Toneelspelen een leuke hobby voor jong en oud

Bij het toneelspelen kunt u zich helemaal inleven in een rol, schaamteloos oefenen en samenwerken om een goed toneelstuk neer te zetten voor een publiek. Toneelspelen is geschikt voor iedereen en zorgt dat het dagelijkse leven even vergeten word. In dit artikel leest u alles over toneelspelen.

Wat is het

Toneelspelen is min of meer het vermaken van publiek dankzij theatervoorstellingen. Als toneelspeler krijgt men een bepaalde rol aangeboden en om op te treden zal de toneelspeler wel eventuele teksten uit zijn hoofd moeten leren. Echter gaat het niet alleen om de tekst die men kan opdragen men moet de rol als het ware zijn net als acteurs moet men echt een personage neerzetten die geloofwaardig overkomt.

Voor wie?

Het verschilt per vereniging wat de leeftijdsgrens is, vaak is het wel gewenst als er teksten geleerd kunnen worden. Vaak proberen ze wel mensen van verschillende leeftijden te zoeken zodat het makkelijker word om rollen te verdelen. Er zijn ook verenigingen waar groepen zijn speciaal voor kinderen, kinderen leren op het toneel om goed samen te werken en dat ze zichzelf mogen zijn. Het is erg goed voor de ontwikkeling van kinderen en om pesten tegen te gaan, ze zijn daar namelijk allemaal gelijk aangezien ze rollen toegewezen krijgen of allemaal de gekke oefeningen uitvoeren.

Waarom?

Toneelspelen is meer dan alleen een leuke hobby en wel om de volgende punten:
  • je communiceert met mensen
  • je speelt voor mensen
  • je zorgt voor amusement
  • je word zelfverzekerder
  • je kunt je energie kwijt
  • je kunt even uit je dagelijkse leven stappen
Het lijkt voor verlegen en meer onzekere mensen heel eng om met toneelspelen te beginnen echter doet iedereen bij toneel zijn ding, u hoeft zich nergens voor te schamen aangezien het allemaal acteren is. Toneelspelen zorgt uit eindelijk juist voor een zelfverzekerder gevoel omdat u steeds een stapje verder gaat en het geeft een kick als het publiek een applaus uit waardering geeft.

Wat doet een toneelvereniging

Als u wilt toneelspelen kunt u zich aanmelden bij een toneelvereniging. In bijna elke regio is er tegenwoordig wel een toneelvereniging te vinden, de één wat groter dan de ander. Vaak repeteren ze één maal per week en worden er meerdere stukken per jaar gespeeld. Toneelverenigingen leven vaak van giften het publiek, ze hebben ten slotte wel een oefenruimte, kleding enzovoorts nodig om op te kunnen treden. Vanuit bepaalde verenigingen worden er ook wel eens workshops of cursussen gegeven zoals bijvoorbeeld; mime spelen en improvisatie. Buitenom gewone optredens die zowel voor kinderen als voor volwassenen kunnen zijn kan het voorkomen dat men voor iets speciaals word gevraagt bijvoorbeeld om een keer als cliniclown te gaan of om mensen tijdens een evenement te vermaken met improvisatie op straat.

Mocht u het toneelspelen is uit willen proberen dan kunt u ook vragen of er nog een gastrol over is. Een gastrol is een kleine bijrol zoals simpelweg iemand die op het strand ligt ter opvulling van het theater, die eventueel wel gezichtsuitdrukkingen laat zien maar niet altijd tekst heeft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Toneelspelen een leuke hobby voor jong en oud"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: Januari 2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!