InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Welke vliegermaterialen heb je nodig om een vlieger te maken

Welke vliegermaterialen heb je nodig om een vlieger te maken

Als je zelf een vlieger wilt maken dan heb je daarvoor materialen nodig. Vliegermaterialen die je absoluut nodig hebt zijn vliegerdoek, band en polyester naaigaren. De meest gangbare soorten vliegerdoek zijn Chikara, Icarex, Mirai, Dacron en Tyvek. Afhankelijk van het soort vlieger dat je wilt bouwen gebruik je wel of geen stokken. Stokken worden geleverd door Exel en Skyshark. Voor het maken van een vlieger heb je dus minimaal vliegerdoek, band en naaigaren nodig.

Soorten vliegerdoek

Als je een vlieger wilt maken dan kun je kiezen uit verschillende soorten vliegerdoek. Afhankelijk van de vlieger die je gaat bouwen koop je dikker of dunner doek. Hieronder staan de meest gangbare soorten vliegerdoek op een rij.

Chikara nylondoek

De eigenschappen van Chikara nylon zijn een zeer goede luchtdichtheid en de grote duurzaamheid. Daarnaast is Chikara nylondoek erg licht en heel sterk waardoor deze stof erg goed kan worden verwerkt in matrasvliegers. Door de dubbelzijdige polyrethane coating neemt Chikara nylondoek geen vocht op. De stof is te koop in een breedte van 155 cm. Het gewicht van het doek is 42 gram per m2.

Icarex polyesterdoek

Icarex doek heeft onder andere als eigenschap extreme luchtdichtheid. Daarnaast is het doek erg licht, net als Chikara doek, maar lichter met slechts 32 gram per m2. Icarex nylondoek neemt ook geen vocht op en heeft een zeer minimale rek. Dit type vliegerdoek is goed te gebruiken bij windkrachten tot 3/4 bft. Icarex heeft een speciale coating waardoor het doek niet verkleurt onder invloed van de zon. De stof is te koop in een breedte van 140 cm.

Mirai nylondoek

Mirai doek is van iets mindere kwaliteit dan Chikara en Icarex, maar zeker geen slecht vliegerdoek. Het grote voordeel van Mirai nylondoek is de goedkopere prijs. Als je een vlieger wilt bouwen waarin veel vliegerdoek moet worden verwerkt scheelt het aanzienlijk in de prijs. Ook kun je met Mirai nylondoek heel goed beginnervliegers maken. Het doek is iets zwaarder, namelijk 48 gram per m2 en is te koop in een breedte van 150 cm.

Dacron doek

Dit doek wordt gebruikt om een vlieger mee te verstevigen. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de vleugeltips sterker maken. Dacron doek is vrij zwaar met 170 gram per m2. De stofbreedte van Dacron doek is 144 cm.

Mylar doek/folie

De eigenschappen van Mylar doek zijn de transparantie en de stevigheid. Je kunt er namelijk doorheen kijken. Mylar doek is dan ook uitermate geschikt voor transparante stukjes vliegerdoek in je vlieger. Verder kun je dit type doek ook toepassen om deltavliegers stiller te maken door het te verwerken in de trailing edge. Mylar doek heeft een gewicht van 75 gram per m2 en is te koop in een stofbreedte van 140 cm.

Tyvek

Als je met kinderen een simpele éénlijnsvlieger wilt maken dan kun je kiezen voor Tyvek. Deze stof is een soort papier waarop je kunt tekenen en verven. Je kunt deze stof heel goed gebruiken op een kinderfeestje om de kinderen zelf vliegers te laten maken. Daarna laat je ze de vliegers beschilderen. Tyvek is vrij zwaar en te koop in een breedte van 150 cm.

Vliegerpapier

Vliegerpapier is ook nog steeds verkrijgbaar in de winkel. Dit papier is een soort van pergamijn. Pergamijn is een heel gladde papiersoort. Met vliegerpapier kun je heel leuke éénlijnsvliegers maken in verschillende kleuren. Vliegerpapier is te koop per vel van 70x100 cm.

Soorten band

Als je een vlieger maakt zorg je ervoor dat de vlieger op bepaalde punten extra wordt verstevigd. Als jouw deltavlieger neerstort is het wel zo prettig dat je de vlieger niet gelijk in de prullenbak hoeft te gooien. Daarom zijn er verschillende soorten band te koop waarmee je de vlieger nagenoeg onverwoestbaar kunt maken.
  • Spinaker reparatietape
  • Dubbelzijdig tape
  • Dacron band
  • C-quad band
  • Autogordelband
  • Bias band
  • Gaasband

Soorten vliegerstokken

Vliegerstokken zijn in verschillende soorten materiaal en maten te koop. De meest gebruikte vliegerstokken zijn de koolstofbuizen. Dit zijn buizen die zijn gemaakt van hoogwaardige koolstofvezels met een afgewerkt glad oppervlak. Koolstofbuizen zijn massief en hol te koop van ondermeer de merken Exel en Skyshark. Ook kun je viberstokken kopen. Deze vliegerstokken zijn een stuk flexibeler dan koolstofstokken.

Exel koolstof

  • de holle buis is in lengtes te verkrijgen van 82,5 / 100 / 125 / 150 cm met verschillende diameters variërend van 4 tot 10 mm
  • de massieve buis is in lengtes te verkrijgen van 100 / 150 cm met verschillende diameters variërend van 1,2 tot 6 mm

Skyshark koolstof

Het verschil met de Exel koolstofbuizen is dat de buizen van Skyshark een minimale wanddikte hebben waardoor een ultralight effect op het gewicht wordt behaald. De stokken zijn allen 82,5 cm lang en in verschillende diktes verkrijgbaar, variërend van P90 (10,5 gram) tot P400 (18,5 gram).

Exel glasvezel

De glasvezelbuis van Exel is gemaakt van hoogwaardige glasvezel. De buitenzijde van de buis is glad afgewerkt. De buis is in verschillende kleuren verkrijgbaar. De kleur staat gelijk aan een bepaalde dikte. De Exel glasvezelbuis is erg flexibel en vrij goedkoop in aanschaf. Je kunt deze buizen toepassen in éénlijnsvliegers en eenvoudige goedkope stuntvliegers.
Gerelateerde artikelen
Goedkope vliegers kopenGoedkope vliegers kopenEen vlieger kun je in een goedkope en een duurdere uitvoering kopen. De goedkope vliegers zijn zeer geschikt voor beginn…
Veiligheidstips voor kitesurfersVeiligheidstips voor kitesurfersKitesurfen wordt op dit moment erkend als een extreme sport, doordat de sport een verhoogde kans heeft op ongevallen. He…
Kitesurfen, wat is dat?Kitesurfen, ook wel kiteboarden genoemd, begint zijn opmars te maken in Nederland en de rest van Europa. Bij deze waters…
De leukste strandsportenHet is heerlijk weer. Tijd om lekker naar het strand te gaan. Maar je hebt geen zin om alleen te luieren, maar wil ook a…
Knutselen met kinderen: eenvoudige vouwwerkjesKnutselen met kinderen: eenvoudige vouwwerkjesHet leuke van vouwen is; je maakt je eigen speelgoed. De kinderen moeten het echter wel leren. Heb je de technieken één…

Reageer op het artikel "Welke vliegermaterialen heb je nodig om een vlieger te maken"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 07-09-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!