InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Boekenmarkten in Nederland

Boekenmarkten in Nederland

Boekenmarkten in Nederland Er gaat niets boven een goed boek. Of het nu winter is of zomer, heerlijk bij de verwarming lezen of lekker in de tuin met de zomerse zon die je verwarmt. Maar boeken hoef je niet altijd nieuw te kopen. Verschillende boekenmarkten bieden veel tweedehands boeken aan die elders niet meer te krijgen zijn. Verschillen tussen nieuw, tweedehands en kwaliteit, maar altijd een beleving op zich.

Verzamelaars

Je hoeft geen verzamelaar te zijn om te genieten van een boekenmarkt. Er is voor elk wat wils, van stripboeken tot atlassen. Veel van de aanbieders hebben een gevarieerd assortiment en hou je een beetje van lezen, dan is een boekenmarkt al snel een hele beleving.

Maar waar vind je boekenmarkten en hoe kun je nu eindelijk aan dat ene exemplaar komen zonder heel internet af te struinen en toch een leuke dag te hebben? Hieronder staat een lijst met de grootste boekenmarkten, uiteraard zult u lokaal ook nog kleinere boekenmarkten treffen, maar hier zijn de massale en bekendere boekenmarkten.

Boekenmarkten

Omdat veel boekenmarkten buiten zijn, worden ze vanaf het voorjaar gehouden tot in de zomer. In de winter tref je meestal boekenmarkten die binnen zijn.

Deventer boekenmarkt

De bekendste boekenmarkt is die in Deventer. Deventer staat bekend als Charles Dickens stad en is een hele bezienswaardigheid op zich. Een leuke stad om de verhalen van Charles Dickens levendig te laten worden. Schilderingen, aanbieders van Charles Dickens werk, in het oude en authentieke Deventer vind je het allemaal.

De Deventer boekenmarkt is de grootste van Europa. De boekenmarkt wordt in augustus georganiseerd. Het is een nationaal fenomeen en van over heel Nederland komt men naar het evenement met ruim 878 boekenkramen langs de Ijsselkade en de historische binnenstad. De boekenmarkt spreid zich uit over ruim 6 kilometer met een breed scala aan verschillende soorten boeken. De boekenmarkt wordt in 2012 voor de 24e keer gehouden.

De boekenmarkt op het Spui

Al twintig jaar organiseert Amsterdam elke vrijdag op het Spui een boekenmarkt. Er wordt een breed scala aan boeken verkocht en geen vrijdag is hetzelfde. Van over het hele land komen aanbieders en antiquaren hun boeken aanbieden voor elk wat wils. Het mooie aan deze boekenmarkt is dat er geen rekening wordt gehouden met jaargetijden en de boekenmarkt het gehele jaar door gehouden wordt. Zo is er voor de liefhebber het hele jaar door een groot aanbod.

Boeken in de Pijp

Tevens wordt er in Amsterdam sinds 1986 een boekenmarkt die door het centrum en het oude Amsterdam trekt. De Amstel, de Pijp en het Centrum liggen vol tweedehands en bijna nieuwe boeken voor kleine prijsjes. Vanaf mei vind deze boekenmarkt plaats. De honderd kramen zijn vanaf 10 uur geopend en u heeft de hele dag de tijd de route te bewandelen.

Boekenfestijn MECC Maastricht

Op 13 mei 2012 wordt er op het forum in Maastricht de jaarlijkse boekenmarkt gehouden met een miljoen nieuwe boeken. Nederlandse en Engelse boeken voor een breed publiek en in zeer goede staat. Het boekenfestijn is goedkoop en overdekt. De entree is gratis en dit jaar wordt het voor de 30e keer gehouden.

Boekenmarkt Ommen

In de binnenstad van het gezellige Overijsselse dorpje Ommen wordt ieder jaar een grote boekenmarkt gehouden. Dit gebeurd meestal in augustus. Er staan een veertig tal kramen verspreid door de binnenstad waar je een hele dag kunt vertoeven in een groot en breed aanbod van verschillende boeken.

Lokale boekenmarkten

Natuurlijk worden er lokaal ook veel boekenmarkten georganiseerd. Bibliotheken die hun afgeschreven boeken verkopen, festiviteiten die door vrijwilligers, besturen en dergelijke worden georganiseerd. Hou hiervoor websites in de gaten met het plaatselijke aanbod, ga eventueel langs de vvv om een lijst van plaatselijke boekenmarkten te bemachtigen.
© 2012 - 2019 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grootste boekenmarkten in NederlandGrootste boekenmarkten in NederlandOndanks de terugloop in de verkoop van boeken is er nog steeds een grote groep die leest. De echte liefhebbers zijn vaak…
Handel in tweedehands boekenHandel in tweedehands boekenEr is een levendige handel in tweedehands boeken. Van oudsher spelen antiquariaten een belangrijke rol in die handel, ma…
Boudewijn Büchprijs voor antiquarische boekBoudewijn Büchprijs voor antiquarische boekSinds 2011 wordt de Boudewijn Büchprijs uitgereikt aan een persoon of organisatie die werk maakt van het onder de aandac…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekenmarkten in Nederland"

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 03-05-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!