InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Kapla en BBlocks: plankjes stapelen tot prachtige bouwwerken

Kapla en BBlocks: plankjes stapelen tot prachtige bouwwerken

Kapla en BBlocks: plankjes stapelen tot prachtige bouwwerken Kapla is educatief, milieuvriendelijk speelgoed, tevens stimuleert het de fantasie en het ruimtelijk inzicht. Veel kinderen vinden het heerlijk om iets te bouwen, natuurlijk mogen volwassenen ook aan deze plankjes komen. Kapla kun je onder andere combineren met BBlocks, nieuw zijn de BBlocks knikkerbaan en knikkerblokken.

Inhoud artikel

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Het ontstaan van Kapla

Tom van der Bruggen vond Kapla uit toen hij op zoek ging naar een jeugddroom. Hij verhuisde van Nederland naar Frankrijk, kocht een vervallen boerderij en bouwde dit uit tot een soort kasteel. Het concept van Kapla is een gevolg van de ervaringen die Tom opdeed tijdens het bouwen/verbouwen. Kapla: kleine, rechthoekige plankjes in één afmeting, in zeven verschillende kleuren. Afmetingen: 11,2 x 2,4 x 0,8 (lengte x breedte x hoogte).

Waarom heet Kapla Kapla?

De woorden Kabouter plankjes liggen ten grondslag aan de naam: Ka(bouter) pla(nkjes).

Uit welk hout is Kapla ‘gesneden’?

Voor Kapla wordt uitsluitend honderd procent natuurlijk grenenhout gebruikt uit officieel gegarandeerde hernieuwbare bossen in Frankrijk. Kapla is dus milieuvriendelijk.

Wat maakt spelen met Kapla zo leuk?

  • Je kunt bouwen wat je maar wilt, gebruik je fantasie en denk aan gebouwen, dieren, sculpturen.
  • De plankjes zijn glad, zacht en ook zeer belangrijk: splintervrij.
  • Geen lijm nodig, geen schroeven, je hoeft niets in elkaar te klikken.
  • Je kunt de plankjes liggend of staand gebruikten, op de lange en op de korte kant.
  • De blokjes worden op hun plaats gehouden door zwaartekracht en evenwicht.
  • Kapla ontwikkelt belangrijke vaardigheden zoals handigheid, evenwichtzin, concentratie, begrip, ruimtelijk inzicht.
  • Je leert terwijl je scheppend bezig bent (kunst, design, wiskunde, geschiedenis).
  • Veel bouwvormen zijn mogelijk zoals wokkelvormen, asymmetrisch, symmetrisch.
  • Kinderen kunnen alleen spelen of in groepjes.
  • Ook het afbreken van bouwwerken kan leuk zijn voor kinderen en dan weer opnieuw beginnen met bouwen, je bouwt om jezelf te ontwikkelen.
  • Kapla kun je heel gemakkelijk opbergen in een kist, doos of trommel.
  • De plankjes van Kapla kun je nagenoeg overal plaatsen, als de ondergrond maar vlak is.

Kapla voorbeeldboeken

  • Beige/bruin: voor beginnende bouwers, geschikt voor kinderen vanaf drie jaar, in dit boekje vind je vrolijke en eenvoudige dieren.
  • Groen: voor beginnende bouwers, geschikt voor kinderen vanaf drie jaar, veel foto’s en bouwtekeningen van gebouwen.
  • Rood: voor het gemiddelde niveau, geschikt voor kinderen vanaf zes jaar, foto’s met voorbeelden en bouwtekeningen van diverse dieren en gebouwen.
  • Blauw: het hoogste niveau, geschikt voor kinderen vanaf zes jaar, veel foto’s met voorbeelden en bouwtekeningen van diverse dieren en gebouwen.

Kapla en BBlocks

Kapla kun je heel goed combineren met BBlocks. Ook BBlocks zijn houten bouwplankjes waarmee gebouwd kan worden. Deze bouwplankjes zijn geschikt voor kinderen vanaf drie jaar. Je kunt er allerlei bouwwerken van maken, van torens tot bruggen. De verhouding tussen lengte, breedte en dikte: 15:3:1. BBlocks zijn gemaakt van ongelakt grenenhout. Kinderen kunnen BBlocks gemakkelijk opruimen, alle verpakkingen zijn van een formaat dat de blokjes er zo in gedaan kunnen worden, het is geen passen of meten.

Verpakkingen met BBlocks

  • 200 stuks
  • 500 stuks
  • 600 stuks
  • 1000 stuks

Voorbeeldboekjes

Kinderen kunnen hun fantasie gebruiken, maar bij iedere verpakking vind je ook voorbeeldboekjes met vijfentwintig afbeeldingen en bouwtekeningen. Deze helpen een kind op weg.

BBlocks knikkerbaan en knikkerblokken

Deze onderdelen zijn nieuw, je kunt ze gebruiken in combinatie met de bouwplankjes of met bouwplankjes van andere merken. In één doos: twintig banen, zes brugdelen, tien knikkers. Met de knikkerblokken kan een kind nog langere en meer ingewikkelde banen maken.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

De kleuren van BBlocks

Naast de onbewerkte blokjes kun je de bouwblokjes bestellen in:
rood, blauw, geel, groen en oranje.

Verkrijgbaarheid, tentoonstelling, Youtube

Kapla is verkrijgbaar in Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland, België en Japan. In het Louvre’s Museum of Decorative Arts in Parijs is er een tentoonstelling gewijd aan Kapla in het seizoen 1996-1997. Kijk ook eens op Youtube voor mooie bouwwerken.

Mijn mening over Kapla

Wij hebben deze plankjes (twee grote dozen) nu een paar jaar in ons bezit en mijn zoons zijn nog steeds erg enthousiast over dit speelgoed. Ze combineren het met van alles en nog wat, met lego, duplo, GoGo's (poppetjes C1000).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hubelino: In Duplo stijl de mooiste knikkerbaan bouwen!We kennen allemaal Duplo, het Lego voor kleine kinderen. Ook knikkeren hebben wel allemaal weleens gedaan. Hubelino bren…
Eenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlEenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlOnline speelgoed kopen kan erg eenvoudig op de website van Lobbes (www.lobbes.nl). De website biedt een breed en gevarie…
Hoofddorp en CalatravaAan het begin van het jaar 2000 worden door de gemeente Haarlemmermeer, Arcadis en Santiago Calatrava een samenwerkingsv…
Wat doet een welstandscommissie?Een welstandscommissie wordt door de gemeente ingeschakeld om toe te zien op de kwaliteit van de bouw en in hoeverre het…
Hoe hou je Sinterklaas- en Kerstcadeaus betaalbaar?Hoe hou je Sinterklaas- en Kerstcadeaus betaalbaar?De regering gaat bezuinigen en dat heeft invloed op de uitgaven van elk gezin. Veel mensen hebben in deze tijd minder ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Leerwiki.nl
  • www.kapla.com
  • www.bblocks.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Kapla en BBlocks: plankjes stapelen tot prachtige bouwwerken"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!