InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Dierensporen-quiz in stadstuin met foto's

Dierensporen-quiz in stadstuin met foto's

Dierensporen-quiz in stadstuin met foto's Op safari in uw stadstuin om te speuren naar dierensporen, als een safari naar Afrika er niet in zit... U maakt met behulp van onderstaande tips en foto's een dierensporenquiz. Gemakkelijk en moeilijk te raden sporen, die u met uw digitale camera heeft gemaakt. Beeld ze af op uw tablet of tv. Want niet al die sporen van dieren zijn tegelijkertijd te vinden in uw stadstuintje. Dus vergt uw fotoquiz tijdige voorbereiding, tijd en energie. Maar dan heeft u ook een originele quiz. Een fotoquiz waardoor u en bijvoorbeeld uw kinderen beter leren kijken en samen plezier van hebben!

Speuren naar sporen met foto's

Een quiz over dierensporen in uw doorsnee stadstuin. Vallen daar bijzondere sporen van beesten te zien? Onbekende sporen? Dat gaatje in de grond? Hoe komt dat daar? En waarom daar?

Educatieve en avontuurlijke fotoquiz

Een quiz is een spel. Maar kan tegelijkertijd een speelse vorm van natuureducatie zijn. En als u op een verjaardagsfeestje kinderen echt laat zoeken naar sporen van dieren, dan wordt het ook nog eens avontuurlijk. Alleen het lastige is, maar tegelijkertijd ook het leuke: de sporen kunt u niet 'regelen'. U kunt niet van te voren bedenken en plannen dat u op het feest van uw dochter of zoon de sporen van een spin in uw tuin hebt. Wel is die kans groter als uw zoontje of dochtertje in de herfst jarig is...

Wel kunt u bij droog weer de foto's met de dierensporen verdekt ophangen, neerleggen in uw tuin. Of, als het vochtig weer is, lamineer de foto's, maak er met een perforator gaatjes in en hang ze met een lintje of touwtje in de tuin. Geef uw kleine gasten eventueel een vergrootglas mee...of een speelgoed-verrekijker, de jarige met tropenhelm op. Dan wordt het een nog spannender spel.

In stadstuin op jacht met de digitale camera

Deze fotoquiz moet u voorbereiden. Misschien wel gedurende een heel jaar! Dat wil niet zeggen dat het u heel veel tijd hoeft te kosten. U wipt af en toe met uw digitale camera de tuin in. U speurt naar dierensporen, waar u normaal misschien niet op let.
Of waar u verstoord overheen stapt: vogelpoep... Of wegvaagt: spinnenwebben. Of een beetje beteuterd bij staat te kijken: het
uit een nest gevallen vogeleitje. Hé, een gaatje in de grond. Wat is dat?

Dierensporenquiz maken

Verzamel een aantal foto's, nummer ze eventueel en noteer welke dierensporen u gevonden heeft. Zet uw foto's met een USB-stick over op uw laptop of pc. Of op uw tablet. Als u nog een analoge camera heeft kunt u ze natuurlijk ook af laten drukken. Ook kunt u prints (laten) maken van uw digitale foto's. Het voordeel van projectie op uw televisie is dat alle deelnemers aan de quiz de foto's van de dierensporen uit uw tuin tegelijkertijd kunnen zien. U kunt ook deze voorbeeldquiz gebruiken, als u dan maar de antwoorden buiten beeld houdt!

Dierensporenquiz

Als u een quiz houdt, begin dan nooit met de moeilijkste vraag. Dat werkt ontmoedigend. Zeker voor kinderen en dementerende ouderen of andere kwetsbare deelnemersgroepen.

Quizvragen

Foto nummer 1:
Welk dier liet dit 'spoor' na?

Foto nummer 2:
Welk beestje heeft deze gaten in dit blad geknaagd?

Foto nummer 3:
Welk vliegend diertje maakt dit mooie ronde gaatje in de zanderige grond?

Foto nummer 4:
Welk beest heeft dit glinsterende spoor achtergelaten?

Foto nummer 5:
Welk dier was hier aan het werk?

Foto nummer 6:
Welk diertje maakt deze gaatjes tussen de tegels en laat uitgegraven zand achter?

Foto nummer 7:
Wie liepen hier op hun blote poten?

Foto nummer 8:
Welke dierensoort zou dit spoor kunnen deponeren...?

NB: de antwoorden op de vragen bij de foto's van de dierensporen vindt u helemaal onderin!

Quizprijzen

U kunt de deelnemers aan de quiz een prijsje geven. Het is leuk, als u een prijs wilt uitreiken, als het prijsje past bij de quiz die u met de kinderen / deelnemers heeft gespeeld. In dit geval zou u kunnen denken aan:
  • speelgoed-verrekijker
  • vergrootglas / loep-potje
  • zoekkaart met dierensporen (IVN)
  • fop-spin uit feestartikelenzaak
  • potje bijenhoning
  • doosje eieren/eitjes

Quiz uitbreiden

U kunt na deze diersporenquiz altijd nog een vragenquiz houden over de dieren van wie de deelnemers sporen hebben gevonden.

Veel plezier, samen met de andere speurneuzen!

Antwoorden dierensporenquiz

  1. Vogelei
  2. Slak
  3. Graafbij
  4. Slak
  5. Spin
  6. Mier
  7. Vogels
  8. Vogel
Gerelateerde artikelen
Quiz: spreekwoorden raden van foto'sQuiz: spreekwoorden raden van foto'sEen quiz waarin de deelnemers spreekwoorden moeten raden aan de hand van foto's. Voor kinderen, volwassenen, tweede taal…
Spelbespreking: Buzz! Master QuizSpelshowgastheer Buzz is een van de bekendste virtuele quizmasters ooit. Het grappige, soms wat ergerlijke, ventje prese…
GTST Quiz App - Test je kennis over GTSTGTST Quiz App - Test je kennis over GTSTDe razend populaire soap Goede Tijden, Slechte Tijden heeft nu zijn eigen app. De GTST quiz app. In de app kunnen gebrui…
Hot Potatoes alles behalve hete aardappels (quiz)Hot Potatoes alles behalve hete aardappels (quiz)Het gratis software programma Hot Potatoes is echt hot voor wie graag een spelletje speelt. Vooral in het onderwijs word…
Bronnen en referenties
  • Graafbij: http://www.wildebijen.nl/vosjebij.html

Reageer op het artikel "Dierensporen-quiz in stadstuin met foto's"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 25-05-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!