InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Voorkom problemen bij het aanleveren van drukwerk

Voorkom problemen bij het aanleveren van drukwerk

Steeds meer mensen kunnen omgaan met foto bewerkingssoftware. Ontwerpen is tegenwoordig niet meer puur zakelijk maar wordt ook thuis gedaan. De zelf ontworpen kerstkaarten zijn een mooi voorbeeld. Wil je deze ontwerpen ook professioneel afgedrukt hebben door een drukker dan zijn er een aantal punten waar rekening mee gehouden moet worden. In dit artikel wordt de top 10 problemen die ontstaan wanneer een drukkerij jou bestanden ontvangt besproken en hoe deze te voorkomen. Door deze tien punten kort toe te lichten en na te lopen in de vorm van een checklist moet het aanbieden van bestanden aan de drukker probleemloos verlopen. En denk niet dat alleen beginnende ontwerpers bij sommige punten de fout in gaan, ook ervaren ontwerpers vergeten af en toe een van deze punten.

Lettertypen niet ingesloten in PDF of missend in programma bestanden

Wanneer je een pdf maakt moet je er voor zorgen dat je zeker weet dat de lettertypen ingesloten zijn. Hierdoor kunnen mensen die bepaalde lettertypen niet op hun computer hebben toch het bestand correct openen, lezen en afdrukken. Wanneer je gebruikt maakt van bepaalde programma bestanden (Quark, InDesign, etc.) moeten de lettertypen meegestuurd worden om het bestand correct af te drukken.

Incompleet of corrupt bestand

Controleer voordat je de bestanden verzend naar de drukker of de bestanden correct te openen zijn, juist weergegeven zijn, de pagina's compleet zijn, de afbeeldingen werken, etc.

Ontwerp met kleuren in RGB in plaats van de standaard voor drukken: CMYK (vier kleuren mode)

Je kan ontwerpen in RGB, het ontwerp bekijken in RGB maar de drukker print in het CMYK formaat. Het komt zelden voor dat een computerscherm accuraat de kleuren van je ontwerp laat zien. Wanneer je vergeet om de RGB modus om te zetten(wanneer je het ontwerp voor de laatste keer opslaat voordat je het verzend) in CMYK resulteert dit in zwart-witte en/of inaccurate kleuren.

Bleeds

Een bleed is een gebied waar een deel van het ontwerp net buiten het snijpunt valt. Een fout met een bleed zorgt er voor dat het ontwerp niet volledig op de afdruk staat of er ontstaat een wittel lijn aan de snijkant omdat het ontwerp niet tegen het snijpunt aan komt. Voor het correct toepassen van bleeds zijn bij een aantal grote drukkerijen templates te downloaden (grotendeels dezelfde standaard bleed) zodat je hier rekening mee kan houden.

Afbeeldingen met een te lage of te hoge resolutie

Gebruik altijd 300 dpi. Een te lage resolutie leidt tot een slechte kwaliteit afbeelding. Een afbeelding in een te hoge resolutie leidt tot een groter bestand en een langere druk tijd zonder significant kwaliteit verschil. Vaak zijn afbeeldingen van het internet een probleem vanwege de resolutie(72-100 dpi).

Zwart wit afbeeldingen opgeslagen als RGB of CMYK in plaats van grijsschaal

Deze afbeeldingen worden niet correct afgedrukt, vaak met hier en daar kleur. Sla zwart wit afbeeldingen daarom op in grijsschaal.

Afbeeldingen aangeleverd in het verkeerde formaat(JPG, GIF)

Gebruik TIFF / PSD (Photoshop) / PDF. JPG en GIF zijn goed voor foto's op het internet omdat ze er voor zorgen dat de afbeeldinggrote kleiner wordt waardoor de afbeeldingen sneller laden op het internet. Dit is niet ideaal voor printen omdat elke keer dat ze opgeslagen worden meer kleur en detail verloren gaan. Tiff en psd zijn de beste formaten voor het drukken van afbeeldingen zonder dat de kwaliteit en detail verloren gaan.

Missende afbeeldingen in bestanden

Resulteert bij het drukken in een leeg vak.

Verkeerd programma gebruik voor complexe documenten met verschillende pagina's

Gebruik programma's om te ontwerpen(photoshop) en te publiceren(folders, tekst) zoals Indesign, Quark of Pagemaker. MS Word werkt ruim voldoende om tekst documenten te maken en PowerPoint werkt goed en snel om te presenteren. Maar beperkingen zorgen er voor dat het moeilijker wordt om een goed en efficiënt ontwerp met foto's en tekst te maken voor bijvoorbeeld een folder, poster of een kerstkaart. Wil je toch een word of soortgelijk type document aanbieden aan een professionele drukker dan moet dit in pdf formaat zijn.

Controle door middel van een hardcopy

Het controleren van het ontwerp door deze eerst zelf af te printen of door middel van een proefdruk kan helpen eventuele problemen te ontdekken(zoals de eerder besproken bleed). Het ontwerp moet op de originele grote geprint worden zodat eventuele fouten makkelijk te zien zijn. Wanneer de printer niet de capaciteit heeft om het originele formaat te printen reduceer dan tot het gewenste percentage. Houdt hier rekening mee bij het controleren van het ontwerp.

In veel gevallen zal de professionele drukker het ontwerp nog controleren op bijvoorbeeld de CMYK kleuren zodat deze problemen aan het licht komen. Wat vaak pas opvalt na het afdrukken is de bleed. En dan zal er toch betaald moeten worden voor drukwerk met een fout. Door rekening te houden met bovenstaande in het ontwerpproces voorkom je problemen en verbeterd de kwaliteit van de afdrukken.
© 2009 - 2019 Lucverstegen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Milieubewust drukwerk laten verzorgenOok drukwerk verzorgen kan milieuvriendelijk. Oude technieken gingen vaak gepaard met veel schadelijke stoffen. Drukinkt…
Hoe werkt kleurendrukwerk?Hoe werkt kleurendrukwerk?De wereld van de kleurendruk heeft een hele eigen taal. Natuurlijk is het niet nodig om te weten hoe het technisch allem…
Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2019Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2019Op Facebook is het vaak onduidelijk welk formaat de afbeeldingen moeten hebben voor een optimaal resultaat. Voor verschi…
Manieren om je 3D-ontwerp te laten printenManieren om je 3D-ontwerp te laten printenJe hebt misschien wel eens een mooi ontwerp gezien in een 3D-webwinkel of je wilt je eigen ontwerp realiseren. Maar je b…
Kerstkaart of verjaardagskaart zelf maken of laten drukken?Kerstkaart of verjaardagskaart zelf maken of laten drukken?Zelf kaarten maken is leuk. Bijvoorbeeld kerstkaarten met foto’s erop is persoonlijk en handig om meerdere redenen. Het…

Reageer op het artikel "Voorkom problemen bij het aanleveren van drukwerk"

Infoteur: Lucverstegen
Gepubliceerd: 27-10-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!