InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Wat is beybladen en waar komt het vandaan?

Wat is beybladen en waar komt het vandaan?

Bij de kinderen onder ons is een beyblade wel bekend, maar als leraar of ouder is het soms heel moeilijk om telkens mee te zijn in al die rages die de revue passeren. Beyblade was oorspronkelijk een manga (of Japans stripverhaal), maar is intussen uitgegroeid tot een populair spel bij de jongeren onder ons.

Oorsprong en doel van het spel

De Japanse Takao Aoki was in 1999 de bedenker van de manga 'Beyblade'. In dit stripverhaal spelen verschillende groepen kinderen met plastic tollen. Ze vormen teams en proberen wereldkampioen Beyblade te worden. De bedoeling van het spel is om de tol van de tegenstander te doen stoppen met draaien of uit de arena te krijgen.

Speelgoedserie en anime

Omdat de manga zo'n succes kende, maakte men de tollen ook in het echt. Zo konden kinderen het spel zelf uitproberen. Daarna maakte men ook van de manga een anime en dat is een Japanse teken- of animatiefilm.

Vijf animeseries

In totaal zijn er nu al vijf series van Beyblade gemaakt. In het begin hield men nog vast aan de personages uit de manga, maar daar is stilaan verandering in gekomen. Hieronder vind je de vijf series op een rijtje.
  1. Beyblade (In deze serie doen de Bladebreakers een eerste gooi naar het wereldkampioenschap)
  2. Beyblade V-Force
  3. Beyblade G-Revolution
  4. Beyblade Metal Fusion
  5. Beyblade METAL MASTERS

Videogames en film

Intussen zijn er zelfs al videospelletjes en een film rond Beyblade gemaakt. Zo zijn er spelletjes voor de PlayStation en de Game Boy. De film heette Beyblade: The Movie - Fierce Battle die in 2004 verscheen.

WK Beybladen

Omdat het spelletje over heel de wereld zo populair is, worden er ook echt wereldkampioenschappen georganiseerd. Zo vindt dit in 2012 plaats in Canada. De kinderen (of volwassenen) die hieraan willen meedoen, moeten vooral hun armspieren trainen. Je hebt dan ook heel wat kracht nodig om je tegenstander uit het spel te knikkeren. Een tweede factor die belangrijk is binnen deze discipline is een gave waarbij je juist kan beslissen welke tol je op welk moment moet gebruiken. Er bestaan immers heel wat verschillende soorten Beyblades. Naast kracht en een gave is er zoals in elke sport natuurlijk ook een portie geluk nodig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nieuwsblad.be

Reageer op het artikel "Wat is beybladen en waar komt het vandaan?"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 22-03-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!