InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fotoboeken vergelijking

Fotoboeken vergelijking

Fotoboeken vergelijking Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de meest gebruikte sites en bedrijven waar je een fotoboek kunt maken en/of laten maken? In dit artikel wordt een vergelijking gemaakt tussen 5 veel gebruikte bedrijven: Albelli, HEMA, Albert Heijn, Kruidvat en Blurb. In de vergelijking wordt naast de prijs ook de functionaliteit en het gebruiksgemak van de software met elkaar vergeleken; welke mogelijkheden heb je om van je persoonlijke digitale foto's een mooi album te maken.

Aanleiding

Er zijn inmiddels ontelbare sites en bedrijven waar je je digitale foto's, al dan niet zelf, in een mooi fotoalbum kunt verwerken. je zou toch denken dat je je dan als bedrijf wilt onderscheiden zodat mensen bij jou hun fotoalbum bestellen en niet bij de concurrent. Hoe verhouden 5 veel gebruikte sites en bedrijven voor het maken van digitale fotoboeken zich ten opzichte van elkaar als het gaat om functionaliteit, gebruiksgemak, originaliteit en natuurlijk prijs en kwaliteit. Hieronder staat in tabelvorm weergegeven hoe Albelli, HEMA, Albert Heijn, Kruidvat en, een relatieve nieuwkomer, Blurb scoren op de diverse onderdelen.

De vergelijking

Software
AlbelliHEMAAlbert heijnKruidvatBlurb
Vrij te downloadenemail adresemail adresvrijemail adresaccount
Windowsjajajajaja
Apple Macjajajajaja
Online versiejajaneejaja
Grootte2,5 MB5,2 MB80MB103MB51,3MB
Enkele mogelijkheden
AlbelliHEMAAlbert heijnKruidvatBlurb
Automatisch vullenemail adresemail adresvrijjaja
Standaardsjablonenjajajajaja
Standaardthema'sjajaajaja
Aantal formaten10101085
Verschillende kaften22553
Fotokaft mogelijkjajajajaja
Aantal pagina's120120130154440

De prijzen

Voor een eerlijke vergelijking is in elk programma zoveel mogelijk een zelfde product gemaakt. Er zijn als voorbeeld 2 fotoboeken gemaakt:

Fotoboek 1

  • fotoboek 30x30 cm
  • standaard papier
  • 100 pagina's
  • foto-omslag
  • harde kaft
  • thuisbezorgen

Fotoboek 2

  • fotoboek ongeveer A4 (29,7x21 cm)
  • standaard papier
  • 30 pagina's
  • foto-omslag
  • harde kaft
  • thuisbezorgen

Indien bij een bepaalde site niet exact het aantal pagina's kon worden aangemaakt is gerekend met de prijs per (extra) pagina om tot een vergelijkbaar aantal pagina's en een vergelijkbare prijs te komen.

AlbelliHEMAAlbert heijnKruidvatBlurb
Prijs fotoboek 1€99,45€109,90€111€99,45€82,95
Verzendkosten€5,95€1,25€4,95€5,94€11,32
Totaalprijs fotoboek 1 €105,40€108,15€115,95€105,39€94,27
AlbelliHEMAAlbert heijnKruidvatBlurb
Prijs fotoboek 2€31,25€38,20€40,45€27,95€28,44
Verzendkosten€3,95€1,25€4,95€3,48€7,96

Bevindingen

Albelli + HEMA

Deze 2 bedrijven zijn bewust bij elkaar gevoegd omdat ik de indruk heb dat beide bedrijven van dezelfde software gebruik maken. Als je het uiterlijk en de gebruiksmogelijkheden met elkaar vergelijkt zie je nagenoeg geen verschil. Dat er ondanks deze constatering wel prijsverschillen zijn is dan ook verrassend te noemen. De gebruikte software biedt overigens veel mogelijkheden en het gebruik van de bijgevoegde sjablonen en thema's is een leuke toevoeging. De afwerking van de boeken is prima, ook na een aantal jaren laten er geen pagina's los of zijn er problemen met bijvoorbeeld de kaft.

Albert Heijn

De meest dure optie in deze vergelijking en ook de minst gebruiksvriendelijke software. Het doet allemaal wel erg ouderwets aan. Ook de enige in de vergelijking die niet op mac-computers te gebruiken is. Inmiddels (2015) is er wel software voor de Mac-gebruiker. De software heeft de gebruikelijke mogelijkheden die je mag verwachten.

Kruidvat

Prima programma wat echter wel veel tijd nodig heeft om op te starten. Het programma is het meest geschikt voor de beginnende gebruiker, zeer gebruiksvriendelijk en niet teveel mogelijkheden. Jammer dat de interface (het scherm waarin je werkt) zo druk is.

Blurb

Een verrassende buitenstaander met scherpe prijzen, met name als de boeken dikker worden is dit een zeer interessante optie. De software (Blurb Booksmart) is voor de meer ervaren gebruiker, er kan veel, in met name de layout, zelf gedaan worden en er is voor de professional zelfs de mogelijkheid om het Adobe InDesign zelf gemaakt boeken te laten drukken. Er zouden wat meer formaten mogen zijn. De verzendkosten zijn zo hoog omdat er ook (Amerika) een extra belasting wordt geheven op de boeken. Qua afwerking zijn de boeken prima, geen loslatende pagina's of kaften.

Lees verder

© 2011 - 2019 Kschrauwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.albelli.nl
  • www.hema.nl
  • www.ah.nl
  • www.kruidvat.nl
  • www.blurb.com

Reageer op het artikel "Fotoboeken vergelijking"

Reactie

Michael Broers, 11-04-2012 02:16 #1
Fijn artikel om te lezen. Als je ook nog iets verteld over de kwaliteit en afwerking van de boeken dan zou het nog beter zijn.

Infoteur: Kschrauwen
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Fotoboeken
Reacties: 1
Schrijf mee!