InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Wat is het leukste en beste speelgoed voor elke leeftijd?

Wat is het leukste en beste speelgoed voor elke leeftijd?

Het is niet altijd gemakkelijk om speelgoed te kiezen dat leuk, populair, veilig en liefst ook verantwoord is. Hetzelfde geldt voor speelgoed cadeau geven voor een verjaardag: Wat kies je voor welke leeftijd? En voor een jongen of meisje? In dit artikel wordt het meest leuke en populaire speelgoed beschreven, zodat jij ideeën opdoet voor als je in de winkel staat om iets voor je zoon, dochter of buurmeisje te kopen. Reken maar dat je dan straks een blij snoetje ziet! Het is niet eenvoudig om goed en toch leuk speelgoed te kiezen voor een kind. Want hoe weet je welk speelgoed kwalitatief goed is of veilig? En hoe weet je wat "in" is bij drie-jarigen? Wat moet je kiezen voor een jongen en wat is nou net weer niet stoer? Per leeftijdscategorie worden hier suggesties gedaan voor speelgoed dat je rustig kunt kopen zonder een hele domme vergissing te maken.

Speelgoed voor de allerkleinsten: Leeftijd van 1 tot 18 maanden

Kleine baby's kunnen nog niet veel. Ze houden van kleur, kunnen dingetjes aanraken en vinden het leuk om nieuwe vormen en geluiden te ontdekken. Voorbeelden van speelgoed items voor de allerkleinsten zijn: Muziekmobieltjes voor boven de wieg, een activity center, knuffels, loophulpjes en rammelaars.

Veilig, leuk en goed en voor zowel jongetjes als meisjes zijn de volgende merken:
  • Fisher-Price en PlaySkool voor activitycenters en rammelaars
  • Teletubbie en Disney voor knuffels
  • Winnie de Poeh en Woezel en Pip voor muziekmobieltjes
  • Chicco babywalker

Speelgoed voor kleine peuters: Leeftijd tussen 18 maanden en 3 jaar

In deze leeftijdcategorie zijn kinderen zelf al veel actiever. Ze lopen en vinden het leuk om zelf te bewegen en op onderzoek uit te gaan. Ze vinden het leuk om eigen uitvoeringen te hebben van waar ze volwassenen mee zien "spelen" zoals een mobiele telefoon, een laptop of een keukentje. Ook beginnen ze met puzzelen en leren.

Goed en verantwoord speelgoed voor deze leeftijdscategorie is al wat meer divers en "ingewikkeld" dan bij de allerjongsten het geval is. Denk bijvoorbeeld aan een speelboerderij, puzzels of een dierenlaptop.

Aanraders voor deze leeftijd zijn:
  • Nijntje puzzels voor kleine kinderen (vanaf 18 maanden)
  • Woezel en Pip laptop of muziek tv
  • Playmobil of Bob de Bouwer om zelf dingen mee te bouwen
  • Little People boerderijdierenset

Speelgoed voor kleuters: Leeftijd tussen 3 en 5 jaar

Op deze leeftijd zie je echt verschil ontstaan tussen wat jongens en meisjes leuk vinden om mee te spelen. Ook gaat er nu al tellen wat populair is. Niet omdat het populair is, maar omdat kinderen dingen beginnen te herkennen van televisie, boekjes of tijdschriften. Je begint te zien dat jongens het leuk vinden om dingen te bouwen of te maken. Ook muziek maken is erg populair bij jongetjes van deze leeftijd. Meisjes hebben vaak een rijke fantasie en spelen daarom graag met creatief speelgoed, barbies of kleurrijke dingen. Ook zie je dikwijls dat meisjes graag met speelgoed spelen dat iets met dieren of de verzorging van dieren te maken heeft.

Aanraders voor jongens van deze leeftijd zijn:
  • Lego, lego en lego: Lego is veilig en biedt veel mogelijkheden om zelf dingen te maken. De vormpjes zijn niet teveel van te voren bepaald en het resultaat hangt dus af van het technisch inzicht van het kind.
  • Drumstel (minder leuk voor de buren)
  • Vtech Kidizoom digitale camera

Aanraders voor meisjes in deze categorie zijn:
  • Disney prinsessejurken om je in te verkleden
  • My Little Pony speelhuis
  • K3 muziek cd's
  • Mega Mindy memospel (traint het geheugen)

Speelgoed voor de iets grotere kinderen: Tussen de 6 en 9 jaar oud

Kinderen beginnen nu echt een eigen identiteit te ontwikkelen en hebben graag een eigen kamer in een bepaald thema. Het speelgoed begint meer complex te worden en wat "in" is begint echt te tellen. Kinderen praten op school over wat de ander thuis heeft gekregen voor zijn of haar verjaardag. Wat er op televisie is vertaalt zich vaak in speelgoed.

