InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > De geschiedenis van de pyrografie

De geschiedenis van de pyrografie

Pyrografie is de kunst van het verfraaien van hout en andere materialen door middel van een brandstift. Hierdoor ontstaan de mooiste afbeeldingen en worden alledaagse houten voorwerpen speciaal en uniek.

Begin van pyrografie

Het begin van de pyrografie moet worden gezocht bij onze voorouders de Neanderthalers. Er is geen geschreven geschiedenis die ons kan verhalen over de kunst van de Neanderthaler of andere nomadische stammen, maar er bestaat holbewijsmateriaal van de kunst die zij tijdens die oudheid hebben gecreëerd.

Volgens speculaties zou dat als volgt te werk zijn gegaan. Het gebruik van vuur is rond ongeveer 10.000 jaar geleden begonnen. Het vuur werd één van de belangrijkste hulpmiddelen voor de eerste mensen en het maakte het leven wat makkelijker. Vuur werd gebruikt voor licht, warmte, koken, en uiteindelijk uit toeval voor kunst. Met vuur kon de primitief leren om hulpmiddelen te maken. Hij maakte o.a. messen die hij dan scherpte op stenen. Het hout, van bomen en struiken, was waarschijnlijk het meest logische materiaal om het vuur van brandstof te voorzien hoewel gedroogde dierlijke mest ook van toepassing was om een vuur warmer te laten branden. Het is niet moeilijk te veronderstellen dat de eerste mensen een tak uit het vuur namen die nog brandde om een grot te verkennen. De tak doofde en met het verkoolde uiteinde werd per ongeluk de grot geraakt alwaar een zwarte lijn achterbleef. En zo was de eerste pyrografie kunstenaar geboren onder de holbewoners.

Het woord "pyrografie"

Het woord "pyrografie" word gegeven aan kunst die een element van brand in zijn aanvang heefd. Het is een samentrekking van twee Griekse woorden: "pyro", wat van hitte of vuur betekend, en "grafiek", het uitdrukken met lijnen. Het tekenen met een tak op de muur voldoet aan de criteria van pyrografie, aangezien vuur noodzakelijk was om de tak te creëren waarmee de kunst werd gemaakt.

Tatoeëren een vorm van pyrografie

Later werd tatoeëren een vorm van pyrografie. Bepaalde volkeren verkoolden beenderen in het vuur en verpulverden dat tot een zwart poeder. Dat zwarte poeder werd gebruikt om in versgemaakte snijwonden te wrijven die in een bepaald patroon op de huid waren aangebracht. Wanneer de huid dan geneesde bleven er zwarte littekens achter die de tatoage vormde.

Toen het metaal werd ontdekt kwam de pyrografie op een ander niveau terecht. Bij het knisperende houtvuur zaten de 1600 en vrouge 1700 kunstenaars, welke wij nu oude meesters noemen, gezellig te drinken. Beneveld door de alcohol zouden zij een metalen staaf in het vuur hebben laten opwarmen, waarna ze het uiteinde omwikkelden met dierlijke huiden en met de punt ervan tekeningen maakten op de houten muren. Het nadeel hiervan was dat de metaalstaaf snel afkoelde en daarom werd het gebruikelijk meerdere ijzers in het vuur te leggen. Daar komt ook de uitdrukking vandaan. Vanuit de (onhandige) metaalstaven werden brandpennen ontwikkeld en de pyrografie werd weer een stukje makkelijker.

John Cranch

John Cranch, geboren in 1751 te Kingsbridge, Devonshire in Engeland werd zeer bedreven in de pyrografie. Hij publiceerde het eerste bekende boek over dit onderwerp wat werd. Wanneer u de dag van vandaag u een museum bezoekt, kunt u nog de vele toestellen zien die in de 19de eeuw werden gebruikt. De eerste modellen waren volledig van metaal, daarna werden er handvaten van hout gemaakt en uiteindelijk werden de brandpennen ontwikkeld die wij hedendaags kennen en gebruiken.
© 2008 - 2019 Arcaii, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de pyrografie"

Infoteur: Arcaii
Gepubliceerd: 01-07-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!