Machiavelli: Spelregels (Basisspel + uitbreiding)
Machiavelli is een kaartspel van 999games, bedacht door Bruno Faidutti. Leeftijd: +10 Aantal spelers: 2-7 (Met uitbreiding 2-8) Duur: +- 60 min
Doel van het spel
Elke speler probeert een zo sterk mogelijke stad te bouwen. Dit kan door 8 bouwkaarten uit hun hand neer te leggen met geld dat men verkrijgt doorheen het spel.
Voorbereiding
Vooraleer we beginnen met het spel krijgt elke speler 2 goudstukken en 4 bouwkaarten. De oudste speler krijgt de koningskaart/houten koning, en mag beginnen met het kiezen van een karakter. Het kiezen van de karakters hangt af van het aantal spelers.
Spelverloop 4-7 spelers
De koning schudt de karakterkaarten en er leg een aantal open op tafel.
- 4 spelers -> 2 open kaarten
- 5 spelers -> 1 open kaart
- 6-7 spelers -> 0 open kaarten
Als de koning bij de open kaarten zit, moet deze terug in de stapel gestoken worden, en wordt er een nieuwe open kaart gelegd.
Na het wegleggen van de open kaarten kijkt hij naar de onderste kaart van de stapel, en legt deze gedekt op tafel. Hierna kiest hij een karakter uit, en geeft de rest van de stapel door met de klok mee. De volgende speler kiest nu een karakter en geeft opnieuw de stapel door. Doe dit totdat elke speler 1 karakterkaart heeft.
Wanneer elke speler een karakter in zijn bezit heeft, kan de koning beginnen met het oproepen van de karakters. Dit gaat volgens de volgorde van het cijfer links bovenaan op de kaart. Wanneer jouw karakter wordt opgeroepen ben je aan de beurt. Tijdens je beurt kan je het volgende doen:
- 2 goudstukken nemen of 2 bouwkaarten nemen waarvan je 1 terug onder de stapel legt
- 1 gebouw bouwen. Hiervoor moet je het aantal goudstukken betalen die op de gebouwenkaart staan
- De eigenschap van uw karakter gebruiken. Deze eigenschappen worden verder in de spelregels uitgelegd
Wanneer alle karakter aan de beurt zijn geweest is de ronde gedaan. De speler die tijdens het spel de koning was, krijgt nu de koningskaart/houten koning, en mag opnieuw beginnen met het kiezen van een karakter.
Het spel is definitief gedaan wanneer de ronde afgelopen is waarin een speler 8 gebouwen heeft gebouwd. Hierna wordt de score opgeteld. De speler die het meeste punten heeft wint het spel.
De punten optellen gaat als volgt:
- Tel alle waarden van de gebouwenkaarten op
- De speler die als eerste 8 gebouwen heeft gebouwd krijgt 4 bonuspunten
- De speler die van elk soort gebouw (Paars, Commercieel, Koninklijk, Militair, Kerkelijk) minstens een gebouw heeft krijgt 3 bonus punten
- De speler die op het einde van de laatste ronde ook 8 gebouwen heeft, maar niet als eerste, krijgt 2 bonuspunten
Spelverloop indien er 2, 3 of 8 spelers meespelen
Spelverloop 2 spelers
De koning schudt de karakterkaarten, bekijkt de bovenste kaart en legt deze gedekt op tafel. Hierna kies hij zelf een karakter en geeft de stapel door aan de andere speler. Deze kiest een karakter en legt er ook een gedekt op de tafel. Daarna geeft hij de kaarten terug aan de koning en deze kies opnieuw een kaart en legt er een gedekt op tafel. De koning geeft de laatste twee kaarten terug door en de andere speler mag hieruit nog een kiezen en de andere afgedekt op tafel leggen.Elke speler heeft nu 2 karakterkaarten
Vanaf nu verloopt het spel net zoals bij 4-7 spelers.
Spelverloop 3 spelers
De koning schudt de karakterkaarten, bekijkt de bovenste kaart en legt deze gedekt op tafel. Hierna kies hij zelf een karakter en geeft de stapel door aan de volgende speler. Deze kiest een karakterkaart en geeft de stapel door aan de volgende speler. Deze kiest een karakterkaart en geeft de stapel terug aan de koning. Herhaal dit nogmaals totdat elke speler twee karakterkaarten heeft.
Vanaf nu verloopt het spel net zoals bij 4-7 spelers.
Spelverloop 4-8 spelers (Uitbreiding)
Indien er 5 of meer speler zijn, mogen de koningin of de kunstenaar toegevoegd worden. Daarna schudt de koning de karakterkaarten en legt er een aantal open op tafel.
- 4 spelers -> 3 open kaarten
- 5 spelers -> 2 open kaarten
- 6 spelers -> 1 open kaart
- 7-8 spelers -> 0 open kaarten
Als de koning bij de open kaarten zit, moet deze terug in de stapel gestoken worden, en wordt er een nieuwe open kaart gelegd.
Vanaf nu verloopt het spel net zoals bij 4-7 spelers.
