InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf een adventskalender maken

Zelf een adventskalender maken

Zelf een adventskalender maken Veel mensen, vooral kinderen, vinden het leuk om af te tellen voor kerst. Hiervoor kun je overal wel een adventskalender met chocolaatjes erin verstopt vinden, maar je kunt ook zelf een adventskalender maken. Maar hoe maak je eigenlijk zelf een leuke adventskalender? Hier staan een aantal ideeën en tips beschreven die je op weg kunnen helpen bij het maken van je eigen unieke adventskalender.

Wat “verstop” je onder de getallen?

Het is natuurlijk leuk om iets onder de getallen te verstoppen, net zoals bij de adventskalenders met chocolaatjes. Een aantal ideeën:
  • Plaatjes en foto’s die met kerst te maken hebben;
  • Mooie uitspraken/zinnen;
  • Opdrachten (leuk voor kinderen, bijvoorbeeld);
  • Schrijf bij een aantal dagen op dat er een cadeautje uitgepakt mag worden of dat degene van wie de kalender is iets lekkers krijgt, net als bij een schoencadeau in de Sinterklaastijd (ook leuk voor kinderen).

Denk aan de afbeelding/vorm

Hoe wil je de kalender opvullen? Je kunt er natuurlijk voor kiezen allerlei aparte vakjes te maken, maar er zijn nog vele andere dingen te bedenken, zoals:
  • Maak een kerstboom! De vakjes met getallen zijn de kerstballen en andere versieringen in de boom. Het is extra leuk als je de piek gebruikt als laatste vakje om open te maken.
  • Maak allerlei verschillende kerstfiguurtjes, bijvoorbeeld: kerstmuts, kerstkrans, kerstboom, ster, pakje, kerstsok sneeuwpop, etc.
  • Maak een kerstboom met pakjes eronder! De pakjes zijn de vakjes om open te maken.
  • Kies of maak een mooie afbeelding die je bovenaan of middenin de kalender plaatst. Maak hieronder of hier omheen een standaard kalender waarop je elke dag een vakje af mag kruisen.

Welk materiaal ga je gebruiken?

Je kunt verschillende materialen en technieken gebruiken bij het maken van je adventskalender.

Op een prikbord

Koop een prikbord en vul deze op met stevig gekleurd papier. Je kunt eventueel de rand in een andere kleur verven. Op het prikbord kun je nu je creatie maken. Het handige van een prikbord is, dat je met prikbordprikkers of punaises de open te maken vakjes in het prikbord kunt prikken en deze dus ook weer makkelijk van het prikbord af kunt halen.
Tip: Vilt leent zich ook erg goed voor deze techniek!”

Met stevig gekleurd papier/knutselkarton

Op stevig gekleurd papier of knutselkarton kun je natuurlijk ook hele leuke creaties maken. Je kunt aparte vakjes met “deurtjes” maken, door de vorm die je wilt gebruiken dubbel uit te knippen en met 1 kant vast te plakken, maar je kunt ook een ander gekleurd vel pakken en hierin “deurtjes” knippen. Vervolgens plak je dit gekleurde vel op de achtergrond.

Met lege luciferdoosjes

Je moet er even voor sparen, maar met lege luciferdoosjes kun je een hele leuke adventskalender maken. Beschilder of beplak de 24 luciferdoosjes in mooie kleuren en plak ze op een stevig karton. Geef elk doosje een nummer. In elk doosje kun je een verrassing stoppen.
Tip: Het is erg leuk om de doosjes te nummeren met een glitterstift of een glitterpen!

Met theezakjes

Spaar lege theezakjes op, want ook hiermee kun je een leuke adventskalender maken! Deze techniek kun je hetzelfde uitwerken als de techniek met lege luciferdoosjes.
Let op: Theezakjes zijn wel minder stevig dan luciferdoosjes, dus doe er niet te zware verrassingen in!

Oude kerstkaarten

Heb je de kerstkaarten van vorig jaar bewaard? Met de afbeeldingen op de gebruikte kerstkaarten kun je hele leuke dingen doen. Maak een leuke collage of gebruik de afbeeldingen als “verrassing” onder de vakjes of deurtjes.

Natuurlijk kun je op nog veel meer manieren een leuke adventskalender maken. Ben je zelf erg creatief? Dan kun je bijvoorbeeld ook zelf zakjes maken van stof en vilt. Het is dan ook leuk om deze zakjes aan een lijn te hangen in plaats van op te plakken.
Succes!
Gerelateerde artikelen
Gebruiken en tradities tijdens de adventsperiodeGebruiken en tradities tijdens de adventsperiodeDe meeste mensen kennen advent alleen van de adventskalenders die de kinderen gevuld met chocolade in hun schoen vinden…
Duitsland: kerstactiviteiten aan de MoezelDuitsland: kerstactiviteiten aan de MoezelDuitsland is gekend voor zijn kerstmarkten. De kerstmarkten dicht bij de Belgische en Nederlandse grens kennen een groot…
De bekendste kersttraditiesDe bekendste kersttraditiesBij Kerstmis en de dagen daar omheen horen een aantal tradities. Deze kersttradities maken dat mensen alvast in de kerst…
Hoe wordt kerst wereldwijd gevierd?Hoe wordt kerst wereldwijd gevierd?Wij vieren in Nederland kerst met de familie of het gezin. Er staat een kerstboom in de woonkamer, met misschien wel een…
Kerstboom: tips en weetjesKerstboom: tips en weetjesDe kerstboom zetten is altijd weer de aankondiging van een gezellige winterperiode. Toch is het voor veel mensen ook een…

Reageer op het artikel "Zelf een adventskalender maken"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 28-11-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!