InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Creatief met baby’s en peuters

Creatief met baby’s en peuters

Je kent het wel. Het regent buiten en je zit met je baby of peuter binnen. Je hebt onderhand alle boekjes al eens voorgelezen en alle spelletjes al eens gedaan. Je wilt wel eens wat nieuws. Hieronder een top drie met creatieve ideeën, waar zowel een beroep gedaan wordt op de creativiteit van de ouder als op die van het kind. Alles wat je samen doet of maakt maakt jullie band sterker. Als je zorgt dat je geniet van het werk dat je doet, zul je zien dat hij dubbel geniet.

Poppenkastpoppen, gekocht of zelf gemaakt

Poppenkastpoppen heb je in alle soorten in alle soorten en maten. Voor babies zijn pluche poppenkastpoppen een must. Ze zijn te koop in de betere speelgoedwinkels en ook in online winkels. Zelfs een baby van een maand of drie kan al veel plezier beleven. Voor peuters zijn poppekast poppen met harde plastic koppen ook leuk om mee te spelen.

Zelf poppenkastpoppen maken

Vooral met peuters is het leuk om zelf poppenkastpoppen te maken en daarna samen namen te verzinnen voor de poppenkastpoppen. Je zult zien dat je kind heel trots zal zijn op de eigengemaakte pop. Is het moeilijk om een poppenkastpop te maken? Nee, helemaal niet, zolang je je fantasie maar gebruikt. Je kunt experimenteren met oude handschoenen (gezichtjes op de vingertoppen tekenen of borduren), met oude sokken (gezichtjes er op maken met vilt) of met kartonnen afvalmaterialen die je kunt verven en beplakken (zoals wc-rolletjes, lege rijstdozen etc.). Wil je een meer ‘professioneel ogende poppenkastpop’ maken, zoek dan in Youtube op de zoektermen ‘making puppets tutorial’ en je zult heel wat filmpjes vinden om dat te doen.

Samen bakken en koken

Al vanaf een maand of acht vinden veel kinderen het leuk om te ‘helpen’ met bakken en koken. Voor peuters die slecht eten kan helpen een extra stimulans zijn om hun bord leeg te eten. Ze hebben het immers zelf gemaakt! Er zijn verschillende manieren om dit te doen:
  • Geef je peuter pannen, potten, bekertjes, pollepels etc. en ‘eten’ zoals rozijntjes. Ga zelf koken. Je zult zien dat je baby of peuter mee gaat doen.
  • Maak samen brooddeeg (bloem, gist, water en evt. zout) en maak er soepstengels of pizza van (deegbodem insmeren met tomatenpuree en dan allerhande groenten en vlees er op leggen). Pas wel op dat je er niet van proeft, want je kind zal je nadoen.
  • Parkeer je kind in de tafelstoel bij het aanrecht en vertel hem wat je doet en geef hem stukjes groenten etc.
  • Jonge babies die huilerig zijn vinden het vaak heerlijk om in de draagdoek te zitten terwijl je aan het koken bent. Kies wel voor een draagdoek die je op je rug draagt, zodat je kind beschermd is tegen vuur en spatten.

Verven, op papier of meubels

Verven met baby’s is leuk! Smeer de handjes van je baby in met vingerverf en stempel vlinders (vier handafdrukken als vleugels), vissen (oranje handafdruk met een oogje erin getekend) of een spin twee handafdrukken en de vingers zijn de pootjes). Er is nog veel meer te bedenken. Zelfs dreumesen zijn erg trots als ze hun kunstwerken ziet hangen naast die van zijn oudere broer en zus. Ook met vingerafdrukjes kun je leuke dingen maken. Oudere baby’s en peuters kun je lekker laten kliederen met vingerverf. Schort aan en gaan maar!

Meubeltjes verven

Vooral voor peuters is het leuk om iets eigens te hebben. Je kunt meubels, zoals een tafeltje met stoeltjes een hele eigen stijl geven, door je peuter het te laten beschilderen. Het soort verf dat je gebruikt maakt niet veel uit. Het kan prima met vingerverf of een ander soort verf. Als je er een laag lak over doet blijft de verf zitten. Gebruik ongelakte meubels (ondermeer te koop bij IKEA) of oude meubels van Marktplaats of Tweedehands winkel.
© 2011 - 2019 Novice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pasen: eieren vervenPasen: eieren vervenEen leuke bezigheid als het Pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspann…
Leuke websites voor baby's, peuters en kleutersJonge kinderen, zoals baby's, peuters en kleuters, vinden de computer (of laptop) vaak al erg interessant. Toch zijn de…
Waarom eten peuters geen groente?Waarom eten peuters geen groente?Vrijwel alle ouders kennen het: Je kind, dat altijd met smaak zijn bordje leeg at, weigert ineens zijn groente op te ete…
Leuke spelletjes om samen met je baby te doenLeuke spelletjes om samen met je baby te doenNiets is leuker dan tijd door te brengen met je baby, en spelletjes kunnen de band tussen ouder en kind versterken. Maar…
Leerzame en uitdagende spelletjes voor peuters en kleutersJonge kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar (peuters en kleuters) leren de wereld om hen heen ontdekken. Door het doe…

Reageer op het artikel "Creatief met baby’s en peuters"

Infoteur: Novice
Laatste update: 17-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!