Karaktereigenschappen
1. Moordenaar
De moordenaar mag een karakter naar keuze vermoorden. Het gekozen karakter slaat in stilte zijn beurt over.
1. Heks (Uitbreiding)
De heks mag in haar beurt een karakter beheksen. Dit wil zeggen dat ze de karaktereigenschappen en de beurt van het behekste karakter overneemt. Wanneer de heks de Koning behekst, krijgt deze na de ronde de koningskaart/houten koning.
2. Dief
De dief mag doorheen het spel een ander karakter bestelen (uitgezonderd de heks en haar slachtoffer of de moordenaar en zijn slachtoffer). Het bestolen karakter moet zijn geld niet meteen afgeven, maar op het einde van de ronde.
2. Belastinginner (Uitbreiding)
De belastinginner krijgt van elke speler, die minstens éen gebouw gebouwd heeft, een goudstuk. Degene die wel gebouwen hebben, maar geen goud, hebben geluk.
3. Magiër
De magiër mag zijn handkaarten (ook al heeft hij er geen) omruilen met de handkaarten van een ander karakter, of hij mag zijn handkaarten afleggen, en een gelijk aantal bouwkaarten terugnemen van de stapel.
3. Bezweerder (Uitbreiding)
De bezweerder mag een ander karakter zijn handkaarten bekijken, er éen uitnemen, en hij mag dit ook direct bouwen indien hij genoeg geld heeft. Het bouwen behoort niet bij zijn beurt, maar bij zijn karaktereigenschap. Hierdoor mag hij nog een gebouw bouwen in zijn ronde.
4. Koning
Krijgt de koningskaart/houten koning en overloopt de karakters. De koning ontvangt een extra goudstuk voor elk Koninklijk gebouw in zijn stad. Wanneer een koning afgelegd of vermoord is, blijft de huidige koning in zijn ambt.
4. Intrigant (Uitbreiding)
De intrigant krijgt van elke Koninklijk gebouw in zijn stad een extra goudstuk. Op het moment dat de intrigant wordt opgeroepen, moet hij de koningskaar/houten koning aan een speler naar keuze geven (Niet aan de huidige koning of aan zichzelf).
5. Prediker
De prediker ontvangt van elk Kerkelijk gebouw in zijn stad een extra goudstuk. De gebouwen van de prediker mogen niet vernield worden door de Condottière.
5. Aflaatprediker (Uitbreiding)
De aflaatprediker ontvangt van elk Kerkelijk gebouw in zijn stad een extra goudstuk. De rijkste speler (indien hij dit niet zelf is) moet een goudstuk afgeven aan de aflaatprediker.
6. Koopman
De koopman ontvangt van elk commercieel gebouw in zijn stad een extra goudstuk. Hij mag ook een extra goudstuk nemen in zijn beurt.
6. Alchemist (Uitbreiding)
De alchemist krijgt al het geld dat hij uitgeeft aan gebouwen terug aan het einde van zijn beurt. Het gene dat hij op een andere manier kwijtraakt (bijvoorbeeld door de dief), krijgt hij niet terug. Het geld dat hij terugkrijgt is beschermt tegen de belastingsinner.
7. Bouwmeester
De bouwmeester mag twee extra bouwkaarten nemen, en tot drie gebouwen bouwen in zijn beurt. Hij kan dus als enige karakter in het spel eindigen met een stad die bestaat uit meer dan acht gebouwen.
7. Veroveraar (Uitbreiding)
De veroveraar mag ofwel 4 goudstukken ofwel 4 bouwkaarten extra nemen. Hij mag echter niet bouwen in zijn beurt.
8. Condottière
De condottère ontvangt van elk militair gebouw in zijn stad een extra goudstuk. Hij mag in zijn beurt een gebouw vernietigen van een karakter. Hiervoor moet hij éen goudstuk minder betalen dan de eigenaar van het gebouw betaald heeft om dit te vernietigen.
8. Diplomaat (Uitbreiding)
De diplomaat ontvangt van elk militair gebouw in zijn stad een extra goudstuk. Hij mag éen gebouw van zijn stad omwisselen met een ander karakter. Is zijn gebouw goedkoper dan het gekozen karakter, dan moet hij het verschil bijpassen in goudstukken. De diplomaat mag echter niet kiezen voor de wachttoren, of een gebouw van de prediker. De functie van het kerkhof vervalt ook wanneer de diplomaat in het spel is.
9. Kunstenaar (Uitbreiding - Enkel toevoegen indien er 5 of meer spelers zijn)
De kunstenaar mag in zijn beurt een gebouw verfraaien. Dit doet hij door een goudstuk op een gebouw te plaatsen. Hierdoor stijgt de waarde van het gebouw met maximaal 1 goudstuk.
9. Koningin (Uitbreiding - Enkel toevoegen indien er 5 of meer spelers zijn)
Wanneer de koningin in haar beurt naast de speler met de houten koning zit, krijgt ze 3 goudstukken extra, ook als ze vermoord is.