InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Tekenen met kinderen: batik met waskrijt en ecoline

Tekenen met kinderen: batik met waskrijt en ecoline

Tekenen met kinderen: batik met waskrijt en ecoline Bij de batik-techniek maak je er gebruik van dat vet geen water opneemt. Als je gaat batikken met waskrijt en ecoline, is je ontwerp erg belangrijk. Het moet een ontwerp zijn met veel verschillende gekleurde vakjes. Bijvoorbeeld een bos bloemen met veel verschillende gekleurde blaadjes, of een clown met een veelkleurig jasje aan.

Materiaal

  • oude kranten
  • wit tekenpapier
  • waskrijt in een lichte kleur
  • ecoline in verschillende kleuren

Gereedschap

  • penselen
  • waterpotjes

Werkwijze

Begin met de tafel af te dekken met oude kranten.

Teken dan met een lichte kleur waskrijt je ontwerp op het papier. Het is de bedoeling dan je alleen de lijnen van je ontwerp met waskrijt tekent. Waskrijt is vet.

Inkleuren

Als je de lijnen van je tekening op papier hebt staan, ga je je tekening met verschillende kleuren ecoline inkleuren. Ecoline is met water gemaakt. Hiervoor gebruik je een penseel. Kies hiervoor andere kleuren dan de kleur van het waskrijt dat je gekozen hebt, want anders zie je geen verschil. Het is de bedoeling dat je alleen kleur aanbrengt tussen de lijnen van je tekening en dat je de ruimte om je tekening heen wit laat.

Beeldend probleem

Je kunt alleen tussen de lijnen kleuren, als je dubbele lijnen hebt. Als je enkele lijnen hebt, bijvoorbeeld de stengels van bloemen, dan kan dat niet. Je hebt dus een probleem! Een dergelijk probleem heet een beeldend probleem. Als je een beeldend probleem tegenkomt dat je niet direct kunt oplossen, dan helpt het vaak als je je werkstuk een poosje laat liggen. Na een poosje weet je dan ineens de oplossing.

Bloemstengels

Bloemstengels die je met een enkele laag waskrijt hebt gemaakt kunnen niet met ecoline ingekleurd worden, want daar heb je twee lijnen voor nodig. Je moet je bloemstengels daarom met een dubbele lijn tekenen.

Water en vet

Waskrijt is met vet gemaakt en ecoline is met water gemaakt. De buitenste lijnen maak je met waskrijt (vet) en de binnenkleuren maak je met ecoline (water). Hierdoor is het onmogelijk om buiten de lijntjes te kleuren, want het vet zorgt ervoor dat alle ecoline die je gebruikt binnen de lijntjes blijft!

Lees verder

© 2008 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tekenen met kinderen: batik met waskrijt en ecoline"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Tekenen met kinderen
Schrijf mee!