InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Knutselen met peuters: kleien

Knutselen met peuters: kleien

Hoewel bij peuters van echt iets boetseren nog geen sprake is, vinden ze het heerlijk om met hun handjes in de klei te wroeten. Ze pletten het, kneden het en scheuren het. Hiermee ontwikkelen ze hun fijne motoriek. Natuurlijk kun je de kinderen uren laten spelen en daarna de klei weer opruimen. Maar het is ook heel leuk om iets te bewaren van de kleine kunstenaar. Hier volgen een aantal simpele ideeën, ook leuk om cadeau te doen! Begeleiding is wel nodig!

Reliëf schilderij

Benodigdheden:

  • Klei
  • Kleiroller (of een fles of een deegroller)
  • Eventueel verf, penselen en lak

Jonge peuters zullen vaak, zodra ze klei in hun handjes krijgen, kleine plukjes van de bol aftrekken en deze plukjes op de tafel drukken. Van deze neiging maken we gebruik bij het produceren van het reliëf schilderij. Begin, met behulp van de roller, met het maken van een dikke kleipannenkoek. Oudere peuters kunnen dit waarschijnlijk zelf, de begeleider zal voor de jonge peuter de pannenkoek moeten maken. Geef het kindje vervolgens een bolletje (goed kneedbare) klei. Laat hem of haar kleine plukjes klei op de pannenkoek plakken. Zo ontstaat een mooi maanlandschap. Als je het schilderijtje later op wilt hangen, maak je een gaatje in de klei. Wanneer de klei droog is, kun je het eventueel verven en/of lakken.

Gouden armband

Benodigdheden:

  • Klei
  • IJzerdraad
  • Goudkleurige verf en een penseel

Helemaal leuk voor kleine meisjes. Rol een stuk of vijftien kleine ronde bolletjes. Rijg deze bolletjes aan een stukje ijzerdraad. Wanneer de klei droog is, kunnen de bolletjes worden geverfd met goudverf. De begeleider knoopt vervolgens de eindjes ijzerdraad aan elkaar vast.

Variatietip: Je kunt hier natuurlijk eindeloos mee variëren door de kralen een andere vorm te geven of een andere kleur.

Boom van takken en klei

Benodigdheden:

  • Klei
  • Takjes

Maak een lekkere wandeling met de peuters en laat ze kleine takjes verzamelen. Bij het knutselen maken ze vervolgens een dikke rol, dit vormt de stam van de boom. Zet de stam rechtop. De kinderen prikken vervolgens hun takjes in de bovenkant van de boom.

Variatietip: In plaats van een boom maken we een cactus. We gebruiken halve luciferstokjes of cocktailprikkers als de naalden van de cactus. Prik ze niet alleen boven op de ‘stam’ maar ook aan de zijkanten.

Pennenhouder

Benodigdheden:

  • Klei
  • Dikke pen
  • Penseel
  • Eventueel verf en lak

Een simpel maar leuk cadeautje is dit pennenhoudertje. Kneed een mooi bolletje. Prik met een dikke pen gaten in de bovenkant van het bolletje. Hier kunnen later de pennen in staan. Zorg ervoor dat de gaatjes ruim zijn, bij het drogen of bakken van de klei krimpen ze en de pennen moeten er natuurlijk nog wel inpassen. Teken met de achterkant van een penseel mooie figuurtjes of versieringen in de klei, bijvoorbeeld een gezicht. Wanneer de klei droog is kun je de pennenhouder als je wilt nog mooi verven en lakken.

Eiland met schelpen

Benodigdheden:

  • Klei
  • Schelpen
  • Blauw papier of karton
  • Eventueel een vlaggetje, stickertjes van vissen

Een leuk idee wanneer je op vakantie naar zee bent geweest en wat schelpen meegenomen hebt. Laat het kindje een stuk je klei pletten. Plak dat stuk op blauw papier of karton (zee en een eiland). Het kindje zoekt een paar mooie schelpen uit en duwt die in de klei. Maak het geheel af met een vlaggetje en wat stickers van vissen in de zee en je hebt een mooie vakantieherinnering.

Variatietip: Gebruik in plaats van schelpen, herfstdingen zoals kastanjes, bladeren, eikels en dennenappels. Zo krijg je een mooi herfststukje.

Eierdopjes

Benodigdheden:

  • Klei
  • Penseel
  • Verf en lak

Het kindje maakt een mooi bolletje van zijn klei. Met zijn duim maakt hij een gat in het bolletje, zo groot dat daar een ei in past. Let er wel op dat het gat diep genoeg is zodat het ei er niet uit kan vallen. Met de achterkant van een penseel kan de peuter het eierdopje een beetje versieren. Wanneer de klei droog is, kunnen de eierdopjes geverfd en gelakt worden. Lakken is een must wanneer je de eierdopjes schoon wilt kunnen maken.

Lees verder

© 2009 - 2019 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Creatief met kinderen: pennenhouderKinderen knutselen graag, maar veel knutselwerkjes belanden in de vuilnisbak of op zolder. In dit artikel een voorbeeld…
Knutselideeën – potten bakkenKnutselideeën – potten bakkenVerveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd?…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
Knutselen met kinderen: Thema kikkersKnutselen met kinderen: Thema kikkersKikkers zijn leuk om te tekenen en te knutselen, omdat de vormen zo eenvoudig en herkenbaar zijn. Bovendien is de ontwik…
SPW: het maken van een doelgroepanalyseAls je de opleiding SPW doet, moet je op een bepaald moment een doelgroepanalyse maken. Hoe doe je dat? Hieronder vind j…
Bronnen en referenties
  • Handenarbeid met peuters door Thea van Mierlo Het kleiboek door Thea van Mierlo www.jufjanneke.nl www.kiddo.net groep1en2.mysites.nl

Reageer op het artikel "Knutselen met peuters: kleien"

Infoteur: Alba
Laatste update: 27-11-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Knutselen met peuters
Schrijf mee!