InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Zoomer: hoe goed is deze speelgoed robothond voor kinderen?

Zoomer: hoe goed is deze speelgoed robothond voor kinderen?

Zoomer is een interactieve high-tech dalmatiër. Dat klinkt bijzonder en eigenlijk is het dat ook wel. Het is een robot hondje dat bedoeld is als speelgoed voor kinderen. Het beestje kan zichzelf voortbewegen en je kunt het een hele serie commando's en trucjes leren. Is dit nieuwe type speelgoed ook iets voor jouw kind of lijkt het meer dan het is? De doelgroep voor Zoomer zijn kinderen van vijf tot ongeveer twaalf jaar. De hond kan zelf rondrijden en je kunt hem allerlei trucjes leren. Dat laatste moet je letterlijk opvatten. Je zult het robotje echt moeten trainen, zodat het leert luisteren naar jouw stem en de commando's die je geeft. Dat is ook meteen een deel van de charme van het speelgoed. Het krijgt een persoonlijk tintje en je moet zelf iets doen om een en ander te bereiken. Net als een echte puppy zal het in het begin je commando's niet bergrijpen, maar na verloop van tijd zal dat steeds beter gaan.

Een innovatief speelgoed

Het hondje is ongeveer 22 centimeter hoog en is wit/zwart gekleurd. In de Verenigde Staten heeft het de prijs voor meest innovatief speelgoed gekregen. Ondertussen zijn er ook al nieuwe versies van op komst. Je kunt dan onder meer kiezen voor andere designs. De nieuwe versies kennen ook meer commando's. Bovendien reageren ze ook op elkaar. Daarmee hoopt de fabrikant natuurlijk meerdere exemplaren te kunnen verkopen.

Helaas, zijn deze modellen in Nederland nog niet beschikbaar, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd.

In Nederland zijn deze nieuwe versies, de Zoomers 2.0, nog niet verkrijgbaar. De eerste versie nu wel en die moet hier zo'n 80 euro kosten. De versie die in Nederland verkocht wordt begrijpt Nederlands, Duits en Italiaans. Vanwege deze taalafhankelijkheid is het niet aan te raden een Zoomer uit het buitenland te halen. Als je niet uitkijkt heb je een stuk speelgoed waar je kinderen niet mee uit de voeten kunnen.

Wat kan Zoomer allemaal?

Het robothondje heeft een hele serie functies. In de eerste plaats luistert het naar je stem. Je kunt dus net als met een echte hond tegen hem praten en hem zo kunstjes laten doen. Zoomer kan net als een hond een poot geven, zitten, liggen, rollen en je volgen. Je kunt hem ook op commando laten slapen of een plasje laten doen. In totaal kan het robotje meer dan dertig verschillende commando's leren onderscheiden. Daarnaast kan het beestje blaffen en andere geluiden maken, om je iets duidelijk te maken.

Opladen van Zoomer

In de speelgoedhond zit een oplaadbare batterij. Deze kun je opladen door de hond aan te sluiten via de bijgeleverde USB kabel. Omdat de hond veel functionaliteit bevat, is de batterij redelijk snel leeg. Ongeveer na twintig minuten gebruik. Daarna kost het ongeveer een uur om hem weer volledig op te laden. Dat is wel een nadeel. Met name wanneer je bedenkt dat het kinderspeelgoed is. Voor veel kinderen zal dat even wennen zijn. Vooral wanneer ze hem nog maar net hebben.

Daarbij wordt in de instructies gezegd dat je de hond eerst een minuut of vijftien moet laten afkoelen na gebruik, voordat je hem weer gaat opladen. Dat is natuurlijk erg vervelend. Op die manier kun je dat de meeste kinderen niet zelf laten doen.

Hoe lang blijft het interessant

Met speelgoed is het vaak lastig te zeggen hoe lang kinderen er interesse in zullen houden. Dit hangt natuurlijk ook erg af van de leeftijd en het karakter van het kind. Zoomer heeft best een aantal leuke functies. Mede doordat je het robotje nog moet trainen, kost het de nodige tijd voordat je alles gezien hebt, dat er mee mogelijk is. Tegelijkertijd is er het risico dat kinderen hun interesse erin verliezen, wanneer ze eenmaal alles gezien hebben. Om het robotje iets nieuws te leren, kost wel enige tijd en doorzettingsvermogen. Niet alle kinderen zullen dat kunnen opbrengen.

Conclusie

In veel opzichten is Zoomer een erg leuk en vernieuwend stuk speelgoed. Het lijkt waarschijnlijk dat de eerste stap is in een nieuwe generatie speelgoed: robots voor kinderen. De potentie is duidelijk: er is van alles mogelijk. Er zitten best wat functies in het robotje en ook kwalitatief is het geheel degelijk afgewerkt. Zoals gezien kleven er wel wat nadelen aan het robothondje, zoals het genoemde opladen. Het grootste struikelblok is de prijs. Een prijs van tachtig tot honderd euro is niet niks. Je zult dus moeten afwegen of je kind een dergelijk speelgoed voldoende interessant zal (blijven) vinden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Manniel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hondentraining Train je hond met handsignalenHondentraining Train je hond met handsignalenAls je de hond commando’s gaat leren, kun je hem gelijktijdig leren hoe op je gebaren te reageren. Het aanleren van mond…
Hond en kind: een combinatie met een handleidingHonden en kinderen kunnen een fantastische combinatie vormen. Sterker nog, er bestaat wetenschappelijk bewijs dat het go…
Verlatingsangst bij de hondVerlatingsangst bij de hondEen veelvoorkomend probleem bij de hond is verlatingsangst. Vele hondeneigenaren merken dit probleem soms niet eens op.…
Leer uw hond spelenderwijs apporterenLeer uw hond spelenderwijs apporterenHonden vinden het apporteren leuk om te doen. Honden leren graag iets van hun baas. Als ze weten hoe ze dat kunnen doen,…
Bronnen en referenties
  • http://www.bartsmit.com/nl/bsnl/zoomer-functiehond
  • http://www.amazon.com/Zoomer-6024488-Interactive-Puppy/dp/B00IQ47B36/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1414939210&sr=8-1&keywords=zoomer
  • http://www.intertoys.nl/acties/

Reageer op het artikel "Zoomer: hoe goed is deze speelgoed robothond voor kinderen?"

Reacties

Piepeling, 07-04-2016 18:09 #2
Het ontneemt het kind elke notie van fantasie en creativiteit. Ze zijn het na 10 minuten beu.

Bert, 22-01-2015 22:18 #1
Hoed goed is deze robot hond niet. Hij valt me zwaar tegen en het lijkt alsof wij een maandagmorgen exemplaar hebben. Volgens mijn technische kennis doen bepaalde sensoren het niet. De blauwe ledjes voor zie ik ook niet branden, wat wel bij een filmpje op YouTube het geval is. Belachelijk dat er geen laad adapter bij zit, wat kost dat zo'n Chinees nou qua productie. Slecht ook is dat ze waarschuwen om niet gelijk naar de winkel te lopen als er iets is, maar als je contact opneem per e-mail begrijpen ze het niet en komt er een standaard verhaal uitrollen. Als je ze belt en voor de optie Nederlands kiest krijg je een Engels sprekend persoon aan de lijn die geen woord Nederlands verstaat. Ga technische details maar eens uitleggen in het Engels. Mensen niet doen en bedenk je een paar keer.

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 02-11-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Reacties: 2
Schrijf mee!