Dierenfotografie, praktische tips

Dierenfotografie, praktische tips Het fotograferen van dieren is voor veel mensen een leuke bezigheid, maar ook zeker een uitdaging. Dieren staan immers niet goed stil, kijken altijd de verkeerde kant op, zijn vies, staan net op een verkeerde plek, ga zo maar door. Het fotograferen van dieren kan daarom best wel eens lastig zijn, zeker als het de bedoeling is om wat serieuzer met fotografie aan de slag te gaan. Er zijn een paar praktische mogelijkheden die er voor zorgen dat de foto er beter uit ziet, dat de foto levendiger is. Daardoor wordt fotograferen vaak leuker én makkelijker.

Voorbereidingen

Zeker bij het fotograferen van dieren is een voorbereiding het halve werk. Misschien nog wel meer zelfs. Dieren hebben het talent om er altijd vies en stoffig uit te zien. Als je geen dieren in de natuur fotografeert, is het verstandig om het dier klaar te maken voor de foto’s. Zorg ervoor dat de vacht er goed en schoon uitziet, dat er geen storende vieze plekken zijn. Bij het fotograferen van dieren in de natuur, is dit natuurlijk nogal lastig. Wel kan je daar ook voorbereidingen bij treffen. Denk hierbij aan een goede plek in de natuur uit te zoeken. Zoek uit waar vaak dieren te zien zijn en zorg ervoor dat je een goede onopvallende plek hebt uitgekozen, dit kan veel schelen bij het maken van foto’s. Je wilt natuurlijk niet dat het dier er meteen vandoor schiet, voor jij een foto hebt kunnen maken.

Mens en dier

Het komt steeds vaker voor dat mensen samen met de huisdier op de foto willen. Het is natuurlijk heel leuk, maar wel een stuk lastiger. Er zijn meer dingen waar je op moet letten. Het dier moet goed staan, de persoon moet goed staan, ze moeten allebei de juiste kant op kijken. Het kan helpen door bijvoorbeeld een plastic zakje vast te houden, of door iemand anders vast te laten houden, zodat je wat geluid kan maken. Het dier zal dan die kant op kijken, zo kan je makkelijker bepalen hoe je de blikken wilt hebben. Een volgende belangrijke tip, let op de kleding. Het kan veel aan een foto toevoegen als de kleur van de kleding overeenkomt met de kleur van het dier. Als de kleuren te fel zijn, is er al snel het risico dat het dier wat naar de achtergrond vervaagt. Dat is niet de bedoeling, wat dier en mens zijn allebei het onderwerp.

Een blik zegt alles

Het kan soms lastig zijn, maar ogen van een dier zijn heel belangrijk om goed in beeld te krijgen. Probeer altijd scherp te stellen op de ogen, of het oog dat het dichtste bij de lens is. Hiermee creëer je een levendige foto en een stralende blik. Dat zorgt ervoor dat de foto interessanter wordt, dat het geheel er beter uit ziet. Door de blik van het dier te vangen, zal de foto veel sprekender zijn. De ogen van een dier zijn vaak ook heel mooi om op de foto te zetten, zodra je de blik niet goed op de foto hebt, of de ogen onscherp zijn, is het hele beeld verstoord en dat is heel erg zonde, omdat de rest van de foto misschien wel gewoon goed was.

Aandacht

Het is eerder al genoemd, neem iets mee om de aandacht van het dier te trekken. Dat kan een plastic zakje zijn, maar ook een fluitje, of wat te eten. Hiermee maak je het fotograferen vaak een stuk makkelijker, omdat dieren snel genoeg hebben van het stilstaan. Ook hierbij moet je daar rekening mee houden. Zorg dat je op een goede locatie staat, waardoor het dier vrij rustig is. Een vertrouwde omgeving is hierbij altijd goed, want daar zijn dieren meestal een stuk rustiger. Als het dier onrustig wordt of in paniek begint te raken, is het altijd verstandig om op te houden met het fotograferen en even te wachten tot het dier weer gekalmeerd is. Het moet allemaal natuurlijk wel leuk en veilig blijven.
© 2013 - 2020 Nikkay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dierenfotografie, praktische tips"

Reactie

George Fabri, 07-10-2013 09:13 #1
Ik houd bij de fotografie van dieren veel rekening met de positie, natuurlijk licht en de achtergrond. Vaak maak ik de foto op de hoogte waar het dier zich bevind, via deze manier krijg je prachtige foto!

Infoteur: Nikkay
Gepubliceerd: 08-07-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 1
Schrijf mee!