Series zoals Het Huis Anubis zijn enorm populair. En dat zie je dus meteen terug in de grote hoeveelheid speelgoed, die er over deze serie terug te vinden is in de winkels. Wanneer het kind zo'n serie op televisie volgt is het altijd goed wanneer je een gimmick meeneemt die iets met de serie te maken heeft.

Tips voor de jonge dames zijn:
  • Huis Anubis: Rijk der Schimmen (bordspel) (in 2007 kreeg dit spel de prijs voor Beste Speelgoed van het Jaar)
  • Barbie (alles van Barbie; poppen, kleertjes en huizen)
  • Moxie Girlz Airbrush Modegalerie (simulatie opmaken, aankleden, kapper)
  • Disney Princess Dekbed overtrek (leuk voor in de kinderkamer)

Tips voor de jongens kunnen zijn:
  • Lego piratenschip
  • Bakugan (strategisch spel, erg populair!)
  • Carrera formule 1 racebaan
  • Bakugan dekbedovertrek

Speelgoed voor de echt grote kinderen: Van 9 tot 12 jaar

De meeste kinderen zullen zichzelf hier al geen kinderen meer vinden en zijn erg gevoelig (in negatieve zin) voor speelgoed dat ze als kinderachtig zien. Je ziet hier vaak de interesse van jongens en meisjes weer iets dichter naar elkaar toebewegen. Wat "in" is of populair gaat nog meer tellen dan bij de jongere kinderen. De interesse richt zich nu sterk op computers, videogames, muziek en meer ingewikkelde bordspelen.

Deze leeftijd is het meest moeilijk blij te maken, want wat ze leuk vinden hangt inmiddels ook erg af van hun persoonlijke interesse en die van hun leeftijdgenootjes. Wat vriendjes en vriendinnetjes waarderen is erg belangrijk op deze leeftijd. Kijk dus goed naar de persoonlijkheid en omgeving van het kind in kwestie voordat je een keuze maakt uit de volgende suggesties:

  • Wetenschapsspel: Scheikundig laboratorium of Het menselijk lichaam
  • Radiografisch bestuurbare helicopter (Silverlit)
  • MP3-speler of mobiele telefoon
  • Big Brain academy (bordspel)
  • Kolonisten van Katan (bordspel)
  • Pokerspel (en mat)
  • Trvial Pursuit
  • Sims of Singstar (platformafhankelijk) als videogame voor meisjes
  • Brothers in Arms of Fifa (platformafhankelijk) als videogames voor de jongens
Gerelateerde artikelen
Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen is vaak erg gemakkelijk en soms nog voordelig ook. Maar waar vind je een groot assortiment speelg…
Hoe kies je goed en veilig speelgoed?Speelgoed moet uiteraard prettig zijn om mee te spelen. De veiligheid van speelgoed is echter minstens even belangrijk e…
Leuke cadeaus voor baby's en peutersNiets is zo leuk als je baby of peuter verrassen met een mooi cadeau; bijvoorbeeld voor de verjaardag. Maar wat is gesch…
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…

Reageer op het artikel "Wat is het leukste en beste speelgoed voor elke leeftijd?"

Reactie

Nelly Homan, 08-01-2013 15:17 #1
Handig zo'n infomatieve tekst met tips om te bepalen waar je kind aan toe is. Maar ik mis hier wel het duurzame speelgoed van hout, of poppen van stof, waarbij kinderen zelf hun fantasie de vrije loop kunnen laten. Dit kan speelgoed van diverse merken zijn. Er hoeft niet persé een bekend merk aan speelgoed te hangen om te garanderen dat het goed is. Kijk daarom ook eens bij een speelgoed Speciaalzaak bij jou in de buurt, waar veel mooi en duurzaam speelgoed te vinden is dat niet wordt ondersteund door reclame op tv, maar waar je kind (en jijzelf) heel blij van wordt!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Reacties: 1
Schrijf mee!