InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Schilderen op nummer, een mooi plaatje

Schilderen op nummer, een mooi plaatje

Schilderen op nummer, een mooi plaatje Schilderen was vroeger enkel voor kunstenaars weggelegd. Dit is niet langer zo. Met 'schilderen op nummer' kan iedereen een mooi landschap of dier schilderen. Het is een hobby die eerst vooral door kinderen werd gedaan, maar ook meer en meer ontstaan er schilderijen voor volwassenen die in huis kunnen worden gehangen. Er bestaan verschillende moeilijkheidsgraden in de schilderijen. Zo kan iedereen onmiddellijk aan de slag en blijft het uitdagend.

Schilderen op nummer

Kinderen

Al een langere tijd kan je voor kinderen op de speelgoedafdeling 'schilderen op nummer' vinden. Vaak gaat het dan om een hond, kat, vis of paard dat geschilderd moet worden. De meeste kinderen zijn hier dol op. De verf is makkelijk te verwijderen met water en zeep, dus ouders hoeven niet bang te zijn dat de kleren van hun kinderen vuil worden. Het resultaat mag er wel zijn. De schilderijen zijn mooi en de kinderen apetrots. Bovendien zit bij de pakketten voor kinderen altijd een kader zodat het schilderij aan de muur kan worden gehangen.

Volwassenen

Sinds enkele jaren bestaan deze schilderen-op-nummer-pakketten ook voor volwassenen. Waar bij kinderen maar zes potjes verf in de verpakking zaten, zitten er hier tot tien verschillende potjes in. Bovendien moeten bij volwassenen soms twee kleuren gemengd worden om een bepaalde kleur te krijgen. De pakketten voor volwassenen zijn moeilijker. De vakjes zijn ook veel kleiner dan bij pakketten voor kinderen. De afbeeldingen die hier voorzien zijn, zijn meestal landschappen zoals de skyline van New York of Londen.

Hoe werkt het?

De verpakking

De verpakking bevat volgende materialen:
  • Een dun penseel
  • Verfpotjes die voorzien zijn van een nummer
  • Een tekening waarbij vakjes zijn voorzien van een nummer

Instructie

Je kiest een nummer waarmee je wilt beginnen. Je neemt de kleur die hetzelfde nummer heeft als het vakje op de tekening. Je verft dat vakje in die kleur. Dit doe je met alle vakjes. Soms gebeurt het ook dat je twee kleuren moet mengen om een kleur te krijgen. Dit staat ook aangegeven op de tekening. Dit wordt dan aangegeven door bijvoorbeeld 7/2. Zo weet je dat je kleur zeven moet mengen met kleur twee. Heel uitzonderlijk gebeurt het ook dat je drie kleuren moet mengen.

Waar kan je een pakket kopen

Schilderen op nummer is zeer bekend en ook makkelijk te vinden. In elke hobbywinkel of grote winkelketen kan je pakketten vinden. Wanneer je in een speelgoedwinkel kijkt zal je voornamelijk de kinderversies vinden. Dan kom je er zeker wel tegen. Het is ook mogelijk om je eigen tekening te schilderen. Sommige sites maken van je zelf gekozen foto een schilderen-op-nummer-pakket.

Tips

  • De verf die bij een pakket zit is oplosbaar door water. Als je morst op kledij zal dit makkelijk verwijderd kunnen worden.
  • Laat tussendoor de verf goed drogen. Je wil niet dat je verf aan je hand hangt en er daardoor een verkeerde plek een verkeerde kleur krijgt.
  • Probeer wanneer je een kleur mengt genoeg te mengen zodat je alle vakjes met die kleur kan doen. Het wordt moeilijk om later exact dezelfde hoeveelheid opnieuw bij elkaar te krijgen om de resterende vakjes te verven.
© 2018 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ulleo, Pixabay
  • https://www.hobbyhuis.nl/contents/nl/d5050_Uitleg_schilderen_op_nummer.html
  • https://www.myravensburger.com/nl/my-schilderen-op-nummer/my-schilderen-op-nummer-30x24-cm/index.html
  • Ervaring met schilderen op nummer

Reageer op het artikel "Schilderen op nummer, een mooi plaatje"

Infoteur: Leen0095
Gepubliceerd: 16-01-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!