door het parcours, zoals bijvoorbeeld een rauw ei.

Quiz

Quizen zijn ook altijd leuk. Stel vragen, beeld dingen uit en laat de kinderen raden. Laat ze samenwerken in teams, dat is altijd gezelliger, en het team dat het meeste goed heeft, is de winnaar van dit onderdeel.

Puntentelling en prijzen voor het spellencircuit

Door te doen aan een puntentelling maak je het spellencircuit spannender voor de kinderen. Iedereen wil natuurlijk winnen! Zorg er daarom voor dat je voor iedereen een prijsje hebt. Zon prijs hoeft niet groot te zijn, een zakje snoep zal elk kind al gelukkig maken! Om toch onderscheid te maken tussen de winnaar en de rest kun je van papier medailles maken en die aan het snoepzakje bevestigen. Zo voelt de winnaar zich een winnaar en zorg je ervoor dat de rest van de kinderen ook gelukkig is omdat ook zij een prijs gekregen hebben.
Gerelateerde artikelen
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
10 goedkope ideeën voor een kinderfeestje!Het kan soms heel lastig zijn het geschikte idee te vinden voor een kinderfeestje voor uw kind. Het ene is te duur, het…
Kinderfeestjes, binnen en buitenshuisEr is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien......Het is toch een feest als je kindje jarig is. Een spannende dag…
Originele kinderfeestjesOriginele kinderfeestjesTja, zijn ze nog wel origineel te krijgen, de kinderfeestjes? Er is al zoveel en zoveel bedacht, dat het steeds moeilijk…
Kinderfeestjes en laag budgetKinderfeestjes en laag budgetDoor de financiële crisis komen er steeds meer gezinnen in de problemen. Vaak merken ouders met kinderen dat er niet ste…

Reageer op het artikel "Kinderfeestje: spellencircuit met prijzen"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!