InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf patchwork maken

Zelf patchwork maken

Zelf patchwork maken Wil je weten wat je met patchwork kunt doen, dan moet je weten wat patchwork is. Patchwork, wat eigenlijk een handwerktechniek is, kan op verschillende manier toegepast worden en is aan te passen aan de stijl waar het patchwork voor gemaakt gaat worden. Maar waar komt patchwork eigenlijk vandaan, is het functioneel of slechts tijdverdrijf en hoe pas je het toe?

Wat is het?

Patchwork is een oude handwerk techniek waar lapjes katoenen stof van verschillende patronen, kleuren en grootte aan elkaar genaaid worden. “Patch” staat voor “lapje stof” en geeft uitleg aan de naam, maar hoe is men gekomen tot deze handwerktechniek?

Patchwork is uit armoede ontstaan (Amerika en Europa, door Europeanen die de oversteek waagde, zij namen de techniek mee de oceaan over). Katoenen kleding die veelvuldig gedragen was (en relatief duur), kreeg een tweede leven door de betere lapjes eruit te knippen. Deze lapjes werden vervolgens aan elkaar gezet en fungeerde in de slecht verwarmde huizen als extra warmte.

Van functioneel naar gewoon leuk

Rond de tweede wereldoorlog veranderde het patchwork van puur functioneel naar hobbymatig werken. Het was gewoon leuk en een stukje tijdverdrijf om zo’n kleed te maken en vervolgens ergens neer te leggen op een bed of bank.

Hoe ziet het patchwork er heden ten dagen uit?

  • Patchwork bestaat uit 3 lagen die een geheel moeten gaan vormen.
  • Één is de lap met de verschillende lapjes stof (in patroon gelegd).
  • Daarna kome een dikke laag vulmateriaal.
  • De onderste laag stof is al dan niet in kleine lapjes verdeeld .
  • Het geheel wordt doorgestikt met de naaimachine of handmatig met de rijgsteek.

Aan de slag

Patchwork lijkt “gepriegel”, maar dat valt wel mee. Patchwork is wel plannen, want je moet je lapjes bij elkaar zoeken en mogelijk met een samengesteld patroon gaan werken. Daar moeten de lapjes dan maar weer bij passen. Het patroon kan uiteraard ook met verschillende lapjes op een patroon toegepast worden. Je kunt dan met een bepaalde kleur lapjes (verschillende patronen) werken.

Je kunt de lapjes vervolgens handmatig aan elkaar zetten, maar je kunt er ook voor kiezen dit met de naaimachine te doen. Dit geldt voor het aan elkaar zetten van de verschillende lapjes, maar ook voor het doorstikken.

Wat doe je er vervolgens mee?

Woonkamer

Zeker in de wintermaanden zijn de kleden mateloos populair, want het is decoratief op de bank en uiterst functioneel om in de avonduren onder weg te kruipen. De bekendste zijn de veelkleurige en vooral vrolijke exemplaren in de “boeren” –sfeer. Maar patchwork is op veel manieren toe te passen en kan in de meeste interieurs een warme en mooie aanvulling zijn. Meestal worden de kleden gedrapeerd op de zit- of loungebank of op de leuning van een grote luie fauteuil of gezellige hokker.

Slaapkamer

In de slaapkamer kan het als kleed (sprei) over het dekbed of de lakens en dekens gelegd worden. Gewoon om het geheel netjes af te sluiten in de stijl van de slaapkamer. Maar je kunt het op een slaapkamer ook als extra deken gebruiken en een goed gemaakt kleed kan een eenvoudige of saaie slaapkamer ook nog eens extra kleur geven.

En verder...

De kleden kunnen eigenlijk voor nog veel meer doeleinden dienst doen, behalve de traditionele toepassingen. Te denken valt aan:
  • Op de achterbank van de auto om de hond lekker op te laten liggen.
  • Als kleed om in de zomermaanden lekker op de gaan picknicken.
  • Opgevouwen in een gezellige katten- of hondenmand om lekker zacht en warm te liggen.
  • Als je een bank aan je eettafel hebt, kan je deze er lekker opgevouwen overheen leggen.
  • De tuinset kan opgeleukt worden met één groot en enkele kleine patchworkkleden.
  • Een lelijke plek op de zitbank kan je wegwerken met een mooi patchwork kleed.
  • Om te geven op een verjaardag (in de stijl van de jarige zijn/haar inrichting).

Tot slot

Patchwork is nu een hobby die ook nog wel eens door groepjes vrouwen gezamenlijk wordt toegepast (kunnen er ook lapjes uitgewisseld worden). Je kunt er nog steeds oude lapjes voor gebruiken en deze dus een tweede leven geven. Is nog milieuvriendelijk ook!
Gerelateerde artikelen
Quilten, een introductieDe vroegere Amish deden het al (en doen het nog steeds). En quilten wordt steeds weer populairder. Naast alle traditione…
Wenskaarten: patchwork- of mozaïekkaarten makenWenskaarten: patchwork- of mozaïekkaarten makenPatchworkkaarten of mozaïekkaarten zijn leuk om te maken. Zoals de naam het aangeeft, is het gebaseerd op patchwork of q…
Handwerken, weer helemaal in de modeHet is weer helemaal in, handwerken. Zelf truien breien, borduren van mooie tafereeltjes, kleedjes haken of een mooie de…
Desigual Nederland: originele en moderne patchwork kledingDesigual Nederland: originele en moderne patchwork kledingHet Spaanse modemerk Desigual is een van de meest herkenbare kledingmerken. Ze stralen optimisme uit en dat komt tot uit…
Een schilderij van stof voor de baby- of kinderkamer makenEen schilderij van stof voor de baby- of kinderkamer makenEen schilderij van stof is een leuke accessoire voor de baby- of kinderkamer. Met of zonder naam, voor jongens of meisje…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf patchwork maken"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!