Circuit rijden voor beginners (motor)
Droom je ervan om het gas eens flink open te trekken? Heb je misschien een snelle motor en/of ben je benieuwd naar wat je motor en jijzelf kunnen op vol vermogen? Jammer genoeg is het op de openbare weg niet toegestaan om jezelf te laten gaan, maar op het circuit geldt geen snelheidslimiet en zijn er geen onverwachte verkeersdeelnemers. Daar komt bij dat je door circuit rijden andere technieken leert die nog best eens van pas kunnen komen.
Handig om te weten
Beginnen met circuit rijden kan op verschillende niveaus en manieren. Het is niet noodzakelijk om een (motor)rijbewijs te hebben om op het circuit te mogen rijden. Echter is het uiteraard wel handig als je weet wat je motor doet, voordat je gaat racen. Wat je in ieder geval nodig hebt is een motor die door de technische keuring komt (deze bestaat in ieder geval uit een banden- en remmencontrole) en een geldig legitimatiebewijs. Verder doe je, voordat je mag gaan rijden, afstand van verhaal. Dat wil zeggen dat je op eigen risico de baan op gaat.
Op vrijwel alle bekende circuits is het mogelijk om één of meerdere cursussen te volgen. Het kan hierbij om één of meerdaagse cursussen gaan en bij de één zul je meer begeleiding krijgen dan bij de ander. Belangrijk is dus om na te gaan met welk doel je het circuit op wilt gaan. Met meer begeleiding krijg je vaak betere tips (minder algemeen) en zul je jezelf sneller ontwikkelen, maar dit kost vaak ook meer, dus als je alleen voor de ervaring op zich gaat is dat minder van belang.
Kies een cursus waarvan je het gevoel hebt dat je er goed aan deel kunt nemen. Rijd je al jaren sportief motor en laat je daarbij iedereen ver achter je zonder veel moeite, dan is het misschien handig om niet in het laagste niveau in te stromen. Andersom is het vooral belangrijk om jezelf niet te hoog in te schatten, omdat je dan misschien niet mee kunt komen en de cursusdag onnodig vermoeiend en gevaarlijk maakt. Soms is het mogelijk om gedurende de dag van groep te wisselen, maar om te voorkomen dat je weinig plezier beleeft aan de circuitdag is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt.
Hoe ziet een cursusdag er ongeveer uit?
Na jezelf te hebben ingeschreven (vaak mogelijk via de website van het circuit of de racing school) word je gevraagd om je op de cursusdag op tijd te melden om de technische keuring te doorlopen en om je inschrijving compleet te maken. Hierbij ontvang je je startnummer en eventuele transponder. Je krijgt informatie over het programma van je cursusdag en vaak start de dag met een informatiesessie/briefing omtrent de veiligheid. Gedurende de rest van de dag zullen theorie en praktijk elkaar afwisselen.
Ga je met je straatmotor het circuit op? Dan word je vaak gevraagd om je spiegels er af te schroeven of af te plakken en ook je verlichting uit te laten of af te plakken. Deze heb je op het circuit immers niet nodig, zo heb je bijvoorbeeld als het goed is geen tijd om te kijken wat er achter je gebeurt.
Algemene regels op een circuit
Zoals reeds gezegd is er geen snelheidslimiet op het circuit, maar er zijn wel enkele regels waar je je aan dient te houden. Schend je deze regels dan eindigt je circuitdag. De belangrijkste regels zijn dat je nooit mag stoppen op het circuit, stoppen doe je pas in de pitsstraat, no matter what. In de pitsstraat pas je je snelheid aan en je volgt te allen tijde de aanwijzingen van de instructeurs/Marshall. Ook rijd je als vanzelfsprekend nooit tegen de rijrichting in en is het verplicht om je helm goed op te zetten en met je vizier dicht te rijden. Verder is het van belang dat je weet wat de vlaggen inhouden, hier krijg je dan ook uitleg over. Soms gelden er nog aanvullende regels, die kunnen verschillen per circuit.
Wat leer je op zo'n dag?
Belangrijk voor het circuit rijden is om de juiste lijnen te rijden. Door de ideale lijn te rijden maak je optimaal gebruik van de baan en kun je zo hard mogelijk rijden. Het is echter niet gemakkelijk om de ideale lijn te rijden, omdat deze maar heel smal is. Ook de juiste racehouding is van belang. Zorg dat je gedoken zit achter je kuipruitje, met je kont zo ver mogelijk naar achteren, je tenen op de stepjes en je hielen tegen je motor geklemd, ellebogen naast de tank. Bij het remmen kom je omhoog om meer wind te vangen en ga je alvast naast de motor hangen (je staat op de stepjes) om de motor mee de bocht door te trekken. Eenmaal de bocht door kruip je weer plat achter je kuipruitje om vaart te maken. Verder is het kijken, kijken, kijken en zoveel mogelijk gas geven en zo min mogelijk remmen. Door zo min mogelijk te remmen verlies je namelijk minder snelheid en daarmee kun je je rondetijden flink verbeteren.
Gedurende de dag zullen theorie en praktijk elkaar opvolgen. Zo kun je elke sessie weer werken aan wat je zojuist geleerd hebt, om jezelf steeds verder te verbeteren. In de loop van de dag wordt het rijtempo opgevoerd. Houd in gedachten dat het snel gaat, het is echt racen. Zo'n dag is dan ook best spannend en vermoeiend, omdat je continu geconcentreerd moet zijn.
Het leuke is dat je er veel van leert, je jezelf goed kunt laten gaan en de grens van het maximale kunnen van jezelf en je motor opzoekt. Hierdoor weet je beter wat er mogelijk is en bouw je zelfvertrouwen op, wat je soms kan helpen om in het verkeer goed door lastige situaties te komen. Daarbij is het vooral een hele gave ervaring, die vaak uitnodigt tot een vervolg.
Al met al zul je wel flink moeten werken voor het circuit rijden en je motor ook! Het is een echte sport en als je er voor gaat zul je de dagen na de circuitdag nog kunnen nagenieten van een flinke dosis spierpijn.
© 2015 - 2024 Sonyamaha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Motocross parcoursDe meest beoefende motorsport is motocross. Een sport met veel adrenaline door de vele jumps en de snelle bochten. Maar…
Goedkoop karten als hobby?Karten wordt door veel mensen als een dure hobby beschouwd, maar wat veel mensen niet weten is dat met een goede kennis…