InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Boek: Geen van ons keek om van Tahmina Akefi

Boek: Geen van ons keek om van Tahmina Akefi

Tahmina Akefi groeide op in een rustig een mooi Afghanistan, maar daar kwam in de jaren negentig verandering in. De moedjahedien kwam aan de macht en dat leverde jaren oorlog op. Vele mensen hadden in de machtswissel geen kwaad gezien, maar door de onderlinge conflicten binnen de moedjahedien brak er al snel op heel wat plaatsen oorlog uit. Vele mensen moesten hun vaderland verlaten en kwamen in Europa of Amerika terecht. Tahmina Akefi woonde in een rustige buurt in Afghanistan en bouwde daar een mooi leven op. Door het aan de macht komen van de moedjahedien veranderde echter alles. Ze moest alles achterlaten. Samen met haar gezin vluchtte ze naar Nederland en pas na 14 jaar ging ze terug naar Afghanistan. Het bracht zowel mooie als minder mooie herinneringen bij haar naar boven. Bij haar terugkomst werd haar gevraagd om haar gedachten in een boek te gieten. Dat resulteerde in 'Geen van ons keek om'.

Een zorgeloos leven

Het verhaal gaat over twee Afghaanse buurmeisjes die met hun gezin in de buurt van Kabul wonen. Tiba en Setera zijn hartsvriendinnen en komen dan ook heel vaak bij elkaar over de vloer. Ook hun families kennen elkaar goed. Er is eigenlijk gewoon maar een muur in de tuin die hen van elkaar scheidt. Ze leiden een zorgeloos leven en vertellen alles aan elkaar. Ze gaan samen naar school en fantaseren over hun eerste vriendjes. Samen brengen ze uren door in de tuin. Tiba beseft echter dat er thuis iets aan de hand is. Haar vader ziet er ongelukkig uit en de brieven van haar opa uit Canada worden niet meer voorgelezen. Als ze vraagt hoe dat komt, reageert haar vader nogal kort. Een tijdje later is haar vader zelfs zijn werk kwijt. Tiba begrijpt er niets van, maar ze weet dat er slechtere tijden naderen. Samen met Setera probeert ze haar gedachten te verzetten, maar dat lukt niet altijd meer. Ook Setera beseft dat er gevaar om de hoek loert.

Toenemende onrust

Tiba's vader durft geen boeken meer te lezen en komt zijn huis bijna niet meer uit. Plots staat zijn vader voor de deur. Hij komt zijn zoon en zijn gezin halen om hen mee te nemen naar Canada. Tiba vindt dat wel spannend, maar wil natuurlijk haar huis en haar hartsvriendin niet achterlaten. Haar vader wil zijn land niet in de steek laten en stuurt zijn vader alleen terug naar Canada. Daar is Tiba's moeder niet tevreden mee. Ze beseft dat haar gezin in gevaar komt want de oprukkende moedjahedien zijn geen doetjes. Lang zagen de Afghanen de moedjahedien niet als een bedreiging, maar de vader van Tiba beseft dat de politieke situatie in zijn vaderland stilaan gevaarlijk wordt. Na een reeks bombardementen moet het gezin zich terugtrekken in de kelder en na een inslag in het huis van Setera beslist het gezin te vluchten.

Een leven achterlaten

Tiba krijgt de opdracht om afscheid te nemen van haar vriendin en ze krijgt een album van Setera in haar handen geduwd. Setera heeft alle foto's van hen samen opgeplakt en heeft nog een paar bladzijden blanco gelaten. Tiba is tot tranen beroerd, maar de oorlog is nu eenmaal wreed. Het wordt nog erger wanneer ze hoort dat ze haar album niet mag meenemen. Ze moet zoveel mogelijk kleren zien aan te trekken en voor de rest moet ze de meeste bezittingen achterlaten. Anders zou het voor de moedjahedien opvallen dat ze op de vlucht gaan. Na heel wat omzwervingen in Afghanistan wordt het te gevaarlijk en beslissen ze hun land te ontvluchten. Uiteindelijk komen ze in Nederland terecht.

Weetjes 'Geen van ons keek om'

  • Uitgeverij: De Geus
  • In 2011 uitgegeven
  • Er komt een vervolg over de ontmoeting tussen Tiba en Setera
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek 'Geen van ons keek om' van Tahmina Akefi

Reageer op het artikel "Boek: Geen van ons keek om van Tahmina Akefi"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 05-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!