InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Papier in alle vormen en maten

Papier in alle vormen en maten

Papier in alle vormen en maten Papier is er in alle soorten en maten. Van dik tot dun, en de leukste kleuren. Handig voor je favoriete hobby met papier of karton! Wat is er allemaal te vinden op papiergebied?

Papiermaten

Papiermaten zijn er in ruwweg vier standaardmaten: A, B, C en D. Van het A-formaat is is de langste kant gelijk aan de wortel van tweemaal de kortste kant. De B en C formaten wijken hier iets van af en de D wordt nog maar amper gebruikt. Het grootste vel va het A-formaat is 1189 bij 841 mm, dit is 1 vierkante meter. Dit heet dan A0. Je kan ze echter ook groter maken, dan krijg je een cijfer ervoor zoals 2A0. De C-formaten worden voor enveloppen gebruikt zodat de A-vellen er makkelijk inpassen (al dan niet opgevouwen) Er zijn ook nog Z-formaten die vooral voor bouwtekeningen gebruikt worden. In andere landen gebruiken ze vaak ook weer andere formaten papier. Het is dus niet overal hetzelfde.

A4 wat is dat?

Een A4 vel heeft een afmeting van 297 bij 210 mm, dit is standaard wat wij gebruiken. Scheur of knip je dit precies doormidden, dan heb je een A5, doe je dit nog eens, dan een A6 en zo verder. Een postzegel is al een A10 of A11.

Vouwen

Papier kan je vouwen. Wist je dat je normaal gesproken hetzelfde stuk papier zeven keer kunt opvouwen? Sommigen lukt het nog wel eens een achtste keer. Bij het programma mythbusters is het elf keer gelukt. wel met behulp van een wals en zwaardere machines. Wie het lukt om een papier van 1mm dik 39 maal op te vouwen, is al voorbij de maan, zo dik is het papier dan. Wanneer je trouwens papier een scherpe vouw geeft, kan je het zo afscheuren, zonder dat je een schaar nodig hebt, Handig!

Dikte

De dikte van papier wordt ook wel weer gegeven in gram per vierkante meter. Voor een formaat van A0, dat is 1 vierkante meter, is het gewicht 90 gram. Een A4 van 90grams papier weegt dus 5,7 gram. In de winkel zie je op de verpakking staan: 80 of 90-grams papier, of dikker nog. Papier van 90 gram is ongeveer 90 µm dik. Passepartoutkarton is tussen de 1.5 en 2 mm dik. Het dikste karton bestaat uit drie lagen, en is in totaal 15 mm dik.

Wanneer wordt papier eigenlijk karton? Wanneer papier meer dan 180 grams is (180 gram per vierkante meter), dan noemen we het karton. Karton is dikker en vooral stijver dan papier. Het kan rechtop blijven staan. Massiefkarton wordt veel gebruikt om vochtige producten in te vervoeren.

Kleuren

De meest verkochte en gebruikte kleur papier is wit. Daarnaast worden deze kleuren ook het meest verkocht: rood, oranje, geel, groen, cyaan, blauw, indigo, violet en zwart. Er is ook tweekleurig papier te koop.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.papierenkarton.org/

Reageer op het artikel "Papier in alle vormen en maten"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!