Wat is First Pilot View (FPV) en hoe werkt het?
FPV staat voor: First Pilot View. Met FPV kan je door middel van een onboard videocamera, zend- en ontvanger module en een videobril live de beelden zien die de camera maakt. De bedoeling is om de camera te monteren op een radiogestuurde helikopter, vliegtuig of auto. Dit geeft u echt het gevoel of u zelf in het vliegtuig of voertuig zit! In dit artikel wordt uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat.
De verschillende onderdelen van een FPV systeem
- on board video camera
- zendmodule
- ontvanger module
- videobril of LCD monitor
- voeding
- radio gestuurd vliegtuig, heli of auto met bijhorende zender en ontvanger
Hoe werkt een FPV systeem
De camera wordt aangesloten op een zendmodule, die samen gevoed worden door een batterij. Dit geheel is gemonteerd op een radio gestuurde heli, vliegtuig of auto. Jijzelf draagt de videobril waarin een ontvanger module en een batterij zit. De live beelden worden tijdens het vliegen of rijden rechtstreeks van de zend- naar de ontvanger module gestuurd. Aangezien de ontvanger module de gegevens naar de videolenzen doorstuurt, zie jij rechtstreeks de camerabeelden. Zoals reeds eerder gezegd wordt dit systeem gebruikt op radio gestuurde auto's, vliegtuigen, heli's, boten,... Dit gaat dus voornamelijk over de hobby. Het systeem wordt ook gebruikt bij luchtfotografie, bij politie en legerdiensten, om aan spionage te doen: verkennen of bewaken van een onveilige omgeving, besturing van een robot die explosieven onschadelijk maakt, ...
De totale prijs
Wie zich dergelijk systeem wil aanschaffen mag al snel een mooi bedrag neertellen. Voor de hele set betaal je €250 tot zelfs €400, afhankelijk van de gewenste beeldkwaliteit en het zendbereik. De mogelijkheid bestaat ook om alles apart aan te schaffen en de set dus naar eigen wensen samen te stellen. Een groot voordeel is als je zelf wat handig bent met elektronica. Zo kan je bijvoorbeeld telemetrie toepassen, je ziet dan bepaalde waarden door je bril, bijvoorbeeld: spanning van de batterij, zendbereik, vlieghoogte, buitentemperatuur, richting, coördinaten, snelheid, ... Ook kan je in plaats van een videobril een klein LCD scherm gebruiken om de kosten te drukken. Het is wel belangrijk om steeds voor kwalitatieve producten te kiezen, zodat de kans op storing of signaalverlies minimaal wordt.
Is een zendvergunning nodig?
Als amateur heb je geen zendvergunning nodig, bedrijven daarentegen wel. Houd er rekening mee dat je je als amateur aan bepaalde regels moet houden. Je moet beschikken over de vereiste technische kennis en beperkingen van het systeem. Voorzie je vliegtuig of heli van je naam, adres en telefoonnummer, zo kunnen mensen je bereiken als ze jouw verloren toestel teruggevonden hebben. Zorg voor een spotter, dit is een tweede persoon die naast jou staat en het toestel steeds in het oog houdt. Gebruik FPV enkel op een open vlakte, bijvoorbeeld weide waar je de toestemming hebt van de boer, kortom plaatsen waar je niemand hindert. Respecteer steeds de maximale hoogtes voor radio gestuurde vliegtuigen.
Richtlijnen voor FPV
- Startgewicht niet groter dan 2.5kg
- Vliegen binnen een straal van 2km
- Vliegen op maximaal 300m hoogte
- OSD met alarm voor hoogte, richting, batt conditie e.d. verplicht
- Model in contrasterende bij voorkeur fluoriserende kleuren
- Geen nitro, alleen elektrisch
- Minimale afstand t.o.v. 1:1 vliegvelden is 5km
Lees verder